Annons

Analogfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Tja!

Funderade på att köpa en F80 för att köra lite analogt ibland (har en EM) MEN,ändring i planen:

Tror f-n jag ska jaga rätt på en FM2'a eller FA istället. Vilken skulle ni välja med avseende på byggkvalitet och allt annat man funderar på?

/Hasse(som f.ö. drömde om en FM2'a som ung...) :)

Jag har en FM2N som jag är mycket nöjd med. Saknar spotmätare, den ha rbara centrumvägd, men annars en pärla. Rekommenderas starkt.

Kalle

Och jag har en FA.
Jag trivs med den. Den största nackdelen är att exponeringskompensationen sitter lite knasigt till.

Den manuella hanteringen är lite grov, eftersom man bara får veta ATT man avviker från ljusmätarens värde (+, - eller+/-), inte hur mycket.

Byggkvaliteten är bra, men inte som en FM2.

Hade jag köpt en liknande kamera idag hade det varit en FE2. Halvautomatik och hederlig analog visning av ljusmätningen. Dessutom bättre byggd.

Tänk på att du bör byta ljustätningar och spegeldämpning på kameror som är äldre än 15 år.

Vissa försäljare på tex e-bay gör en så kallad CLA på kamerorna innan dom säljer dom, det inkluderar ovanstående samt rengöring och uppsmörjning av lager mm.

Den här försäljaren kan jag rekomendera....
http://search.ebay.com/_W0QQsassZswordsnswordsQQhtZ-1

Rolle

FE2 skulle jag valt eftersom den har Blixt-TTL och tidsauto om man vill. Dessutom gillar jag nålvisaren i ljusmätningen bättre än lysdioderna i FM serien. FM3A är förståss den bästa av FM och FE kamerorna eftersom den är nyast och en hybrid som fungerar utan batteri. MEN! om du har glasögon måste du prova sökaren i alla FM/FE kameror eftersom det kan kännas lite som att titta in i ett rör när ögat kommer en bit ifrån okularet.

Detta med sökaren är ju en av de få nackdelarna med dessa kameror vill man ha en sökare som fungerar bättre med glasögon så får det bli F2 eller F3HP. Visst F4 och F801 mfl har också HP-sökare men då får man ju inte den härliga kugghjuls-känslan som dessa gamla metallklumpar har.

Själv kom jag över en gammal FM mer eller mindre gratis och det är numera min favorit förutom det med sökaren då:)

En annan modell som inte kostar någonting begagnad är F-301 man kan ibland hitta dem för ett par hundra men den har inbyggd motor och är därför inte lika tyst dessutom har den ingen nedbländningsknapp.

FE2 är ändå den modell jag skulle valt om jag skulle köpt en.

Senast ändrad:
Stridsvagnen F4 är inte att förakta!

Rejält AF- hus som går att hitta för en spottstyver.

/K

keckax skrev:
Stridsvagnen F4 är inte att förakta!

Rejält AF- hus som går att hitta för en spottstyver.

/K
Han letar inte efter en stridsvagn, han letar efter en kamera.

ps. har även en F4, men det är F2an som är både kult och intressant.

Calle Camp skrev:
Han letar inte efter en stridsvagn, han letar efter en kamera.

ps. har även en F4, men det är F2an som är både kult och intressant.

Jo, men det beror på vad man menar med kult. F4:an har faktiskt viss kultstatus i egenskap av att vara Nikons första riktiga AF -kamera.

Men jag förstår vad du menar... Jag har samma känsla för F2 som du. Men med ett bra AF -hus så utnyttjar han sina befintliga optik maximalt.

Jag har haft en FE2 samtidigt med F4, men ingen F2...Hmm, Jag skulle faktiskt gärna köpa en snygg F2 bara för att ha och klämma på. Men för att fota med väljer jag F4.

/K

keckax skrev:
Jo, men det beror på vad man menar med kult. F4:an har faktiskt viss kultstatus i egenskap av att vara Nikons första riktiga AF -kamera.

Men jag förstår vad du menar... Jag har samma känsla för F2 som du. Men med ett bra AF -hus så utnyttjar han sina befintliga optik maximalt.

Jag har haft en FE2 samtidigt med F4, men ingen F2...Hmm, Jag skulle faktiskt gärna köpa en snygg F2 bara för att ha och klämma på. Men för att fota med väljer jag F4.

/K

Låna en F2 av någon eller av mig och fota, så förstår du.
Den går inte att jämföra med F4.
F2 handlar om "pure" fotografering när den är som bäst.

Calle Camp skrev:
Låna en F2 av någon eller av mig och fota, så förstår du.
Den går inte att jämföra med F4.
F2 handlar om "pure" fotografering när den är som bäst.

Var så länge sen jag fotade film... Jag ska nog "titta" lite efter en F2 tror jag.

/K

Kenneth
Jag tittade på din sida, tekniknörd....hmmm.
Vem är inte det, en F2a kommer att ge dig utlopp för din teknikfrossa med den skillnaden att nu beror det på dig själv.
Tag klivet, det är kul och du kommer att inse att du själv betyder mycket mer.
Resultatet, det blir bara mycket bättre än bra.
Och en erfarenhet rikare....

Calle Camp skrev:
Kenneth
Jag tittade på din sida, tekniknörd....hmmm.
Vem är inte det, en F2a kommer att ge dig utlopp för din teknikfrossa med den skillnaden att nu beror det på dig själv.
Tag klivet, det är kul och du kommer att inse att du själv betyder mycket mer.
Resultatet, det blir bara mycket bättre än bra.
Och en erfarenhet rikare....

Måste säja att du är övertygande!

Jag har redan varit inne här:

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/index.htm

Jag har dessutom nyss mailat en kompis i Hong Kong om han kan kolla beg-priser i hans favoritbutik.

/K

keckax skrev:
Men med ett bra AF -hus så utnyttjar han sina befintliga optik maximalt.

/K

Jo iofs, men det är bara min 300/4 som har bländarring... :-/ Ja, 50mm E och 135mm E då naturligtvis, men dom är ju inte AF.

Min idé med detta är dessutom att "backa tillbaka" till den ursprungliga fotokänslan. Kommer inte att jaga runt efter fåglar och andra djur med den analoga utrustningen. Då kommer jag att hålla mig till stilla motiv som gör sig bra på diaduk. Läs: landskapsfoto... :)

Får se hur det blir, tack för lite tips och inspirerande läsning grabbar!

Om det är landskapsfoto du är ute efter då är väl spegellåsning ett måste? Du har du ju minskat ner listan rejält:

F
F2
F3
F4
F5
F6

Jag skulle satsa på F3 om du vill ha den mest mångsidiga kameran eller F2AS.

Vandraren skrev:
Min idé med detta är dessutom att "backa tillbaka" till den ursprungliga fotokänslan.

Jag har tack vare den här tråden som du skapat och Calle Camps smått romantiserande beskrivning av F2 själv gett mej katten på att skaffa mej ett vackert ex av den kameran.

Alltså lite "back to basic".

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto