Annons

alternativ till Canon AF-S 60 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strakka

Ny medlem
Hej,
jag fotar idag produkter i studio med en Canon 350D / AF-S 60 mm,
ett jättenöjd med objektivet.

Dock skulle jag vilja ha mer flexibilitet och har ca 5000 kr
att förfoga över, vad skulle ni rekommendera?

Jag fotar mest små produkter.

Mvh/Nestor

Hej,
jag fotar idag produkter i studio med en Canon 350D / AF-S 60 mm,
ett jättenöjd med objektivet.

Dock skulle jag vilja ha mer flexibilitet och har ca 5000 kr
att förfoga över, vad skulle ni rekommendera?

Jag fotar mest små produkter.

Mvh/Nestor

Beror väll lite på hur små produkterna är, men jag diggar mitt 150/2.8 Macro från Sigma. Kostar ~5900kr (lite out of budget), men det är grymt bra! Men du kanske är ute efter en zoom?

Sigma EX150/2,8

Hej!
Håller med ovanstående talare. Har själv haft ett antal makron men mitt Sigma 150 är riktigt grymt! Funkar dessutom mycket bra som vanligt tele för sport, naturfoto mm.

Jag skulle nog behöva mer flexbiltet åt säg 28-80 mm, fastän 60 mm objekivet är kanon och bra närgräns så behöver jag backa lite för mycket ibland, oavsett om jag använder bom eller stativ...

vad tror ni om canons 28-135? det ska tydligen vara hyfsat skarpt mellan 45-85...

Senast ändrad:
Aha. Men då är det inget makroobjektiv du efterlyser, alltså? Det trodde jag. Det var därför jag inte förstod riktigt.

Njae, jag var lite velig.. men efter övervägan så klarar jag mig bra med 60 mm objektivet, borde kanske satsa på ett mer flexibelt objektivt. Just nu tittar jag på Canons 28-135, väntar o se vad folk har att säga...

Fungerar Sigmas 150mm/2.8 macro på ett FF-hus? Vad är egentligen beteckningen som säger vilka Sigma-objektiv som passar?

EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM ger mig bilder som jag ofta inte kan skilja från de som EF 24-105 mm f/4L IS USM producerar. Men byggkvalitén siljer som natt och dag, ljusstyrkan varierar och priset för 28-135 var en femtedel av vad jag gav för 24-105.

ANNONS
Götaplatsens Foto