Annons

Analog Canon SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

echorec

Aktiv medlem
Hej, har en 5D med lite gluggar och är sugen på ett analogt hus. Förr när jag fotade med film och spegelreflex så använde jag Nikon vilket innebär att jag har absolut noll koll på Canons modeller.

Vad rekommenderar ni? Behöver inte så mycket finesser, räcker om den stöder autofokus och har bländarstyrd tidsautomatik men den får gärna kännas rejäl och stabil...

Tack på förhand,

Gunnar

hej
köp en beg eos 5
den har gudomlig sökare, stor o klar.

kolla dock så programvalsratten är hel, den är ömtålig.
Du får detta hus för typ 1500-2000

Mitt tips

Roine

3:an kostar inte mycket mer än 5:an idag och är betydligt nyare och robustare.

1N är inte heller så dyr längre.

eos 3 är klart prisvärd, snabb autofocus vädertätad, dock så är den enklare tätad än 1D serien.

har du lite mer pengar så är 1V super.

eos 3 med boster borde ligga på runt 3000kr

Du kan hitta mycket bra 1V för relativt lite pengar idag.

Jag gav 4000.- för min 1V HS som bara gått 217 rullar. Sedan hittade jag ett ex av "EOS-Link Software ES-E1" för 400.- som gör att jag får "Exif" data på de analoga rutorna.

Ett i mitt tycke fantastiskt bra pris för en suverän kamera som ny idag ligger runt 23-25 000

hej
1v-hs o 3 an är ju som ni skriver proffshus i värdig klass, har haft dessa.
Har även en 5:a ochmin tanke var att den i reglage mm påminner mycket om just 5D

Men har man pengar o muskler är ju 3 o 5 suveräna, bla AF:en.

Roine

Wow, otroligt mycket bra svar på kort tid. Tack!

Angående 5D så tycker jag att storleken/vikten på den är ganska lagom. Reglagen behöver dock inte sitta likadant på analogkameran. Är Eos 3 eller 1V större?

Jag har en EOS 50, den utan ögonstyrd autofokus (men vem använder den?) i nyskick som ligger. Kanske tagit ~100 rullar med den? Jag tyckte det var för mycket meck med att fota analogt (flamewars begin!) så därför är den så oanvänd.

Du kan få köpa den med dess kitglugg (28-80) och vertikalgreppet (i lika bra skick det) för 600:- om du vill. Med vertikalgreppet är den verkligen stabil.

Jag bor i Stockholm, på söder, och pluggar så jag är lätt-tillgänglig om du vill kolla på den.

Kanske skulle PM'at dig.. men men. PM'a mig om du är intresserad (vidarebefodras till min mail).

Länken nedan berättar lite mer med den.

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/eoscamera/EOSElanIIE5055/index.htm

Jag håller med Roine, femman är otroligt trevlig. Mycket kamera för lite pengar, jag har tre stycken själv och jag skulle aldrig göra mig av med dem.

Se upp för programratten bara, den kan strula. Det går att laga den själv om man är lite händig, men det är ju förstås enklare om man slipper :)

3 o 1 är klart tyngre. Sen har du ingen blixt i dessa heller om det är nått du strävar efter.

Tänk även på att de äldre har EZ blixtar och det är EX blixtar på din digitala.

Roine

Sådärja, då har jag köpt en EOS5. Känns som perfekt storlek och vikt och som bonus kan jag använda alla mina Leica R- och Leica Visoflex-gluggar (med adapter förstås) och även få "skärpebekräftelse" när skärpan ligger rätt på dessa, någon man inte får på de gamla Leica-husen.

Snart åker en rulle Tri-X i, ska bli kul :)

Varför?

Varför köpa ett sämre hus än eos 3 när priserna är så löjligt låga. Fjanta inte utan köp eos 3 eller 1. Då får du Af som fungerar snabbt och säkert med objektiv ända ner till F8 (t.ex 300/4,0 + 2x extender). Har du ljusstarkare objektiv så vinner du ändå på mångdubbelt snabbare och säkrare AF. Kan faktiskt inte fatta hur man kan rekomendera EOS 5 eller sämre.

opps, såg nu att du redan köpt en 5:a , sorry!

Ingen fara Tony :)

Kollade lite på 1:an och 3:an men fastnade för storleken hos 5:an. Kommer bara använda denna ibland när jag blir sugen på film. Annars använder jag min 5D för det mesta.

EOS 3 känns mycket modernare och proffsigare än 5D. AF i trean känns mer som 1D-kamerorna. Jag håller med Tony, varför ens rekommendera femman med de priser som är på treorna.

(jag har 3 och 5D)

Ja, så är det...

3'an slår i.a.f. 40D på käften när det gälder både ljusmätning och AF.
Men så var ju priset högt (+-14K) när den kom.
Köp nu till 10% av nypriset!
/Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto