Annons

Tacksam för råd kring Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hänger inte riktigt med på det du skriver om skärpedjup. Jag känner mig lite okunnig på dessa bitar 😊 Behöver läsa på lite mer. Jag vet bara att jag brukar ställa in läge A och F-talet på så låg siffra som möjligt och zooma in kameran så mycket som möjligt så brukar jag få någorlunda suddig bild i bakgrunden 😊
När du skriver att den föreslagna kombon borde fungera utmärkt, menar du då D5600 + Nikkor 50, f1,8? Eller syftade du på någon annan kombo?

Det handlar om att om jag på min FX-kamera (småbild) sätter mitt 85/1,8 och ställer bländaren på f/1,8, så skulle du på din kamera (eller en D5600) behöver ett 56/1,2 för att få en bild som ser likadan ut, dvs samma utsnitt och lika kort skärpedjup. Nu finns det inte precis ett sådant till Nikon, men rent teoretiskt.

Ställer du din 18-55 på 55 mm och f/5,6 så ser det ut ungefär som om jag ställer den 85:an på f/8 (rent matematiskt f/8,4).

Köper du ett 50/1,8 så kan du få strax över tre steg kortare skärpedjup än vad ditt 18-55 ger på samma brännvidd, för jag antar att den variabla största bländaren nått f/5,6 vid 50 mm. En FX/småbildskamera ger ett steg till, så med din utgångspunkt så gör ett ljusstarkare objektiv större skillnad än en större sensor.
 
ztenlund Har nog redan svarat. Ditt gammla objektiv funkar bra på en D5600.
Och med en AF-S 50/1,8 G så funkar autofokusen (detta objektiv funkar på din gammla kamera också).
Min beräkning om skärpedjup fattar jag knappt själv har en app i telefonen som räknar åt mig.
 
Tack snälla ni allihopa som gett så bra beskrivning och information!! Vilket fantastiskt forum detta är där så många är hjälpsamma och kunniga. Jag är jättetacksam för alla tips och råd. Gott Nytt År till er allihopa!
 
Föreslår en d800 (5000 beg) med ett nikkor 85 mm f1.8G (3000 beg). Då får du skärpedjup enl. nedan;

Nu bör man kanske vara medveten om att bilden även är ljussatt så att man inte drar lite för mycket slutsatser, även om det inte påverkar själva skärpedjupet.

Det paketet väger ungefär dubbelt upp mot D3000 eller D5600 med 50/1,8G, vilket man bör vara medveten om. Även storleken ökar påtagligt.
 
Nu bör man kanske vara medveten om att bilden även är ljussatt så att man inte drar lite för mycket slutsatser, även om det inte påverkar själva skärpedjupet.

Det paketet väger ungefär dubbelt upp mot D3000 eller D5600 med 50/1,8G, vilket man bör vara medveten om. Även storleken ökar påtagligt.
Skärpedjupet skiljer sig väsentligt mellan fx med 85 och dx med 50mm. Därav tipset. Ljussättningen kostar ca3700-4000 nytt om man vill köra på det, men det gäller även dx paketet
 
Nej jag förstår att jag nog var lite otydlig. Med min nuvarande Nikon D2000 har jag fotograferat allt ifrån utomhus i naturen, båtutflykter, barnen som leker på tomten samt porträtt med barnen i mer närbild. Så jag har använt den som en all around-kamera vilket jag även hade tänkt med den nya. Jag är inget proffs utan nybörjare, jag tycker bara att det är roligt att fotografera som en fritidssyssla. Därför är jag inte alls ute efter någon dyr kamera utan jag vill bara ha någon som är lite bättre än D2000 och som man kan få till lite suddig bakgrund när man fotar med inställning A som jag precis har lärt mig 😊

Det var därför jag hade hoppats på att D3500 eller D5600 skulle duga eftersom de verkar ha fått bra recensioner. Och då tänkte jag att jag kanske skullr köpa ett annat objektiv istället för standard 18-55mm. Och då läste jag att Nikkor 50,F1,8 eller Nikkor 35,F1,8 är bra. Är de inte bra?

Eller blir det ingen skillnad jämfört med den som jag redan har Nikon D2000 med objektiv Nikkor 18-55mm, 3,5-5,6?

Bättre hur? Om det är bättre bildkvalité du är ute efter så är det objektiv du bör satsa på då de är viktigare än kamerahuset sett till det. Fasta objektiv är dessutom generellt sett bättre än zoom-objektiv. Fördelen med zoom-objektiv är ju dock såklart att man får mer flexibilitet.
Det som dock blir bättre med ett nyare kamerahus är att du antagligen får lite mer dynamiskt omfång, lite mindre brus på höga ISO samt bättre AF.

Och vill du ha suddig bakgrund(bokeh) så är ju ett objektiv med stor bländare det optimala. Skärpedjup och bokeh har inget med själva kameran att göra utan beror helt på objektivet.

I slutändan så är det absolut viktigaste för att ta bra bilder att lära sig använda det man har.
 
Jag tycker du skall börja med att köpa ett AF-S 50mm 1.8 eller 1.4, båda passar även till fullformat och kostar max 2000:- begagnat.
 
Oj, vad slarvig jag är!! Det skulle ju stå att jag har en Nikon D3000, inte 2000. Jag köpte den år 2010 så den är ganska gammal. Jag har alltid varit supernöjd med den men nu den senaste tiden tycker jag att bilderna inte blivit lika klara som tidigare, de blir en aning suddiga. Vet inte om jag råkat göra någon fel inställning.

Men om jag bestämmer mig för att köpa en Nikon D5600, visst kan jag väl då även använda mitt befintliga objektiv som jag har haft till D3000? ( Nikkor 18-55, f3,5-5,6) Känns onödigt att köpa ett nytt om jag lika gärna kan använda det gamla. Då kan jag istället satsa på exempelvis Nikkor 50, f1,8 så har jag två objektiv som jag kan använda.

Eller blir det sämre bilder om man använder ett gammalt objektiv? Jag tänker att det förmodligen är själva kameran D3000 som gör att jag inte får till riktigt skarpa bilder, inte objektivet, men jag kanske tänker fel..

Om du vill använda ljusstark optik, bör du välja någon modell ur Nikons D7??? serie eller bättre eftersom dessa har möjlighet att trimma ihop kamerahus och objektiv utan att man lämnar in kameran på verkstad.
 
Tack snälla ni allihopa som gett så bra beskrivning och information!! Vilket fantastiskt forum detta är där så många är hjälpsamma och kunniga. Jag är jättetacksam för alla tips och råd. Gott Nytt År till er allihopa!
Gott Nytt År tillbaka och ett litet tips från mig. Väljer du att köpa en 50 mm objektiv (som jag tycker du ska göra:) Så välj AF-S 50 1.8 G. Enligt min mening är det väsentligt mycket bättre än 50 1,4 D. 50 1.8 G är ett väldigt bra objektiv till ett förvånansvärt lågt pris.
 
Gott Nytt År tillbaka och ett litet tips från mig. Väljer du att köpa en 50 mm objektiv (som jag tycker du ska göra:) Så välj AF-S 50 1.8 G. Enligt min mening är det väsentligt mycket bättre än 50 1,4 D. 50 1.8 G är ett väldigt bra objektiv till ett förvånansvärt lågt pris.

Tack så mycket för tipsen! Nu har jag beställt en Nikon D5600 och Nikkor AF-S 50 1,8G. För mig som fortfarande är lite nybörjare tror jag att den duger alldeles utmärkt 😁
 
Det handlar om att om jag på min FX-kamera (småbild) sätter mitt 85/1,8 och ställer bländaren på f/1,8, så skulle du på din kamera (eller en D5600) behöver ett 56/1,2 för att få en bild som ser likadan ut, dvs samma utsnitt och lika kort skärpedjup. Nu finns det inte precis ett sådant till Nikon, men rent teoretiskt.

Nja, man kan ju klämma till med ett gammalt Noct-objektiv.
 
Nja, man kan ju klämma till med ett gammalt Noct-objektiv.
Det är inte 56/1,2 utan 58/1,2, men visst, det är ganska nära. Ett smärre problem förutom manuell fokus är dock att bra ex är rejält dyra. Sedan finns även manuella 50/1,2 och 55/1,2, men de är inte särskilt skarpa vidöppna... 55:an är väl inte så vanlig med AI-koppling dock, vilket i och för sig inte gör något på D3xxx och D5xxx, men med alla dessa får man inte ens ljusmätning på dessa hus.
 
Tack så mycket för tipsen! Nu har jag beställt en Nikon D5600 och Nikkor AF-S 50 1,8G. För mig som fortfarande är lite nybörjare tror jag att den duger alldeles utmärkt 😁
Säker på att du kommer att bli nöjd med det. Jag trodde att du hade en D200 och var van med ett större hus och dess kontroller, men kommer du från D3000 så känns D5600 som ett bra val. För vidvinkelområdet så kan du använda ditt 18-55, tills du köper något annat för det området för något mer vidvinkligt än 50mm kommer du att behöva.

Klokt att köpa 50/1,8. Jag bytte min 50/1,4 mot 50/1,8 då jag tyckte att skärpan även i mitten var för dålig på f/1,4. 50/1,8 kunde man använda med full öppning utan problem
 
Tack så mycket för tipsen! Nu har jag beställt en Nikon D5600 och Nikkor AF-S 50 1,8G. För mig som fortfarande är lite nybörjare tror jag att den duger alldeles utmärkt 😁

Jag tror också att du kommer att bli nöjd med kamerahuset och objektivet! Åtminstone ett tag framöver. Klassikern brukar vara att man så småningom suktar efter en fullformatskamera, och håller ditt intresse i sig tror jag att även du kommer komma dit i din tanke också... 🙂

När jag köpte min första digitala systemkamera (hade haft analoga kameror tidigare) så valde jag också en APS-C och inte en fullformatskamera. Hade jag fått göra om samma val idag hade jag tyckt det varit klokare att satsa på fullformat direkt. Nu kom jag förvisso från den analoga världen, så alla objektiv jag redan ägde passade på både APF-C och på fullformat. Men ifall man bygger upp en objektivpark kring sitt APS-C hus med enbart objektiv avsedda för det sensorformatet som en APS-C kamera har, så är man inmålad i ett hörn den dagen man vill ta steget till fullformat. För då har man ett antal objektiv som inte passar på en fullformatskamera. Ditt beställda Nikkor AF-S 50 1,8G är ett sådant exempelvis.

Önskar dig dock lycka till med din nya utrustning som du säkert komma få stor glädje och nytta av (åtminstone en tid framöver..) ! 🙂
 
[QUOTE Men ifall man bygger upp en objektivpark kring sitt APS-C hus med enbart objektiv avsedda för det sensorformatet som en APS-C kamera har, så är man inmålad i ett hörn den dagen man vill ta steget till fullformat. För då har man ett antal objektiv som inte passar på en fullformatskamera. Ditt beställda Nikkor AF-S 50 1,8G är ett sådant exempelvis.
[/QUOTE]

Ovan nämnda objektiv passar utmärkt även även på ett fullformatshus, så hon blir inte begränsad av det ifall hon skulle vilja byta hus i framtiden.
För övrigt tycker jag att man ofta (alltid?) kan uppnå tillräckligt kort skärpedjup med APS-C. Personligen bländar jag ofta ned något för att inte skärpedjupet skall bli för kort, men allt detta är en smaksak.
 
[QUOTE Men ifall man bygger upp en objektivpark kring sitt APS-C hus med enbart objektiv avsedda för det sensorformatet som en APS-C kamera har, så är man inmålad i ett hörn den dagen man vill ta steget till fullformat. För då har man ett antal objektiv som inte passar på en fullformatskamera. Ditt beställda Nikkor AF-S 50 1,8G är ett sådant exempelvis.

Ovan nämnda objektiv passar utmärkt även även på ett fullformatshus, så hon blir inte begränsad av det ifall hon skulle vilja byta hus i framtiden.
För övrigt tycker jag att man ofta (alltid?) kan uppnå tillräckligt kort skärpedjup med APS-C. Personligen bländar jag ofta ned något för att inte skärpedjupet skall bli för kort, men allt detta är en smaksak.
[/QUOTE]

Hur gör man för att blända ned något, som du skriver om? Vad är det för inställning man lägger in då? Menar du att du minskar på ISO?
 
[QUOTE Men ifall man bygger upp en objektivpark kring sitt APS-C hus med enbart objektiv avsedda för det sensorformatet som en APS-C kamera har, så är man inmålad i ett hörn den dagen man vill ta steget till fullformat. För då har man ett antal objektiv som inte passar på en fullformatskamera. Ditt beställda Nikkor AF-S 50 1,8G är ett sådant exempelvis.

Ovan nämnda objektiv passar utmärkt även även på ett fullformatshus, så hon blir inte begränsad av det ifall hon skulle vilja byta hus i framtiden.
För övrigt tycker jag att man ofta (alltid?) kan uppnå tillräckligt kort skärpedjup med APS-C. Personligen bländar jag ofta ned något för att inte skärpedjupet skall bli för kort, men allt detta är en smaksak.
[/QUOTE]
Ja, håller med, - Nikkor AF-S 50 1,8G är ett utmärkt objektiv, skarpt, relativt billigt, låg vikt. Passar både för kamerahus APS-C och FF, då konstruktionen från början var ett MF objektiv, för 24x36 mm film format, har ett motsvarande MF objektivet på mitt gamla Nikon khus.
 
Senast ändrad:
ANNONS