Annons

Amazon i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

pemrby

Aktiv medlem
... och på vägen hem från postombudet passerar du den numera nedlagda fotobutiken där din kompis storebror en gång jobbade.

Det är varken ditt eller Amazons fel, men det är den utveckling vi ser.
Näthandelns förändring av våra köpmönster är vad den är och det är väl inte riktigt det som jag ser som denna trådens ämne. Däremot, 45% prisskillnad (alla svenska näthandlare tar 3995:-, Amazon 2235:) är så stor att jag betraktar den svenska prissättningen (Sony Sverige?) som direkt felaktig. För sådana fall tror jag faktiskt Amazon kan spela en roll, i övrigt är vår svenska näthandel så väl fungerande att de nog kan klara sig även efter Amazons intåg. I många fall är priserna på fotoutrustning låga i Sverige jämfört med övriga Europa och med en hög dollar t.o,m mot USA. Men det finns vissa enstaka saker som är direkt "felprisade" där inte skillnaden kan härledas till t.ex. skillnader i moms. Där kan lite internationell konkurrens vara positiv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Näthandelns förändring av våra köpmönster är vad den är och det är väl inte riktigt det som jag ser som denna trådens ämne. Däremot, 45% prisskillnad (alla svenska näthandlare tar 3995:-, Amazon 2235:) är så stor att jag betraktar den svenska prissättningen (Sony Sverige?) som direkt felaktig. För sådana fall tror jag faktiskt Amazon kan spela en roll, i övrigt är vår svenska näthandel så väl fungerande att de nog kan klara sig även efter Amazons intåg. I många fall är priserna på fotoutrustning låga i Sverige jämfört med övriga Europa och med en hög dollar t.o,m mot USA. Men det finns vissa enstaka saker som är direkt "felprisade" där inte skillnaden kan härledas till t.ex. skillnader i moms. Där kan lite internationell konkurrens vara positiv.
Ämnet för tråden är snarast att Amazon är 30% dyrare än andra priser i Sverige. Åtminstone ifall första inlägget definierar ämnet.
 

PMD

Aktiv medlem
Däremot, 45% prisskillnad (alla svenska näthandlare tar 3995:-, Amazon 2235:) är så stor att jag betraktar den svenska prissättningen (Sony Sverige?) som direkt felaktig.
Amazon kan köra med låga priser som inte ger någon stor vinst ganska länge. Sen när de flesta andra näthandlare är utkonkurrerade så höjer de priserna.
 

pemrby

Aktiv medlem
Amazon kan köra med låga priser som inte ger någon stor vinst ganska länge. Sen när de flesta andra näthandlare är utkonkurrerade så höjer de priserna.
Självklart, men det var inte det min kommentar gällde utan de fall där svenska priser är kraftigt avvikande. Många fotoprodukter håller idag ungefär samma priser som USA (B&H/Adorama), möjligen med skillnad från momsen. Sedan finns vissa produkter där svenska priser avviker kraftigt. Där vidhåller jag att lite konkurrens till de svenska priserna är bra. Jag gissar att dessa stora avvikelser är styrda av importören och inte återförsäljarna.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har beställt några saker som jag inte sett i Sverige med amazon och trodde allt skulle skickas tillsammans men det skickas helt separat i små paket och 2/4 paket har försvunnit och då kan inte amazon skicka igen utan de betala tillbaka :)

Om man behöver saker snabbt så är fortfarande bh och adorama som gäller eller möjligtvis cvp men amazon nej inget att lita på.
 

Third eye

Aktiv medlem
Använder fortfarande amazon.de för vissa småpryttlar för foto och datorgrejjer, datorbygget i sommras blev ca 2.500kr billigare och leverans på 2 dagar.
Skulle jag tex beställa från cyber så är leverans till Karlstad 3-4 dagar då det ska mogna på postterminal 2 av dygnen och Scandinavian behöver en dag extra att finurla på innan de ens packar.

Intressant med BH och Adorama, försökte precis köpa en Godox-transmitter som bara Adorama har (flashpoint R2 mk2), men frakt på 450 spänn avskräkte... Frakt, tull och moms dubblade priset.
 
ANNONS