Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Då är detta lite dyrt då.
Jag köpte min FM2 för 750 kr, men det var för tio (snart elva) år sen. Det där priset är ändå lite väl högt.
Titanslutare är inte nödvändigtvis bättre än aluminumslutare. Nikon bytte till aluminium under tiden kameran producerades, men om det berodde på problem med titanslutaren eller om det "bara" handlade om att det så småningom gick att konstruera en aluminiumslutare med de krav som ställdes på en FM2-slutare vet jag ej. (Aluminium är dessutom i billigare).
Hoppas att det inte drar iväg för mycket.

Eller den?
Jag skulle inte köpa någon av de två F2: orna. De har inte AI-koppling för ljusmätaren.
 
Senast ändrad:

nbqr

Aktiv medlem
Guldtiden för köpare av systemkameror på tradera var nog för cirka 15 år sedan. De flesta ville väl gå över till digitalt och rensade i byrålådor och skåp. Jag köpte en nikon F3 för 700 kr och köpte, testade och sålde en hel del av alla nikontillbehör som tillverkats för småpengar. Man fick tillbaka pengarna, ibland lite mer, när man sålde så det var i stort sett gratis. Nikon EM som såldes för ett par hundralappar om de såldes alls fnyste man åt som "instegskamera" och inget att ha.🤔
Hasselbladare kostade inte mycket heller. Några få tusenlappar. Ångrar lite att jag inte testade det systemet när det var överkomligt för en billig peng.

Jag har inte följt priserna aktivt på sista tiden för analoga nikon men man får nog ingen fungerande under tusenlappen längre. Möjligen EM.
Min favorit, FE, får man ledigt för under tusenlappen. Ofta med ett vettigt objektiv som 55mm f/3.5 på köpet. Förstår inte riktigt varför den är så undervärderad. En EM går att få för under 200 kr om man har tålamod, 500 om man vill ha en NU.

Priserna på Leica och Hasselblad är en annan femma. När jag kollar priserna på LP-foto från ca 2012-2016 vill jag ha en tidsmaskin och åka tillbaka och köpa varenda Leica som såldes. Tyvärr var jag student då och den enda M3:an jag hade råd med (3000 kr i finfint skick, plus lika mycket för en Summicron 50 mm) var en extravagant utgift och jag fick äta nudlar resten av året ...
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Min favorit, FE, får man ledigt för under tusenlappen. Ofta med ett vettigt objektiv som 55mm f/3.5 på köpet. Förstår inte riktigt varför den är så undervärderad. En EM går att få för under 200 kr om man har tålamod, 500 om man vill ha en NU.
Anja, inte var det ledigt på Tradera just nu iaf.
Synpunkt på denna? Föredrar svart som är snyggare framför krom. Såg ju fin ut.
Är 1800 för högt pris? Föreslå 1500 eller mindre?



Den sista har Lasse-Navet och jag tycker alltid han har höga priset överlag på det han säljer...
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Kan du vara snäll och utveckla det där för en som saknar de kunskaperna?
AI (Automatic Indexing) är den typ av koppling mellan bländarring och ljusmätningssystem som används från 1977 och framåt. Saknas den så vet kameran inte vilken bländare man ställer in om man använder sådana objektiv. Det går principiellt att skruva på "kaninöron" (måste förstås sitta rätt), de metallbleck med en skåra i som sticker ut från bländarringen på äldre Nikon-objektiv som du säkert har sett. Det är dessa som används på Nikon före 1977.

Tillägg: Förutom att man med AI-koppling kan använda alla objektiv med har sådan bländarring, dvs även AF, Series E osv, så är det smidigare att använda. Den äldre typen av koppling kräver att man drar bländarringen rätt efter montering för att mätaren ska "fatta". De är ju inte Automatic Indexing.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Anja, inte var det ledigt på Tradera just nu iaf.
Synpunkt på denna? Föredrar svart som är snyggare framför krom. Såg ju fin ut.



Den sista har Lasse-Navet och jag tycker alltid han har höga priset överlag på det han säljer...
Å dåliga fraktvillkor för den som bor i närheten och hellre hämtar. 😀
 

PMD

Aktiv medlem
Det går principiellt att skruva på "kaninöron" (måste förstås sitta rätt), de metallbleck med en skåra i som sticker ut från bländarringen på äldre Nikon-objektiv som du säkert har sett. Det är dessa som används på Nikon före 1977.
Nikon hade rätt länge kaninöron även på AI-objektiv. Det var förstås för att de även skulle fungera på de äldre kamerorna.
Objektiv av typen Serie E har dock inte kaninöron, och inte heller AF-objektiv. Båda de två senare typerna är AI-objektiv.
 

Ventures

Aktiv medlem
AI (Automatic Indexing) är den typ av koppling mellan bländarring och ljusmätningssystem som används från 1977 och framåt. Saknas den så vet kameran inte vilken bländare man ställer in om man använder sådana objektiv. Det går principiellt att skruva på "kaninöron" (måste förstås sitta rätt), de metallbleck med en skåra i som sticker ut från bländarringen på äldre Nikon-objektiv som du säkert har sett. Det är dessa som används på Nikon före 1977.

Tillägg: Förutom att man med AI-koppling kan använda alla objektiv med har sådan bländarring, dvs även AF, Series E osv, så är det smidigare att använda. Den äldre typen av koppling kräver att man drar bländarringen rätt efter montering för att mätaren ska "fatta". De är ju inte Automatic Indexing.
Kopplingsgafflarna för F2-användare satt ju kvar på alla manuella objektiv. De objektiv som inte hade gaffeln hade markeringar på bländarringen där man skulle skruva fast den.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon hade rätt länge kaninöron även på AI-objektiv. Det var förstås för att de även skulle fungera på de äldre kamerorna.
Objektiv av typen Serie E har dock inte kaninöron, och inte heller AF-objektiv. Båda de två senare typerna är AI-objektiv.
Jo, precis, framgår delvis av tillägget. Just Series E har jag ett stående här (ett 100/2,8). Det har den irriterande egenskapen att gummit har bristfälligt grepp på underlaget, dvs det man faktiskt vill ska snurra när man vrider. Rätt bra skick annars dock.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tips för den som vill köpa kamera på Tradera är att fråga säjaren om kameran (och tillbehören) fungerar felfritt om beskrivningen av grejerna är knapphändig. Om man får ett ofullständigt svar, eller inget svar alls, gör man bäst i att inte bjuda på den kameran.
Fråga mig inte hur jag har lärt mig det. :)
 

PMD

Aktiv medlem
På den här bilden syns det hyfsat tydligt. Pinnen som sticker ut från kamerahuset sitter "instucken" mellan kaninöronen på objektivet.

Rättelse: den bilden visar den äldre typen av mätarkoppling. Inte AI-koppling.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Jag menar, hur ser jag det på kamerahuset?
Det lilla metallblecket som sticker ned där det står AS (som i sig anger att det är en sådan modell):

Priset kan vi kanske bortse ifrån. :)

På de flesta Nikon ser det ju dock inte ut riktigt så, utan det är en ring som sitter runt själva bajonetten med en "pinne" som sticker ut. Där kan du titta på dina egna kameror som du redan har enligt tidigare inlägg.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte lika lätt att se AI-kopplingen på en Photomicsökare för F2 som t.ex. på Nikkormatbilden som jag länkade till. Förutom AS på sökaren är även ett A på samma ställe på sökaren ett bevis för att det är en AI-kopplad sökare.

Tillägg: bortse från hänvisningen till Nikkormatbilden. Den visar den äldre typen av mätarkoppling.
 
ANNONS