Amatörfråga produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseJ1

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en verksamhet på hobbynivå med moddade klockor. Ingen big business, så någon uppdradering av mina prylar har jag inte råd med.
Jag kör med ett litet fototält, tre lampor och en gammal Nikon D3100.

I princip är jag nöjd med mina bilder, med tanke på att jag inte kan något om fotografering mer än det jag hittat på YouTube.
Mitt problem är de bilder jag tar framifrån på klockorna. Jag får aldrig till färgen på klockans bezel rätt. Den blir för mörk. På vinklade klockor blir det bra.

Jag har provat att ändra position på lamporna, jag har provat att släcka bakgrundslampan, men nops... Det blir inge' vidare.

Köpte gråkort, men har nog inte fattar hur jag ska vinna något på det. Jag ställer gråkortet framför klockan och tar en bild som jag sedan använder för vitbalans.

Bifogar två bilder på klockor. Där ser ni skillnaden på klockans orange bezel (färgen spear ingen roll, det blir samma om den är t.ex. grön). Bra när jag tar en bild från sidan, kass när det är framifrån. Bifogar även en bild på mitt set-up.

Några tips för hur jag kan lösa det här problemet?

Ha det gott!
/Bosse
 

Bilagor

Erik X

Aktiv medlem
Jag tror du behöver en ljuskälla nära kameran, något spotlight-aktigt men den kommer förstås att reflekteras i glaset på klockan.. Den kanske skulle gå att trixa med polfilter både på belysning och objektiv för att reducera reflexen i glaset och framhäva reflexen i ringen. Vad händer om du ställer en relativt stor softbox precis bakom kameran?
 

BosseJ1

Aktiv medlem
Jag tror du behöver en ljuskälla nära kameran, något spotlight-aktigt men den kommer förstås att reflekteras i glaset på klockan..
Vad händer om du ställer en softbox precis bakom kameran?
Hej Erik,
Har inte provat bakom. Däremot över kameran. Ska prova bakom. Tack för tipset!
Såg en led-ring man sätter på stativet där kameran s.a.s. sitter mitt i ringen. Kan det vara något?
/Bosse
 

Erik X

Aktiv medlem
Hej Erik,
Såg en led-ring man sätter på stativet där kameran..
/Bosse
Javisst men du kommer att se ringen i glaset :) Jag har fotat mycket med ringbelysning på mikroskop och man ser ringen reflekteras på motivets alla blanka ytor, inte helt snyggt.. Kanske ser mer naturligt ut med en rund ljuskälla som mer liknar en solreflex. Eller stor softbox så att reflexen smetas ut över hela glaset?
 

BosseJ1

Aktiv medlem
Javisst men du kommer att se ringen i glaset :) Jag har fotat mycket med ringbelysning på mikroskop och man ser ringen reflekteras på motivets alla blanka ytor, inte helt snyggt.. Kanske ser mer naturligt ut med en rund ljuskälla som mer liknar en solreflex. Eller stor softbox så att reflexen smetas ut över hela glaset?
Ska testa. Tack!
 

Erik X

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke så kommer du nog att se siluetten av kameran reflekterad i glaset om du har softboxen bakom kameran? Det kanske inte var någon bra ide?

Jag skulle nog provat att göra en kon/strut av tunt vitt papper, som sitter tight runt objektivet och öppnar sig mot klockan och sen belyst struten så jämt som möjligt med blixtar eller lampor
 

BosseJ1

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke så kommer du nog att se siluetten av kameran reflekterad i glaset om du har softboxen bakom kameran? Det kanske inte var någon bra ide?

Jag skulle nog provat att göra en kon/strut av tunt vitt papper, som sitter tight runt objektivet och öppnar sig mot klockan och sen belyst struten så jämt som möjligt med blixtar eller lampor
Låter ju som en lysande idé! (no pun intended.. 😀)
Ska jag genast prova! Tack igen!
 

Erik X

Aktiv medlem
Lycka till :-D
Har du tillgång till en LED-ficklampa så kan du ju enkelt testa hur "spotlight" rakt framifrån skulle fungera
 

Erik X

Aktiv medlem
Lägg gärna upp bilder om du får till något som fungerar bra, det är ett känt problem att få till bra framifrån-belysning när man fotar i ljuslådorna med inbyggd belysning som finns att köpa.
 

unoengborg

Aktiv medlem
När det gäller ljus, så gäller att infallsvinkeln = reflektionsvinkeln. I det här fallet skulle det förmodligen hjälpa att sänka de främre ljuskällorna så att du får mer ljus nerifrån eller sätta ytterligare en softbox som ger mer ljus från det hållet

Blir det reflektioner i glaset ta två bilder en ljussatt för ringen men med reflektion i glaset, och en ljussatt för urtavlan utan reflexer i urtavalan men med för mörk ring. Lägg sedan samman de bästa bitarna från vare bild till en bild vid efterbehandlingen.

Ett annat tips, ställ visarna så att klockans märkes-logga inte döljs. Ungefär tio i två brukar fungera.
 

BosseJ1

Aktiv medlem
När det gäller ljus, så gäller att infallsvinkeln = reflektionsvinkeln. I det här fallet skulle det förmodligen hjälpa att sänka de främre ljuskällorna så att du får mer ljus nerifrån eller sätta ytterligare en softbox som ger mer ljus från det hållet

Blir det reflektioner i glaset ta två bilder en ljussatt för ringen men med reflektion i glaset, och en ljussatt för urtavlan utan reflexer i urtavalan men med för mörk ring. Lägg sedan samman de bästa bitarna från vare bild till en bild vid efterbehandlingen.

Ett annat tips, ställ visarna så att klockans märkes-logga inte döljs. Ungefär tio i två brukar fungera.
Kanon! Tack för tipsen!
 

Erik X

Aktiv medlem
Undrar om inte ringen har en halvtransparent lack eller eloxering på en halvmatt metallyta, så för att få fin lyster så måste ljuset reflekteras i den. Alltså precis fel om man vill slippa reflektioner i glaset.. 🙃 Två exponeringar med olika belysning är kanske enda gångbara lösningen.
Sammet kan bli snyggt som underlag, finns i olika färger i hobbybutiker t.ex. Panduro. Nackdelen är att det gärna suger åt sig damm..
 

BosseJ1

Aktiv medlem
Undrar om inte ringen har en halvtransparent lack eller eloxering på en halvmatt metallyta, så för att få fin lyster så måste ljuset reflekteras i den. Alltså precis fel om man vill slippa reflektioner i glaset.. 🙃 Två exponeringar med olika belysning är kanske enda gångbara lösningen.
Sammet kan bli snyggt som underlag, finns i olika färger i hobbybutiker t.ex. Panduro. Nackdelen är att det gärna suger åt sig damm..
Du har helt rätt. Den är täckt av en färglös emalj som ger en matt yta.
Ska testa, men hoppas innerligt jag jag kan komma undan extrajobbet med två tagningar per klocka (hade tänkt lägga upp alla tänkbara kombinationer av de delar jag har, vilket handlar om flera hundra, kanske ett tusental...).
Har man ett begränsat sortiment kan man lägga hur mycket tid som helst på varje enskild klocka. Ska det bli lite löpande-band-principen spelar det stor roll tidsmässigt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Hittar du en ljuskälla som ger en acceptabelt snygg reflektion i glaset så kanske man kan stå ut med den. Själv tycker jag att många produkt- eller matfoton med helsoftat ljus blir väldigt grå och trista. Det ser bara mer spännande ut om det blänker lite här och där men man vill förstås inte se hela studiomiljön inklusive fotografen reflekterad i blanka ytor 😁

I tecknad film lägger man ju t.o.m. till "catchlight" för att visa att objekt är klotformade och reflekterande 😁
 

Bilagor

Senast ändrad:

BosseJ1

Aktiv medlem
Hittar du en ljuskälla som ger en acceptabelt snygg reflektion i glaset så kanske man kan stå ut med den. Själv tycker jag att många produkt- eller matfoton med helsoftat ljus blir väldigt grå och trista. Det ser bara mer spännande ut om det blänker lite här och där men man vill förstås inte se hela studiomiljön inklusive fotografen reflekterad i blanka ytor 😁
I hear you! 😀
Återkommer med bilder om/när jag kommer på hur jag ska göra...
 

BosseJ1

Aktiv medlem
Hittar du en ljuskälla som ger en acceptabelt snygg reflektion i glaset så kanske man kan stå ut med den. Själv tycker jag att många produkt- eller matfoton med helsoftat ljus blir väldigt grå och trista. Det ser bara mer spännande ut om det blänker lite här och där men man vill förstås inte se hela studiomiljön inklusive fotografen reflekterad i blanka ytor 😁

I tecknad film lägger man ju t.o.m. till "catchlight" för att visa att objekt är klotformade och reflekterande 😁
Håller med. Men håller även med om att det kan bli för mycket. Jag ska ta råden härifrån och meka lite. Återkommer med resultatet.
 

remeife

Aktiv medlem
Ta två exponeringar

Hej
Tag två exponeringar där du lägger ett mjukt ljus framifrån och lägg samman den bilden med någon av dina andra exponeringar som du är nöjd med.
Dom flesta pro bilder som vi ser på produkter är composite dvs flera bilder som fogats samman i Photoshop
//Leif

Hej,

Jag har en verksamhet på hobbynivå med moddade klockor. Ingen big business, så någon uppdradering av mina prylar har jag inte råd med.
Jag kör med ett litet fototält, tre lampor och en gammal Nikon D3100.

I princip är jag nöjd med mina bilder, med tanke på att jag inte kan något om fotografering mer än det jag hittat på YouTube.
Mitt problem är de bilder jag tar framifrån på klockorna. Jag får aldrig till färgen på klockans bezel rätt. Den blir för mörk. På vinklade klockor blir det bra.

Jag har provat att ändra position på lamporna, jag har provat att släcka bakgrundslampan, men nops... Det blir inge' vidare.

Köpte gråkort, men har nog inte fattar hur jag ska vinna något på det. Jag ställer gråkortet framför klockan och tar en bild som jag sedan använder för vitbalans.

Bifogar två bilder på klockor. Där ser ni skillnaden på klockans orange bezel (färgen spear ingen roll, det blir samma om den är t.ex. grön). Bra när jag tar en bild från sidan, kass när det är framifrån. Bifogar även en bild på mitt set-up.

Några tips för hur jag kan lösa det här problemet?

Ha det gott!
/Bosse
 

PMD

Aktiv medlem
Mitt problem är de bilder jag tar framifrån på klockorna. Jag får aldrig till färgen på klockans bezel rätt. Den blir för mörk. På vinklade klockor blir det bra.
Jag tycker att det ser ut som att den snedvinklade klockan är mer belyst än den som visas vinkelrätt mot kameran. Prova att öka exponeringen lite på den senare typen av bilder och se om du kan få ett bättre resultat.