Annons

Amazon i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Attans! Den är slut i lager, och jag som tänkte börja en ny karriär med fotografering av hittills okända fågelarter. Månne kan det vara den extra reklamen den fick i det här forumet som gjorde den så populär.
Du kanske kan använda den här fågeltränaren istället?

"Fågelspårets mått: 18 x 18 x 4,5 cm – kan användas som vattenställe eller vattentränare för små djur
Fågelkoppen är tillverkad av väderbeständig keramik, vars stenutseende är harmoniskt införd i varje trädgård
Dröken för vilda fåglar är en referens för ett stort antal inhemska fågelarter och ger dig möjlighet att titta på dem
Vattnet i skålen ger möjlighet att dricka fåglarna och rengöra fläkten i fågelbadet
Handfat är mycket lämpligt som en mångfald trädgårdsdekoration, även som foderskål på balkongen eller terrassen
"

 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ajdå! Bara att lägga sig på rygg och dö alltså.
AMAZON är i princip kanalen i USA. De har en enorm marknadsdominans som de utnyttjar hänsynslöst och de ser till att både slippa betala skatt på multisars traditionella vis och tvingar även till sig bidrag från städer och stater i USA och annorstädes. Usla arbetsvillkor för personalen med löner som är svåra att bära de sociala kostnaderna med kompletterar den bilden från andra länder man är verksam i

När de skulle etablera ett andra huvudkontor i USA gick de med håven till 280 städer i landet och spelade tydligen ut dessa mot varann. 25 gick till en final som New York vann. Priset den "vinsten" kostade var ett erbjudande för etableringen på 3 miljarder dollar av skattepengar. I dagens växelkurs är det nästan 30 miljarder. Hur mycket fick de av Sverige? Hos oss har de pressat regeringen för att slippa den nya elektronikskatten och kommunen de hamnat i har givit dem olika typer av förmåner. Enligt uppgift i DN lär de även fått 95% rabatt på elen, vilket inte kommer vara någon liten grej med tanke på vad deras infrastruktur kräver.

Idag omsätter de 96 miljarder ....dollar alltså nära 1000 miljarder (Q3 2020) och de erbjuder 150 miljoner produkter, vilket är en siffra svår att tro på. Jag vet från min tid som utvecklare på Scribona vad det krävde att rodda en bråkdel av det. Till de som kritiserar Amazon för hur webben ser ut initialt så kan jag väl säga att alternativet med manuell korrläsning av texter inte riktigt var öppet inför själva driftstarten. 150 miljoner produkter säger man tydligen ska kunna erbjudas även här inklusive massor av lokala produkter. Fan trot.

Amazon är inte en traditionell återförsäljare till utan en hel PLATTFORM som är mer än exv. alla de olika tillverkare/leverantörer - distributörer - återförsäljare tillsammans som traditionellt i IT-distributionsvätlden brukade kallas kanalen. Den är inte en branschkanal utan de är i exv. USA den helt dominerande kanalen för ALLA detaljhandelsbranscher och det har vi aldrig tidigare sett i Sverige.

Tidningen "Dina Pengar" skrev 17 augusti 2020 att Tyskland utreder Amazon för konkurrensbrott. Skälet var att de försökt styra sina leverantörers prissättning. Amazon blockerade eller hotade att kasta ut de leverantörer från Amazon-plattformen som sålt till lägre priser till konkurrerande distributörer eller stora återförsäljare.

Normalt i IT-distributionsvärlden har det varit det de stora PC-tillverkarna som kortslutit marknaden och satt priskonkurrensen helt ur spel. Det med början första årtiondet på 2000-talet. Då hatades DELL av övriga kanalen för att de gick förbi "övriga kanalen" och kortslöt marknaden genom att hoppa över två led i den. Det hotade att konkurrera ut de tillverkare som gick genom kanalen med HP i spetsen.

Att jag vet detta beror på att det var jag på Scribona som fick utveckla den första versionen, väldigt ad hoc, av en ny lösning den sommaren då Hewlett Packard lanserade en helt ny affärsmodell som kom att helt kortsluta relationen tillverkare storkund. Affärsmodellen kallades "Bid and Claims" och gick/går ut på att HP erbjöd de viktigaste av dustributörernas och återförsäljarnas viktigaste en helt kundunik prislista med mycket billigare priser än de de fått genom kanalen. Att detta faktiskt fick ske utan ingrepp av både EU och Konkurrensverket har jag aldrig fattat.

Till riktigt stora kunder levererade HP dessutom pallvis direkt, i övrigt fick dustributörerna deras leverera av de varor de köpt till ofta klart högre priser än vad de såldes för till exv. ERICSSON. Det innebar då en förlustaffär under kostpris för distributören som fr.o.m. då tvingades ta en helt ny risk i affärerna utan att få ett dugg för det och de fick dessutom ligga ute med pengar och fungera som bank åt HP m.fl. som senare följde efter. Det blev början till slutet för Scribona. Missade de att kräva dessa pengar av HP p.g.a. slarv, dålig ordning eller resursbrist så blev även det en intäktskälla för tillverkaren och en förlust för distributören.

För att kunna hantera dessa mängder av "Bid and Claims" och undvika att förlora de pengar man hade rätt till i form av claims, så tvingades distributörerna att anställa mängder av folk för att hantera detta och/eller bygga nya stora, dyra och komplicerade IT-system. Dessa kunde lätt gå på en miljon och mer att utveckla under några år för detta var som sagt obruten mark. Detta system kom att innehålla miljontals prisposter för de kundunika prislistorna som skapades för varje kund större kund som ingick i upplägget. Det krävdes konstant bemanning för att hantera alla stora dataöverföringar från HP och andra som skedde. I praktiken blev denna affärsmodell en ordentlig etabletingsspärr för nya distributörer och början till en konsolidering av distributörsledet genom utslagning och uppköp.

Till och med Scribona som var störst i Norden var för litet för denna våldsamna volymhantering med låga marginaler som ofta långt under 5%. Företaget köptes upp av den amerikanska bransch- och IT-distributionsjätten Tech Data. Idag slukar Amazon även en del av de mer nischade distributörerna i de länder man verkar. Vi ser nog förmodligen slutet på eran med nischade distributörer och återförsäljare. Nu har vi fått en superplattform som aggregerar vad en massa nischade distributörer och återförsäljare gjorde tidigare. Förstår vi verkligen vidden av detta fullt ut nu, både som återförsäljare och kunder?

I IT-distributionsvärlden fick den fiktiva lilla återförsäljaren PC-Grottan i Kramfors eller DOS i Loos (som faktiskt en gång funnits på riktigt) tjäna som en metafor för alla små återförsäljare av IT-prylar på landsorten som var vanliga under exv. 90-talet. Själv tänker jag på Datagrottan som fanns på riktigt i Arninge Centrum tills de byggde om där förra året och de fick flytta till Åkers Berga. De gjorde tydligen en vinst på 19 000 spänn förra året. Vad ska den lilla skutten leva av när Amazon skruvat ner prisnivån på allvar (tills de vunnit total narknadsdominans - efter det kan de ostört ta monopolpriser - om ingen sätter ner foten) och börjar köra skiten ur både svenska tillverkare/leverantörer, nischdustributörer och återförsäljare på allvar. Jag tror inte det är på att sälja IT-grejor i alla fall.

Jag tror inte folk i gemen riktigt förstått magnituden i det som nu riskerar att ske även i Sverige. Från och med nu är det slut även på både Scandinavians skyddade verkstad och andras. Nu kommer det inte funka längre att leka affär men inte ha resurser att hålla butikslager så man kan leverera direkt över disk, för då kommer de handla av den som kan leverera d.v.s. Amazon. En av Amazons styrkor är att kunna leverera verkligt snabbt genom att de ser till att ha det i lager som verkligen säljer. Det kommer inte funka längre att skylla på Coronan när man har tomma butikshyllor och helst riskminimerar genom att beställa från leverantörerna mot kundbeställning. I själva verket kommer nog Coronan att påskynda utslagningen av många återförsäljare, när den nu landat på toppen av Amazons marknadsinflytande.

Det är nog lite för tidigt att göra vågen för billiga Amazon-priser både som kund och skattebetalare innan vi vet vad Amazon faktiskt kommer att kosta oss genensamt på helt andra plan.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Du kanske kan använda den här fågeltränaren istället?

"Fågelspårets mått: 18 x 18 x 4,5 cm – kan användas som vattenställe eller vattentränare för små djur
Fågelkoppen är tillverkad av väderbeständig keramik, vars stenutseende är harmoniskt införd i varje trädgård
Dröken för vilda fåglar är en referens för ett stort antal inhemska fågelarter och ger dig möjlighet att titta på dem
Vattnet i skålen ger möjlighet att dricka fåglarna och rengöra fläkten i fågelbadet
Handfat är mycket lämpligt som en mångfald trädgårdsdekoration, även som foderskål på balkongen eller terrassen
"

Den var ju ifs inte så dum, skulle kunna tänka mig en fågeltränare. Frågan är hur vet man att man ska söka på fågeltränare, finns det någon ordbok man kan köpa som första köp? Det borde finnas någon knapp att få den översatt till engelska
 

janc

Aktiv medlem
Frågan är väl om det Amazon erbjuder kan likställas rakt av med det t.ex Scandinavian Photo erbjuder men till lägre pris? Inte vad jag kan förstå men visst finns är det troligt att de som bara tittar efter lägsta pris vid inköp kommer att göra dessa på Amazon istället. Sedan kommer ingen distributör runt den lokala verkligheten i form av kostnader för lokal lagerhållning, personal, lagstiftning, distribution etc. Det är väl Post Nord som ska stå för distributionen?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
"Jag tror inte folk i gemen riktigt förstått magnituden i det som nu riskerar att ske även i Sverige. Från och med nu är det slut även på både Scandinavians skyddade verkstad och andras".

Skandinavian och andra återförsäljare av fotoprylar är redan pressade i Sverige av E-infinity_EU, frågan är bara hur känt företaget är utanför Fotosidan. Där gör Amazon ingen skillnad i nuläget.

Också vilken typ av konsument man är, om man är nischad med specialgrejer kanske Amazon inte blir lika avgörande.

Men det är klart kan man få samma innehåll som hos Spotify, Viaplay och Netflix till en månadsavgift (Prime) på 65 kronor, så är det givet. Filmen Borat får mig knappast att vilja byta.
 

martley

Aktiv medlem
Den var ju ifs inte så dum, skulle kunna tänka mig en fågeltränare. Frågan är hur vet man att man ska söka på fågeltränare, finns det någon ordbok man kan köpa som första köp? Det borde finnas någon knapp att få den översatt till engelska
Enkelt, du använder bara samma översättningsprogram som Amazon använder, och så skriver du in vad du vill ha på engelska i det programmet.
 

martley

Aktiv medlem
AMAZON är i princip kanalen i USA. De har en enorm marknadsdominans som de utnyttjar hänsynslöst och de ser till att både slippa betala skatt på multisars traditionella vis och tvingar även till sig bidrag från städer och stater i USA och annorstädes. Usla arbetsvillkor för personalen med löner som är svåra att bära de sociala kostnaderna med kompletterar den bilden från andra länder man är verksam i

När de skulle etablera ett andra huvudkontor i USA gick de med håven till 280 städer i landet och spelade tydligen ut dessa mot varann. 25 gick till en final som New York vann. Priset den "vinsten" kostade var ett erbjudande för etableringen på 3 miljarder dollar av skattepengar. I dagens växelkurs är det nästan 30 miljarder. Hur mycket fick de av Sverige? Hos oss har de pressat regeringen för att slippa den nya elektronikskatten och kommunen de hamnat i har givit dem olika typer av förmåner.
:
x snipp x
Jag är lite grand insatt i hur e-handelsfunktionen inklusive distribution och leverans fungerar i ett större svenskt möbelföretag så jag tror jag förstår komplexiteten. Men om vi nu ändå är md och betalar för kalaset via skattsedeln så vore det ju dumt att inte utnyttja det vi betalat för, under förutsättning att det är billigare och har bättre service och kvalitet än konkurrenterna förstås.
 

Iwa

Aktiv medlem
Amazons storhet ligger i dess roll som handelsplattform. Vilken tillverkare som helst kan för 300 kr i månaden få tillgång till en världsmarknad. det innebär en demokratisering och en möjlighet för hugade småföretagare. Makten flyttas från distributörerna till tillverkarna. Se bara på det fantastiska utbudet av tillbehör. Det är småföretagarnas julafton.
 

PMD

Aktiv medlem
När de skulle etablera ett andra huvudkontor i USA gick de med håven till 280 städer i landet och spelade tydligen ut dessa mot varann. 25 gick till en final som New York vann. Priset den "vinsten" kostade var ett erbjudande för etableringen på 3 miljarder dollar av skattepengar.
Sen blev det inte New York ändå utan Northern Virginia.

Enligt Amazon hade det ingenting att göra med protesterna i New York mot att Amazon skulle etablera sig där.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är lite grand insatt i hur e-handelsfunktionen inklusive distribution och leverans fungerar i ett större svenskt möbelföretag så jag tror jag förstår komplexiteten. Men om vi nu ändå är md och betalar för kalaset via skattsedeln så vore det ju dumt att inte utnyttja det vi betalat för, under förutsättning att det är billigare och har bättre service och kvalitet än konkurrenterna förstås.
Det är absolut ett rationellt sätt att se det men då får man nog även väga in de kostnader Amazons skattemicklande kostar samhället i stort och de övriga kostnader vi kommer att få. Skattemicklande som inte står öppet på samma sätt för Amazons konkurrrenter. Mycket kommer alltså bero på hur detta påverkar andra företag, deras anställda och de skatter som kommer in av Amazons verksamhet och anställda och hur mycket som faller bort från kanalen och de butiker som funnits fram till idag.

Risken är stor att detta inte blir något nollsummespel. Möjligen kommer det på sikt påskynda avkommersialiseringen av våra tätorter i snabbare takt än som annars skulle skett. En del välkomnar säker detta också. En massa ny- om- och nyligen tillbyggda köpcentra kommer bli överflödiga. Detta har dock varit på gång länge och förstärks nu av pandemin men jag blir ju brydd vare gång jag kommer till Täby Centrum som ju är ett av landets största. Ofta på vardagarna är det nästan tomt. Möjligen betalar man nu också priset för att man tidigare motsatte sig att T-banan drogs till Täby. Då ville man inte ha kreti och pleti på besök via Tunnelbanan "från övriga norrort". Det är knöligt att ta sig dit utan bil och kreti och pleti på Järvafältet har väl mer sällan bil.
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Amazons storhet ligger i dess roll som handelsplattform. Vilken tillverkare som helst kan för 300 kr i månaden få tillgång till en världsmarknad. det innebär en demokratisering och en möjlighet för hugade småföretagare. Makten flyttas från distributörerna till tillverkarna. Se bara på det fantastiska utbudet av tillbehör. Det är småföretagarnas julafton.
Enligt deras svenska site kostar det 410 Kr ex. moms för att sälja på deras europeisk siter. Jag kanske missar något men jag ser ingen principiell skillnad mot cdon om du ska sälja på den nordiska marknaden och skickar i egen regi.
 

Iwa

Aktiv medlem
Enligt deras svenska site kostar det 410 Kr ex. moms för att sälja på deras europeisk siter. Jag kanske missar något men jag ser ingen principiell skillnad mot cdon om du ska sälja på den nordiska marknaden och skickar i egen regi.
Även cdon är en mänsklighetens välgörare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sen blev det inte New York ändå utan Northern Virginia.

Enligt Amazon hade det ingenting att göra med protesterna i New York mot att Amazon skulle etablera sig där.
Ja här gör vi allt för att de ska etablera sig här och där gör de tydligen en hel del för att de inte ska göra det. :)
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
En dag kanske Clas Ohlsson kryper tillbaka till sitt ursprung i Insjön. Drar tillbaka alla lokala butiker och för de flesta av oss bara existerar som postorder.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En dag kanske Clas Ohlsson kryper tillbaka till sitt ursprung i Insjön. Drar tillbaka alla lokala butiker och för de flesta av oss bara existerar som postorder.
Aktien verkar stå sig, upp 90 öre 👍

Borde vara en typ av butik som hamnar i kläm, kan tänka mig att de lider av sina omkostnader med lokalhyror och annat. Många av deras artiklar säljs numera på Maxi eller motsvarande.
 

martley

Aktiv medlem
En dag kanske Clas Ohlsson kryper tillbaka till sitt ursprung i Insjön. Drar tillbaka alla lokala butiker och för de flesta av oss bara existerar som postorder.
Helt klart OT, men jag saknar lite den gamla goda tiden när årets ClasOhlson-katalog damp ned i bevlådan. COs produktutbud har dessutom vattnats ur med åren. Vart tog elektroniikkomponenterna, mässingskugghjulen och läderrundremmen i kärnläder vägen? En massa kastruller och köksmaskiner blev det i stället.
 

pemrby

Aktiv medlem
Mycket har sagts om Amazon Sverige - men jag beställde ett Sony Tough CFExpress minneskort klockan 23 i torsdagskväll och fick det idag 45% billigare än SP/CP etc.....Helt klart nöjd :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Mycket har sagts om Amazon Sverige - men jag beställde ett Sony Tough CFExpress minneskort klockan 23 i torsdagskväll och fick det idag 45% billigare än SP/CP etc.....Helt klart nöjd :)
... och på vägen hem från postombudet passerar du den numera nedlagda fotobutiken där din kompis storebror en gång jobbade.

Det är varken ditt eller Amazons fel, men det är den utveckling vi ser.
 
ANNONS