Annons

Analogsystemkamera med vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Begagnat helt klart med tanke på hur låga priserna är. Stativ och trådutlösare kan vara bra för nattbilder.

Finns inga speciella systemkameror/optik som är bättre på nattbild och svartvitt rent optiskt. Det går bra med det mesta, bara det finns B-läge i slutaren så att du kan använda slutartider på flera sekunder - flera minuter om så behövs på natten. Skulle själv rekommendera en helmekanisk doning då det kan bli så att slutaren stängs i förtid med elektronisk kamera på tider upp mot flera minuter, när batteriet inte är så färskt och börjar tappa i kapacitét.

Om du med nattbilder menar kvällsbilder i gatubelysning skulle jag satsa på en ljusstark vidvinkel, ljustyrka 1,2-2,0 så kan man ofta ta på fri hand med 1/30 sek och Tri-X. Vidvinkeloptik med dessa ljsstyrkor brukar dock vara ganska dyr men begagnat kan man säkert hitta något relativt billigt. Mycket billigare får man då en begagnad 50mm normal med ljusstyrka 1,4-1,7.

Senast ändrad:
För nattbiler skulle jag välja en enkel helmauell systemare, med måttligt ljusstark optik. Resten av pengarna skulle jag lägga på stativ, ljusmätare och trådutlösare(inte så dyrt)

Att betala för ett autofokus hus är nästa bortkastat, det blir mannuell fokusering iallfall. Kamerans ljusmätare blir ofta lurad vid nattbilder, en handhållen ljusmätare och några alternativexponeringar bör fungera bättre.

Stativ säger sig själv, det blir ofta långa slutartider.

Trådutlösaren skall vara av den sorten som går att låsa.

En sista grej är ett stoppur eftersom du kör på Bulb-läget

Re: Trådstarter fattar inte..

fujicanon skrev:
...at han har fått svar...tyvärr..
Eller så fattade han, eller vi andra, inte frågan ?!?!

Han kanske är ute och fotograferar med sin nya kamera? Man behöver inte logga in här varje dag. Vidare så har jag hört rykten om att FS har fler än tio medlemmar. De andra kanske har nytta av tråden också.

Carry on.

ANNONS
Götaplatsens Foto