Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amazon tar patent på...

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen! Jag har patentet för att fota mot grå bakgrund i alla nyanser utom vitt... ha ha

Riktigt så enkelt är det inte. Läs om ljussättningen, kamerainställningarna, placering osv.
Det räcker med att du ändrar f/5.6 till f/8, så strider det inte mot detta skitpatent.

Om jag har missat något - informera mig gärna. Har inte läst allting än.

Länken fungerar inte för mig, men oavsett vilken metod de försöker ta patent på så tror jag nog att rött många fotografer kan hävda "prior art".

Försäljningsploj?

Jag gillar att läsa avtalstexter och kunde efter att läst igenom hela patentet, konstatera att en hel del av kommentarerna var felaktiga.

Enligt artikel 7 och framåt gäller patentet om man använder:

1. en vit bakgrund
2. ljussättning av bakgrund
3. placering av objekt på upphöjning
4. ljussättning av objekt
5. användade av bildupptagande enhet (behöver alltså inte ens vara en kamera)
6. olika avstånd och inställningar

Alla mått och inställningar anges som "about", dvs angivna värden är endast exempel, men gäller för alla inställningar.

Med tanke på att Amazon själv säljer både bakgrunder, plexibord och studiobelysning så får man nog läsa patentet med glimten i ögat och tacka för en bra instruktion om hur man kan använda deras produkter :)

Om de skulle mena allvar med patentet skulle de ju med försäljning av sina egna produkter uppmuntra till brott mot gällande patent, vilket inte skulle se så bra ut vid en domstol :p

Jag gillar att läsa avtalstexter och kunde efter att läst igenom hela patentet, konstatera att en hel del av kommentarerna var felaktiga.

Enligt artikel 7 och framåt gäller patentet om man använder:

1. en vit bakgrund
2. ljussättning av bakgrund
3. placering av objekt på upphöjning
4. ljussättning av objekt
5. användade av bildupptagande enhet (behöver alltså inte ens vara en kamera)
6. olika avstånd och inställningar

Alla mått och inställningar anges som "about", dvs angivna värden är endast exempel, men gäller för alla inställningar.

Med tanke på att Amazon själv säljer både bakgrunder, plexibord och studiobelysning så får man nog läsa patentet med glimten i ögat och tacka för en bra instruktion om hur man kan använda deras produkter :)

Om de skulle mena allvar med patentet skulle de ju med försäljning av sina egna produkter uppmuntra till brott mot gällande patent, vilket inte skulle se så bra ut vid en domstol :p

Det är väl inget problem att de säljer sådant. Det är ju bara att inkludera en licens i priset för dessa produkter om de köps från Amazon, medan en sådan licens måste lösas separat om man väljer annan leverantör. Så lagligheten är det inget problem med.

Däremot kommer det nog att ogiltigförklaras tillsammans med deras eventuella patent på hjulet i brist på verkshöjd ifall det skulle gå till domstol.

De kan också ha som strategi att söka patent på deras egna arbetsmetoder för produktfoto t ex.

Detta görs ibland i vissa branscher för att andra inte skall kunna patentera deras metoder.

ANNONS
Götaplatsens Foto