Annons

Amazon i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Om någon är sugen på att fota nya fågelsorter så ska man skaffa den här holken.

Motivslingan ”Quercus robur” har ett spår som påminner om en nål, tryck på framsidan. Så den kan sättas in perfekt i den naturliga bilden i trädgården och faller knappt av sin kamouflage-effekt när den fästs i ett eke. Inloppshålet har en diameter på 35 mm, tillräckligt stor för ett stort antal inhemska vilda fåglar, som kolmjöl, blomspår, klämma, spärrning och mycket mer. Olika köksorter är glada att se fåglar, eftersom de bekämpar vinkorna i ekprocessen. På baksidan kan spikhjälpen öppnas för att rengöra interiören efter bruttosäsongen. Etthålet är tillverkat av robust björkträ och är väderbeständigt laserat. Spårhålen är ca. 15, 5 x 14, 5 x 30 cm (L x B x H) stor.

Fantastiskt! Kanske är det samma redaktör som för Blandaren...?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Någon sa att de nog hade väldigt bråttom att få ut sajten för att Google ska hinna indexera innan julhandeln drar igång på allvar. Jag vet inget om sådant, så jag kan inte bedöma om det kan ligga nåt i det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Någon sa att de nog hade väldigt bråttom att få ut sajten för att Google ska hinna indexera innan julhandeln drar igång på allvar. Jag vet inget om sådant, så jag kan inte bedöma om det kan ligga nåt i det.
Då kanske de skulle ha använt Google Translate också? :rolleyes: Inte ens det brukar bli så uselt och märkligt som det här har varit. Jag har noterat att de verkar ha haft några som suttit och städat, för en del saker som uppmärksammats har spårlöst försvunnit.
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Ett telefonobjektiv!

För APS C kroppar som D850 D750.....
Passar bra med medium telefonfotofjärrkontroll

Nano-beläggning i flera lager har applicerats för att undertrycka spöken och flagna för ökad kontrast...

...dags att poppa pop-corn...
 

Flottyrfrasse

Ny medlem
Men skönt att de kommer igång ändå. Väldigt mycket hittills i mina sökningar har kostat alldeles för mycket i frakt eller så har de vägrat skicka till Sverige.
USA sajten kan man skita totalt i om man inte känner någon som är där och kan ta med sig hem. Ett par strumpor 9 dollar, frakt: din mamma och ett långfinger...
 

martley

Aktiv medlem
Om någon är sugen på att fota nya fågelsorter så ska man skaffa den här holken.

Motivslingan ”Quercus robur” har ett spår som påminner om en nål, tryck på framsidan. Så den kan sättas in perfekt i den naturliga bilden i trädgården och faller knappt av sin kamouflage-effekt när den fästs i ett eke. Inloppshålet har en diameter på 35 mm, tillräckligt stor för ett stort antal inhemska vilda fåglar, som kolmjöl, blomspår, klämma, spärrning och mycket mer. Olika köksorter är glada att se fåglar, eftersom de bekämpar vinkorna i ekprocessen. På baksidan kan spikhjälpen öppnas för att rengöra interiören efter bruttosäsongen. Etthålet är tillverkat av robust björkträ och är väderbeständigt laserat. Spårhålen är ca. 15, 5 x 14, 5 x 30 cm (L x B x H) stor.

Attans! Den är slut i lager, och jag som tänkte börja en ny karriär med fotografering av hittills okända fågelarter. Månne kan det vara den extra reklamen den fick i det här forumet som gjorde den så populär.
 

Iwa

Aktiv medlem
Amazon säljer en Nikon Coolpix B600 brokamera för 3204.49 kr. Man säljer samtidigt en Nikon Coolpix B500 bryggkamera för 3602.10 kr. Är det nån som vet hur de här specialkamerorna fungerar? Kan man plåta broar med bryggkameror och tvärtom?
 

zosma

Aktiv medlem
Och om jag inte missade något så var priset för samma (likadant menar jag) objektiv till Canon bara ca 10500kr 🌞
Ja, såg det också, därför skrev jag för Nikon, konstigt att det är så mycket dyrare att tillverka fattningen för Nikon, själva objektivet är ju samma.
 

zosma

Aktiv medlem
Sen har vi även en annan holk om man bland annat vill fota stora tutten.

  • ?Vädersäker & hållbar: Den bostande lådan för titanmus är helt skruvad med mässingsskruvar och tillverkad av en av de mest hållbara skogen över hela världen - absolut väderbeständig och extremt slitstark. Den stora häckningsboxen är gjord av massivt trä passar alla årstider. Mått: 14,5 cm x 33 cm x 18,5 cm (BxH x D)
  • ?Lämpligt passande till NABU: Titlåda med 32 mm ingångshål - perfekt inkubator för den stora tutten, stortuttarter och andra fåglar som nuthatch eller hussparg. Utvecklad och rekommenderad av biologer och bevaringare.
  • ?Med ROBBERSKYDD: Det 17 cm avståndet från inmatningshålet 32 mm till botten skyddar inte bara titmusen från bostrovdjur som katter och martens, utan också från dåligt väder.
  • ?Användbar skogsbruk: Instningsboxarna för fåglar är tillverkade av 100 % obehandlat FSC trä med skruvade träelement. En art-lämplig naturbevarande produkt att hänga upp.
  • Inklusive guide & brodkaldare: Varje häckhjälpmedel innehåller en vildmarksguide med värdefulla spetsar och viktig information om våra fåglar i trädgården. Alla beställningar är gjorda av vår ovillkorliga 30 dagars pengarna-tillbaka-garanti
 

martley

Aktiv medlem
Ja, såg det också, därför skrev jag för Nikon, konstigt att det är så mycket dyrare att tillverka fattningen för Nikon, själva objektivet är ju samma.
Inte vet jag, men Nikon är kanske kameravärldens motsvarighet till Apple när det gäller mobiltelefoner och datorer: I stort sett samma funktion men betydligt dyrare, möjligen lite bättre, i alla fall i ägarnas ögon :) .
Mest troligt tror jag annars att det är "tyrkfelsnisse" som varit framme. Antingen är det högre priset överdrivet högt eller så är det lägre priset ett riktigt klipp. Det fanns nåt exempel på en produkt som fanns både på den svenska sajten och den tyska, och det var exakt samma pris, numeriskt, på båda sajterna, bara det att det stod € före siffrorna på den tyska och Kr efter siffrorna på den svenska. Det är typ 90% rabatt.
 

zosma

Aktiv medlem
Inte vet jag, men Nikon är kanske kameravärldens motsvarighet till Apple när det gäller mobiltelefoner och datorer: I stort sett samma funktion men betydligt dyrare, möjligen lite bättre, i alla fall i ägarnas ögon :) .
Mest troligt tror jag annars att det är "tyrkfelsnisse" som varit framme. Antingen är det högre priset överdrivet högt eller så är det lägre priset ett riktigt klipp. Det fanns nåt exempel på en produkt som fanns både på den svenska sajten och den tyska, och det var exakt samma pris, numeriskt, på båda sajterna, bara det att det stod € före siffrorna på den tyska och Kr efter siffrorna på den svenska. Det är typ 90% rabatt.
Normalt ska det vara samma pris, så är det i sverige i alla fall, men i Amazon det är så många olika försäljare, så det kan skilja en del i pris.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Amazons sida verkar verkligen vara i beta-stadiet. Kollade bara som hastigast prisnivån för Sony 70-350 objektiv: billigast enligt Prisjakt var 9890 kr, och Amazon tar ca 8500 kr. Det är en hel del billigare hos Amazon.
Så man ska nog inte räkna bort Amazon om man är priskänslig och kan stå ut med ordvurpor.
En gång jobbade jag i ett nordiskt distributionsföretag (Scribona) som omsatte kanske 15 miljarder sett över Norden. De distribuerade även kameror åt ett antal av de idag mer välkända kameratillverkarna. Jag byggde själv huvudförsystemet "Proddis" för produktadministration och grundprissättning till vårt Norden-gemensamma affärssystem. Kopplat till det fanns även ett rabattsystem som gick mot de fem grundprislistor som "Proddis" skapat.

Jag var med om tre primära utrullningar från "scratch" av detta system (i Norge, Danmark och Finland). När man bygger ett sånt system så har man en gemensam kodsstruktur som ytterst hänger på tillverkarens artikelnummer. All struktur för webbvisning i varje land vilar på en gemensam kodstruktur med möjlighet att lägga in lokala texter. I vårt fall var grupperingsdata från början på svenska eller i vissa fall på engelska, inklusive produkttexterna och vi hade en systemcentral text och en svensk. Detta upplägg var gemensamt för alla länder. I Amazons fall är det säkert bara engelska i de centrala referenstexterna. Dessa skulle sedan inför utrullningen kompletteras med de lokala men det hann vi inte riktigt med så även dessa webbar var långtifrån språkkorrekta på danska, finska eller norska från start, men det blev de . De har säkert också ordnat det så att man visar den centrala texten som alltid finns om man inte hunnit lägga dit en lokal.

Det jag vill säga med detta är att hela Amazon-maskineriet nu är på plats och att vi kan roa oss åt att skratta lite skadeglatt åt deras taffligt maskinkonverterade och batchuppdaterade texter som rakt uppmoch ned översatte "cock" till "kuk" men tro inte för en sekund att de inte kommer få ordning på detta tämligen raskt. De skrattade säkert åt svenskjävlarna som kom och försökte ta över den nordiska marknaden för IT-distribution i de andra nordiska länderna på -90 -talet också, men det tog inte många år innan det företaget var störst på den marknaden i Norden.

Ingen kunde då hantera produktdata och prissättning effekttivare än vi gjorde. Vi automatiserade prislistehanteringen genom ett system av prisklasser och lade regelmässigt upp alla dessa hundratals leverantörers samtliga artiklar, vilket våra konkurrenter inte hade systemstöd för att göra. Detta ledde till att återförsäljarna kunde beställa direkt från oss medan de hos konkurrenterna ofta fick vänta på att de lade upp de artiklar för hand som kunderna ville beställa. Detta var viktigare än man kanske först tror att vara snabb med detta och ha allt upplagt så snabbt som möjligt efter att en leverantör skickat en ny prislista, eftersom det mesta av försäljningen av nya produkter ofta när produktcykeln just startat.

Vårt produkt- och prisunderhåll var effektivare än våra konkurrenters och på slutet sköttes hanteringen av den Norden-gemensamma strukturen av tre personer för hela Norden samt även allt svenskt produktinfounderhåll. Innan "Proddis"-systemet byggdes jobbade mängder av folk med dessa uppgifter parallellt i fyra länder. Det enda de normalt behövde göra i de andra länderna med det som såldes i hela Norden, efter att vi standardiserat, var att sköta prisklassunderhåll (marginalerna) och se till att produkterna fick lokala texter ibland då leverantörerna inte skött detta.

Amazon kommer sannolikt att vara både effektivare administrativt och ha bättre stordriftsfördelar än de mer småttiga "storföretagen" på den svenska kameramarknaden. Detta är bara detta och det ska även läggas ovanpå Amazons finansiella micklande som dem stora konkurrensfördelar mot den inhemska konkurrensen samt att de ofta för etableringsstöd av de städar där de eta,blerar sig som lokala företag bara kan drömma om.

Risken är stor mina vänner att många kommer sätta skrattet i halsen långt tidigare än vi anar och att de som skrattar sist blir ledningen hos Amazon. Det finns nämligen skäl till varför de skåpat ut konkurrensen i land efter land man etablerat sig i.
 
Senast ändrad:

pest

Aktiv medlem
Olympus OM-D E-M1 Mark III kan köpas för 15950 kr, Pricerunner säger 19890 kr som lägsta pris i Sverige
 
ANNONS