Annons

Ange omanipulerad/manipulerad ska vara ett krav!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det egentligen efterbehandling som avses, med några rimliga undantag som beskärning, dammplockning och ett par till? Argumentationen tyder på det. Det vore hur som helst logiskt. En sån avgränsning skulle jag rentav kunna tänka mig att söka på själv!

Inte för att det är nödvändigt att vara logisk.

Bra med varudeklarationer

Jag tillhör dom som inte brukar ange huruvida mina bilder är manipulerade eller inte. Orsaken till det är att denna markering säger så lite. Den säger egentligen ingenting alls om hur bilden gjorts. Bättre vore om man kunde göra en tydligare "varudeklaration" Tyvärr vet jag dock inte hur den skulle se ut för att den skall bli smidig att använda.

Varudeklarerade bilder tycker jag är bra. Dels för att det blir lättare för den som kommenterar bilden att komma med tips och råd, men också för att det blir lättare för betraktaren att lära sig något kring teknik om det framgår hur bilden gjorts.

Även om någon är ointresserad av att få tekniska synpunkter kring sin bild så kan en varudeklaration vara en bra support till de som är intresserade att lära sig något av bilden.

Syftet med varudeklarationen är dock inte att berätta hur bilden är gjord. Det är snarare en deklaration om vissa huvudingredienser i kakan, men inte receptet för hur du bakat den.

Har inte orkat läsa alla inlägg förutom de på första resp. sista sidan ...

För mig har ordet "manipulera" en sådan negativ klang att jag är tveksam till om jag någonsin kommer kryssa i rutan. Jag brukar inte göra saker med mina bilder som skulle kvalificera dem för ett sådant kryss. Men låt oss anta att jag tog bort lite gräs, en gren eller liknande så skulle saken komma i ett annat ljus. Men det skulle inte göra mig till en "manipulatör".

Håller samtidigt med Anna om att informationen är värdelös om det inte förklaras vad som gjorts med bilden.

/Johan

Tror fler skulle haft nytta av se filmen om Man Ray igår. Då kanske folk skulle förstår motsättningarna.

Mycket av det som räknas upp här betraktas inte som manipulation av de fotografer som använder sig av negativ film.

Det är bara diafotografer som lyckats pränta in i folk att en bild skulle vara färdig när man framkallat filmen.

För negativfotografer är kopieringen en del av processen att få fram bilden. Där är val av konstrast, pjattning, efterbelysning, softning, oskarp mask och diverse andra grepp en naturlig del i hantverket och mycket räknas som baskunskaper. För de som kopierar i färg tillkommer val av färgmättnad och justering av färger.

Att diafotografer kan ha en sån hycklande förhållande till det förstår jag inte. "Jag avbildade verkligheten som den såg ut, jag valde bara en Fuji Velvia eller en Kodak VS, döhhh"

Så frågan handlar nog mer om man betraktar vissa saker som manipulation eller baskunskaper i bildframställning.

De flesta digitalkameror kan man påverka kontrast, färgmättnad, skärpa osv direkt. Det går inte med trovärdighet påstå att det är okej medans motsvarande i PS inte är det. Vissa kameror kan inte ta svartvita bilder, skulle dessa då alltid vara manipulerade? Ja kanske, i samma utsträckning som all svartvit fotografi är det.

Saken är den att det riskerar att bli så att de som fixar till sina bilder i mörkrummet laddar upp sina bilder som omanipulerade medans de som gör samma saker i PS laddar upp bilderna som manipulerade.

Att göra frågan tvingande ändrar inte på det faktum att folk betraktar saken olika.

Skulle jag bli tvingad att lämna den info skulle jag nog ladda upp det mesta som omanipulerat trots färgjusteringar och annat.

Som man kan utläsa av mitt rätt långa inlägg så handlar det uteslutande om teknik. Jag och många andra vill komma förbi tekniknörderiet och koncentrera oss på bilden. Att behöva ange huruvida den är manipulerad eller inte enligt en definition som alla läser olika tar då bort fokus från bilden.

Är man intresserad skriv och fråga. Dagens system fungerar bra.

Mvh
Maverick

Väldigt bra inlägg, Maverick :)

Just att vi alla ser olika på saker verkar ha svårt att gå fram till vissa individer. Ingen av oss har "rätt", bara olika tycke och smak...

Maverick skrev:
Mycket av det som räknas upp här betraktas inte som manipulation av de fotografer som använder sig av negativ film.

Det är bara diafotografer som lyckats pränta in i folk att en bild skulle vara färdig när man framkallat filmen.

För negativfotografer är kopieringen en del av processen att få fram bilden. Där är val av konstrast, pjattning, efterbelysning, softning, oskarp mask och diverse andra grepp en naturlig del i hantverket och mycket räknas som baskunskaper. För de som kopierar i färg tillkommer val av färgmättnad och justering av färger.

... [tog bort lite bara för att det inte skall bli så långt citat /david]

Är man intresserad skriv och fråga. Dagens system fungerar bra.

Mvh
Maverick

Precis. Det du skriver ligger helt i linje med fotosidans definition http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=info-unmanipulated

Så jag förmodar att vi därför är överens om begreppet manipulation. Däremot kanske vi inte är överens om att man måste kryssa eller inte (som var grundfrågan).

fjalstal skrev:
Väldigt bra inlägg, Maverick :)

Just att vi alla ser olika på saker verkar ha svårt att gå fram till vissa individer. Ingen av oss har "rätt", bara olika tycke och smak...

Jo fast just här tycker du likadant som definitionen på manipulation, men det var kanske det som du menade!?

elmfeldt skrev:
Precis. Det du skriver ligger helt i linje med fotosidans definition http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=info-unmanipulated

Så jag förmodar att vi därför är överens om begreppet manipulation. Däremot kanske vi inte är överens om att man måste kryssa eller inte (som var grundfrågan).

Nu riktade du dig iofs inte till mig, men jag måste erkänna att jag är lite 'lost' på var du står i frågan om 'tvingande ikryssning'.

Ditt första inlägg i tråden var väldigt pro-tvång:
elmfeldt skrev:
Jadu, en mycket känslig fråga för vissa. Personligen tycker jag att varudeklareringen bara är positiv och utan någon negativ klang. Jag blir lika imponerad av bra bildredigering som ett bra original, men tycker att det är kul att veta vad jag betraktar. Därför la vi till detta fält, men det var väldigt kontroversiellt och mycket protester hördes, därför gjorde vi en medelväg. Kanske lite tråkigt. Kanske dags att sätta fältet som tvingande.

Halvvägs genom den skrev du dock:
elmfeldt skrev:
Jag tror f.ö inte att göra frågan tvingande kommer att funka, bara så att det är utrett. Tvingande saker blir sällan bra.

men nu låter det som att du är för ett tvång igen? Eller missförstår jag?

mvh
/Maria

Missförstår vet jag inte om du gör. Inläggen är i tidsordning, men jag vet inte om du citerade i rätt ordning? Den sista är väl ganska klar vad som avses?

:) nä, jag lyckades inte få citaten i rätt ordning. Det tidsmässigt senaste (ditt svar till Maverick) skulle varit allra längst ner, innan min fråga om du nu började lutade tillbaka mot att ett tvång kanske var bra.

/Maria

Jag tror inte att vi kommer tjäna något på ett tvingade fält. Däremot kanske ett annat val skulle vara default?

Det bör förbli frivilligt att ange om bilden är manipulerad eller inte. Givetvis är det ju bra om fotograferna varudeklarerar sin produktion. Men som någon skrev i tråden så handlar det ju alltjämt om slutresultatet, och en varudeklaration kan påverka hur bilden uppfattas.

fjalstal skrev:
Det är mycket "jag vill" och "andra ska" som vanligt :p

Japp, precis. Bakom en förändring brukar det ligga en vilja. Och en förändring brukar kräva att andra inkl. jag måste göra något.

Det vi försöker komma fram till här är om resultatet av en förändring är positiv.

Johan Okker skrev:
Det bör förbli frivilligt att ange om bilden är manipulerad eller inte. Givetvis är det ju bra om fotograferna varudeklarerar sin produktion. Men som någon skrev i tråden så handlar det ju alltjämt om slutresultatet, och en varudeklaration kan påverka hur bilden uppfattas.

Och på samma sätt påverkar bristen av varudeklaration hur bilden uppfattas.

Re: Re: Re: Svar till Anna

Xi_ skrev:
Och det tror du inte jag gör? Jag vill bara hitta andra sätt att få ut mer av denna sidan.

Gott så!

Men din hållning i frågan upplever jag som något ortodox. Vad spelar det egentligen för roll om bilden är bearbetad? Med ett dassigt förarbete kommer du ändå ingenvart när du ska efterarbeta en bild. Så varför egentligen rata bilder som du anser vara manipulerade?

Glöm inte att den färdiga bilden mycket förenklat har tillkommit genom tre moment.
a) Förarbete och exponering
b) Framkallning
c) Kopiering

Vart och ett är en lika viktig komponent i helheten och är verktyg för dig som fotograf att kunna hantera. Och brister i något föregående moment påverkar de nästkommande.

ANNONS
Götaplatsens Foto