Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anledning till skarpare bild vid mindre bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

qvirre

Aktiv medlem
Hej, vad är den rent tekniska förklaringen till att objektiv (alltid?) presterar bättre, rent skärpemässighet, när man bländar ner ett par steg? Rent teoretiskt/optiskt kan jag inte se varför det skulle vara så. Har det någonting med ökat skärpedjup att göra?

Vad jag hört så beror det på att vid bländare så används en mindre del av linsen, närmast mitten. Anledningen att det skulle blir skarpare beror då på att det blir mindre brytningsfel.Dessutom blir det mindre skillnad i fokalplan mellan olika våglängder (rött och blått), vilket också ger en renare bild.

andewid skrev:
Vad jag hört så beror det på att vid bländare så används en mindre del av linsen, närmast mitten. Anledningen att det skulle blir skarpare beror då på att det blir mindre brytningsfel.Dessutom blir det mindre skillnad i fokalplan mellan olika våglängder (rött och blått), vilket också ger en renare bild.

Det är riktigt. De tekniska termerna är sfärisk aberration respektive kromatisk aberration.

Notera dock att minskar man bländaren för mycket så försämras skärpan pga diffraktion.

PD

Om man skulle ha helt perfekta linser då skulle objektivet vara skarpast på full bländaröppning.

Det beror väl på vad som menas med perfekt. Även en lins som är så bra slipad som det bara går kommer att brya ljus med olika väglängder olika mycket. Så är det bara. För att motverka det så används ofta flera linser som sätts ihop i kombination som då i slutändan fokuserar de olika våglängderna så så när som det går. Tyvärr är det inte så enkelt =(

Med perfekt lins menar jag perfekt lins.
Alltså en som bryter alla våglängder lika mycket.

Då kommer en minskad bländaröppning ge sämre skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto