Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Analoga nikon AF till D70?
- Trådstartare munsön
- Start datum
jakethesnake
Aktiv medlem
Beror lite på vad du menar med ett analogt objektiv.
Grundregel
Har objektivet autofokus går det utmärkt.
Har objektivet manuell fokus kan du använda det, dock utan att kameran mäter ljuset.
Sedan finns det avarter men detta är grundregeln.
mvh
Jacob
Grundregel
Har objektivet autofokus går det utmärkt.
Har objektivet manuell fokus kan du använda det, dock utan att kameran mäter ljuset.
Sedan finns det avarter men detta är grundregeln.
mvh
Jacob
Anders Svensson
Aktiv medlem
Frågan är inte riktigt så enkel som du gör den, men det (alltför) enkla svaret är: Ja.
Du kommer med all sannolikhet att bli nöjd med objektiv med beteckningen AF eller AF-D - manuella objektiv gör att du förlorar mätning och autofokus.
Du kommer med all sannolikhet att bli nöjd med objektiv med beteckningen AF eller AF-D - manuella objektiv gör att du förlorar mätning och autofokus.
avslutat_bj
Aktiv medlem
Den lilla gröna fokusindikeringen funkar även för manuellt fokuserade objektiv. Att fokusera helt manuellt är knepigt med den sökare och mattskiva som D70 har. Men man kan ju alltid smattra på med serietagning och vrida på fokusringen - någon bild blir väl skarp... 
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
objektiv är inte analoga eller digitala. Dom är bara glas.
Dock finns det objektiv som är anpassade till digitalkameror och har mer antireflexbehandling på bakre linsen. Samt DX objektiv som bara funkar helt på digitala kameror.
Dock finns det objektiv som är anpassade till digitalkameror och har mer antireflexbehandling på bakre linsen. Samt DX objektiv som bara funkar helt på digitala kameror.
perstromgren
Aktiv medlem
Re: objektiv
Gör dig själv en tjänst och utplåna frasen "digitala objektiv" ur ditt frasminne, det ger ett mycket okunnigt intryck (om det nu inte är meningen!).
Som du ser ovan finns det inga "digitala objektiv"(*), däremot objektiv anpassade för mindre sensor än 24x36mm, vilket är vanligt på digitala kameror. De objektiv som har någon form av elektronik inbyggd kallas inte digitala.
Nog raljerat.
Per.
*) uttrycket påminner lite om "digitala hörlurar", vilket var ett marknadsföringstrick när digitalt ljud var nytt. Hörlurar har aldrig varit digitala, och det dröjer säkert innan de blir det.
munsön skrev:
Tack för alla vänliga svar.
Nu har jag köpt Olympus E-300 och med den
måste man köra med Olympus nya digitala objektiv,
om man inte köper en dyr adapter för Zuikos gamla objektiv.
Gör dig själv en tjänst och utplåna frasen "digitala objektiv" ur ditt frasminne, det ger ett mycket okunnigt intryck (om det nu inte är meningen!).
Som du ser ovan finns det inga "digitala objektiv"(*), däremot objektiv anpassade för mindre sensor än 24x36mm, vilket är vanligt på digitala kameror. De objektiv som har någon form av elektronik inbyggd kallas inte digitala.
Nog raljerat.
Per.
*) uttrycket påminner lite om "digitala hörlurar", vilket var ett marknadsföringstrick när digitalt ljud var nytt. Hörlurar har aldrig varit digitala, och det dröjer säkert innan de blir det.
munsön
Medlem
Min mening har aldrig varit att döpa
"Kameralinser" till päron eller äpplen.
Endast en enkel fråga har jag ställt.
Jag tycker inte att man skall märka ord i
en debatt.Du är säkert duktig på detta område,men har man råkat ut för en bild
som är ringformad,kan en lekman undra.
Analoga eller "Degatala" vem bryr sig.
Med det här har jag fått nog med svar så
debattera något annat,jag är nöjd.
Lasse.