Annons

Allt lutar åt vänster

Produkter
(logga in för att koppla)

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Som ny medlem och ivrig bildtittare slås jag av hur många publicerade bilder som lutar åt vänster. Det är väl ett nybörjarkrav att se till att hålla kameran rakt, eller åtminstone räta upp dom före publicering. (Jag är tyvärr inte så mycket bättre själv). Lutande hus och liknande med sneda horisonter borde rendera en 2a i betyg oavsett bildens övriga kvaliteter.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
I princip håller jag med dig, även om jag inte tycker att det är så ofta förekommande. Om man ser fotografering som ett sätt att dokumentera verkligheten tycker jag att det är viktigt att det som är vågrät eller lodrät i naturen också är det på bild. Vill man förmedla ett konstnärligt budskap verkar teknik och bildkomposition vara av underordnad betydelse.
 

Smw

Aktiv medlem
Som ny medlem och ivrig bildtittare slås jag av hur många publicerade bilder som lutar åt vänster. Det är väl ett nybörjarkrav att se till att hålla kameran rakt, eller åtminstone räta upp dom före publicering. (Jag är tyvärr inte så mycket bättre själv). Lutande hus och liknande med sneda horisonter borde rendera en 2a i betyg oavsett bildens övriga kvaliteter.
Hej !

Nja, det beror väl på om det är avsikltigt eller inte.

Lutande och sneda hus är rätt vanliga, mer eller mindre samtliga hus lutar nog mer eller
mindre, är något vinda, allra helst när man tittar på dem, annat namn -perspektiv.

Att kategoriskt döma ut bilder med enkla mallar blir aldrig bra,
ett annat sätt att göra det är med räknare, glyllene snittet och linjal.

I princip håller jag med, däremot ska man som åskådare inte behöva
fundera på om det är avsikligt eller inte.

//MW
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Avsiktligt eller inte

Hej !

Nja, det beror väl på om det är avsikltigt eller inte.

Lutande och sneda hus är rätt vanliga, mer eller mindre samtliga hus lutar nog mer eller
mindre, är något vinda, allra helst när man tittar på dem, annat namn -perspektiv.

Att kategoriskt döma ut bilder med enkla mallar blir aldrig bra,
ett annat sätt att göra det är med räknare, glyllene snittet och linjal.

I princip håller jag med, däremot ska man som åskådare inte behöva
fundera på om det är avsikligt eller inte.

//MW
Ja naturligtvis, om man avsiktligt lutar kameran, vränger perspektiv, skapar oskärpa etc, men det bör då otvetydigt gå fram till betraktaren. Enkla mallar är inte alltid av ondo. Men olika uppfattningar är ofta berikande. Tackar för dom.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Tror det beror på att många drar ner hela kameran lite när de trycker på avtryckaren. Det medför att högersidan trycks ner med resultat att bilden lutar åt vänster.
 

Betongkokaren

Aktiv medlem
Tror det beror på att många drar ner hela kameran lite när de trycker på avtryckaren. Det medför att högersidan trycks ner med resultat att bilden lutar åt vänster.
Ett sätt att undvika detta är att kontrollera sin andning och att krama av avtryckaren. Precis som vid skytte alltså :)
Stå stadigt, vara medveten om hur andningen höjer och sänker bröstkorgen, lägga punkten där man vill ha skärpan och sedan krama avtryckaren tills slutaren slår.

Det hjälper iallafall mig till mindre rörelseoskärpa och rakare horisonter.
 

Stefan7

Aktiv medlem
Lutar hit och lutar dit

Tror det beror på att många drar ner hela kameran lite när de trycker på avtryckaren. Det medför att högersidan trycks ner med resultat att bilden lutar åt vänster.
Om man trycker ned högersidan borde den väl luta åt höger....eller? Själv brukar jag ställa skärmen lite på sned så jämnar det ut sig.
 

iSolen.se

Guest
Som ny medlem och ivrig bildtittare slås jag av hur många publicerade bilder som lutar åt vänster. Det är väl ett nybörjarkrav att se till att hålla kameran rakt, eller åtminstone räta upp dom före publicering. (Jag är tyvärr inte så mycket bättre själv). Lutande hus och liknande med sneda horisonter borde rendera en 2a i betyg oavsett bildens övriga kvaliteter.
Exempel?

Menar du en aning (oavsiktligt?) eller ordentligt? (avsiktligt)
 

eskil23

Aktiv medlem
Bilder som jag tar på fri hand tenderar att luta ca 0,5 grader åt vänster. Lite märkligare tycker jag det är att när jag använder monopod så tenderar de att luta 0,5 grader åt höger i stället. Om det finns horisontella eller vertikala linjer i bilden så brukar jag försöka räta upp dem, annars så struntar jag i det. En lutning på en halv grad är sällan märkbar om det inte finns räta linjer i bilden.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Om man trycker ned högersidan borde den väl luta åt höger....eller? Själv brukar jag ställa skärmen lite på sned så jämnar det ut sig.
Nej.

Tänk dig att du har horisonten rak i sökaren och sen vrider du kameran så att högersidan sänks, vrider du tillräckligt långt och tar en bild så kommer då horisonten att gå från övre högra hörnet till nedre vänstra, alltså luta kraftigt åt vänster
 

Stefan7

Aktiv medlem
Nej.

Tänk dig att du har horisonten rak i sökaren och sen vrider du kameran så att högersidan sänks, vrider du tillräckligt långt och tar en bild så kommer då horisonten att gå från övre högra hörnet till nedre vänstra, alltså luta kraftigt åt vänster
Jag tänker kanske fel, men får ändå inte ihop detta. En raklinje (horisonten)-------------------och tryck ned högersidan så tycker jag att vänsterkanten åker upp. Borde i mina ögon alltså gå ifrån övre vänstra hörnet och ned till höger om man nu trycker ner högra sidan.
 

Walle

Aktiv medlem
Ja, du tänker fel :) det är inte horisonten du trycker ned, det är kameran. Ju mer du trycker ner högersidan av kameran, desto närmre det övre högra hörnet hamnar horisonten.

När man säger "lutar åt vänster" så menar man alltså att en linje som är vinkelrät mot horisonten pekar mer åt vänster än om den vore helt vertikal. Eller om man skulle kunna lägga en kula på horisontallinjen så skulle den rulla till vänster.
 

afe

Aktiv medlem
Jag lyckas allt som oftast göra sneda bilder, men då gånger det inte är medvetet brukar jag räta upp dem i Lightroom (om jag tänker på att de lutar). I LR5 finns det ett praktiskt verktyg för att automatiskt räta upp bilderna :)
 
ANNONS