Annons

Alternativ till Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_bj

Aktiv medlem
Man får lätt intrycket att alla som bildbehandlar digitalt använder Photoshop.
- Själv är jag så nöjd med Ulead PhotoImpact, speciellt senaste versionen PhotoImpact 10, att jag inte ens har provat Photoshop.
- Norman Koren (www.normankoren.com) använder Picture Window Pro, som jag *aldrig* har hört talas om i annat sammanhang. Men han verkar ju veta vad han talar om...
- GIMP är ju "prisvärt", men hur hög är inlärningströskeln?

Finns det någon här som har använt olika program och kan jämföra dem? Och snälla... låt inte det här bli en "hata/älska Microsoft"-tråd.

Jag kör stenhårt med Paint Shop Pro. Den kan allt det nödvändiga och lite till. Hanterar raw/nef-filer på ett utmärkt sätt. Version 9 kostar 140 USD, ladda hem trialversion från www.jasc.com.

OK - det var ännu ett tips. Tack.

Det jag är mest intresserad av är ifall någon verkligen har gjort sitt val av redigeringsprogram efter att ha testat flera alternativ och hittat styrkor/svagheter hos dem.

Senast ändrad:
I mitt fall var det mest en ekonomisk fråga. Kändes tufft att betala 10 gånger mera för Photoshop för de behov jag har vad gäller bildbehandling. Jag är helnöjd med PSP.

Gimp 2 är ju också rätt bra.

Och GRATIS!!

Jag använder både PS och GIMP 2 och det var då inga större problem att fatta vad som händer i GIMP 2.

Fördelar:
Gratis
Liten installation
Lätt att navigera om du har många paletter uppe (då de öppnade paletterna finns som egna knappar på menyraden).
Finns på Svenska också.

Nackdel:
Inget "grundfönster", Gimp startar upp med några lösa fönster.

Prova.. det kostar ju bara lite tid.
http://www.gimp.org/

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto