Annons

Analog Pentax, ME eller K1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Millow

Aktiv medlem
Vill prova på analog och kan komma över en ME eller K1000. Kan inte bestämma mig för vilken som är lämpligast.

MEn verkar ha automätning vilke inte K1000 har men den är större.

Pentax ME super med motor/winder

Hej

Har en sådan kamera om du är intresserad. Även en K2DMD som var Pentax proffessionella variant

Allt funkar på bägge men har plockat ut alla batterier så det behöver man köpa i så fall

//LGN

Vill prova på analog och kan komma över en ME eller K1000. Kan inte bestämma mig för vilken som är lämpligast.

MEn verkar ha automätning vilke inte K1000 har men den är större.

Ja, ME har automatik, du väljer bländare, kameran väljer tid. Det finns dock ingen möjlighet till manuell inställning förutom exponeringskompensation på +/- 2 steg. Kameran är väldigt lätt faktiskt så lätt att den nästan är svår att hålla stilla.

Pentax K1000 helt manuell och mekanisk, byggd som en stridsvagn. Det är bara exponeringsmätaren som fordrar batteri. Som jag ser det är K1000 den roligaste kameran av de två. Den har precis de funktioner som behövs för att fotografera, och inget extra lull lull.
Det faktum att den är helt mekanisk gör även att man kan få obegränsat långa exponeringar på B inställningen vilket få moderna kameror klarar.

ME:n är lättanvänd och framför allt liten. Jag tycker den kändes "klen" om man jämför med de Nikonkameror jag gick över till efter ME:n. (FM osv.). K1000 har jag ingen erfarenhet av alls.

ANNONS
Götaplatsens Foto