Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alltid Raw vid dåligt/svårt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus300

Medlem
Som bekant är det lite besvärligt att fota sport inomhus eftersom ljuset är ganska dåligt och man bör köra på 1/500 för att undvika rörelseoskärpa. I vissa fall blir bilderna underexponerade trots att jag kör på max bländare (2.8 i mitt fall).

Jag läst mig till att Raw gör det möjligt att exponeringskompensera ett halvt steg, utan att förlora information (det där med 12-->8 bitar). Frågan är då om jag alltid bör köra raw, eftersom jag då lyckas få ur kameran lite mer (alltid exponeringskompensera +0.5). Eller kan jag fota med jpg-inställning och lura ut lika mycket "ljus"?

Mvh Magnus

Frågan gäller 300D i ditt fall va? Isf kan du ställa ISO till 1600, dock inte i alla lägen. Sport är fast på ISO 400 om jag inte missminner mig.

ja, jag använder en 300d. Tack, hur som helst, för PS-action-länken!

Jag kör (redan) på ISO1600. Ljuset är bristvara i alla fall, i vissa hallar :-(

Det är ju lite svårt att köra två exponeringar i sportsammanhang. Dessutom är ju problemet att man pga rörelsen måste ha snabb slutartid och därför inte har tillräckigt med ljus.

Magnus

Hej

Angående iso 1600 osv.

Tänk på att slå av den blå kanalen då du skäper bilderna i PS. Det är mest blått brus du får. Görs under channels.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto