Tror fler skulle haft nytta av se filmen om Man Ray igår. Då kanske folk skulle förstår motsättningarna.
Mycket av det som räknas upp här betraktas inte som manipulation av de fotografer som använder sig av negativ film.
Det är bara diafotografer som lyckats pränta in i folk att en bild skulle vara färdig när man framkallat filmen.
För negativfotografer är kopieringen en del av processen att få fram bilden. Där är val av konstrast, pjattning, efterbelysning, softning, oskarp mask och diverse andra grepp en naturlig del i hantverket och mycket räknas som baskunskaper. För de som kopierar i färg tillkommer val av färgmättnad och justering av färger.
Att diafotografer kan ha en sån hycklande förhållande till det förstår jag inte. "Jag avbildade verkligheten som den såg ut, jag valde bara en Fuji Velvia eller en Kodak VS, döhhh"
Så frågan handlar nog mer om man betraktar vissa saker som manipulation eller baskunskaper i bildframställning.
De flesta digitalkameror kan man påverka kontrast, färgmättnad, skärpa osv direkt. Det går inte med trovärdighet påstå att det är okej medans motsvarande i PS inte är det. Vissa kameror kan inte ta svartvita bilder, skulle dessa då alltid vara manipulerade? Ja kanske, i samma utsträckning som all svartvit fotografi är det.
Saken är den att det riskerar att bli så att de som fixar till sina bilder i mörkrummet laddar upp sina bilder som omanipulerade medans de som gör samma saker i PS laddar upp bilderna som manipulerade.
Att göra frågan tvingande ändrar inte på det faktum att folk betraktar saken olika.
Skulle jag bli tvingad att lämna den info skulle jag nog ladda upp det mesta som omanipulerat trots färgjusteringar och annat.
Som man kan utläsa av mitt rätt långa inlägg så handlar det uteslutande om teknik. Jag och många andra vill komma förbi tekniknörderiet och koncentrera oss på bilden. Att behöva ange huruvida den är manipulerad eller inte enligt en definition som alla läser olika tar då bort fokus från bilden.
Är man intresserad skriv och fråga. Dagens system fungerar bra.
Mvh
Maverick