Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anklad för fusk i grupp HUR rentvår jag mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hur bifogar man exif info till en bild man lägger in på fotosidan. Har blivit anklagad för fusk och blivit utesluten ur en grupp på grund av detta. Det enda misstaget jag gjorde var att skriva in fel årtal. Skrev 2012, istället för 2013. Jag gick in på sidan i går måndags för att titta efter min bild, i en tävling som gruppen anordat. Pratede med en fotokompis och skulle visa min bild och då jag inte hittade den lade jag in den en gång till och skrev en förklaring. Läs text nedan.

Hej hade för mig att jag lade in en bild till vårutmaningen, nu när jag kollade på bilderrna som var inlagda var inte min med. MEN alla bilder kanske inte syns för alla utan det är bara de senaste, i vilket fall deltar jag ju självklart med EN BILD; är det nu inlagt dubletter hoppas jag på överseende och att någon säger till så tar jag bort en.

Senareunder kvällen har vi en mailkonversation där gruppledaren påpekar faktum att jag skrivit fel datum och jag lovar att ändra datum och fixa till så det blir rätt detta har jag mailbevis på och enligt gruppledaren är detta ok och ledaren föreslår samma sak. Mailet kommer som svar på det jag skrivit ovan, TRODDE JAG, för när jag kommer hem har gruppledaren skrivit en syrlig kommentar i gruppen och då jag nu är utesluten har jag inga som helst möjligheter att kommentare detta. Jag är inte skyldig till fusk, möjligstvis till att vara en virrpanna. Gruppledaren svarar nu inte på mail och har tagit bort mina kommentarer på hans gästbok och jag är helt förtvivlad, för jag vill rentvå mitt namn jag är ingen fuskare.

edit; Bild nummer två togs från min mapp på fotosidan där redan det felaktiga datumet står och såg ingen anledning att redigera info, utan lade in den direkt därfrån utan att ändra det felaktiga datumet. SOM JAG INTE HADE EN ANING OM. Anledningen till att jag lade in samma bild två gånger var helt enkelt att jag tvivlade på mitt eget omdöme och trodde jag missat att lägga in den. och därav inlägget i gruppen där jag förklarar mig.

Var det en bild på ett lodjur?

:p

Förlåt, kunde inte hålla mig.

förstår inte det roliga, är uppriktigt sagt mycet ledsen över allt som hänt. Till saken hör också att jag under måndagskvällen inte var hemma och inte kunde ladda in bilden på nytt. Och frågan kvarstår, hur kan jag lägga in exif info till en bild för detta vill jag inte råka ut för fler gånger, virrpannor hör tydligen inte hemma i dylika grupper,

EXIF-informationen finns tillgänglig på bildsidan om du inte själv tagit bort den i filen innan du laddade upp den. Kolla inställningarna i ditt bildbehandlingsprogram hur det hanterar metadata.

EXIF-informationen finns tillgänglig på bildsidan om du inte själv tagit bort den i filen innan du laddade upp den. Kolla inställningarna i ditt bildbehandlingsprogram hur det hanterar metadata.

ok jag använder Lightroom hur kollar jag detta? Är det när jag laddar in bilden eller när jag lägger ut den som Jpeg? Status för Metadata har ändrat, men lägre ner står alla uppgifter till bilden.

När du exporterar till jpg kan du välja om du vill ha med all metadata eller inte.

Capture.jpg

Har du en länk till bilden du laddat upp här? Jag kollade på ett par av dina bilder, och där finns ingen EXIF ...

Asch då ... i albumbilder går det inte att använda EXIF Viewer och liknande för att se fullständig EXIF. Jag antar att du själv skrivit in fotograferingsdatum när du laddade upp bilden - om du inte gör det kommer tidpunkten från EXIF att fyllas i där automatiskt (du kan se exempel bland mina bilder).

Asch då ... i albumbilder går det inte att använda EXIF Viewer och liknande för att se fullständig EXIF. Jag antar att du själv skrivit in fotograferingsdatum när du laddade upp bilden - om du inte gör det kommer tidpunkten från EXIF att fyllas i där automatiskt (du kan se exempel bland mina bilder).

Menar du så här, nu kom klockslaget med oxå.

http://www.fotosidan.se/pools/view/20259/2909853.htmhttp://www.fotosidan.se/pools/view/20259/2909853.htm

Precis så menar jag :)

Tidpunkten i EXIF är dock ingen garanti för när bilden faktiskt är tagen. Dels kan kameran förstås vara inställd på fel tid, och dels går tiden att ändra i bland annat Lightroom.

Om man låter bli datumfältet när man laddar upp bilden så blir det åtminstone så rätt som det kan bli ...

EXIF är väl ganska lätt att fingera om man vill, jag skrev ett program en gång som lade till egna taggar. Är ingen äkthetsgaranti men visst, klart bättre än inget och detta är ju inget som de flesta känner till ändå så :)

Använder man EXIF-tiden slipper man i alla fall som sagt att det blir galet för att man råkar skriva fel :)

Använder man EXIF-tiden slipper man i alla fall som sagt att det blir galet för att man råkar skriva fel :)

Jo tack har lärt mig det den hårda vägen, nu är jag ju fortfarande utslängd från gruppen men jag har åtminstone visat att jag inte medvetet lurat någon att bilden faktiskt är från 2013 och inte 2012. Mer kan jag inte göra än att hoppas att gruppvärden åtminstone kan ge mig ett vettigt svar, vilket hen ännu inte gjort, mer än i två små kryptiska meddelanden på fotosidan och ett i mailet som är ännu mer kryptiskt. Håller tummarna......

Ja, jag kan ju inte påverka gruppvärdarna, men förhoppningsvis slipper du få samma problem i framtiden nu :)

Ja, jag kan ju inte påverka gruppvärdarna, men förhoppningsvis slipper du få samma problem i framtiden nu :)

Jo jag förstår det iallafall tack igen, det värsta med mig är att jag är envis på riktigt och har svårt att släppa olösta ting. Men i vilket fall torde det inte va någon tvivel utan att jag har haft rätt i att bilden är från 2013 iallafall.

ANNONS
Götaplatsens Foto