Förmodligen skulle ett passagerarplan normalt klara sig vid en kollision. Men jag skulle inte villa sitta med som passagerare i en kärra på finalen med 400 km/h och 50 m över marken som får en drönare i en motor med motorbortfall strax före bantröskeln.
Över 200 knop på cirka 150 fot är väl en aning för fort för de flesta trafikflygplan? Men visst kan det nog vara otrevligt med ett motorbortfall så nära sättningen, åtminstone om banan är så kort att man helst vill använda full reversering. Har man tillräckligt med landningsbana så borde det inte vara något problem att landa med en motor borta.
Men givetvis är det inte en händelse man vill öka risken för.
Jag håller f.ö. med de som hävdar att det inte behövs fler regler. De existerande reglerna räcker till alldeles utmärkt så länge folk följer dem, och jag tror inte att det är så jättevanligt att multikopterförare bryter mot luftfartsregler på pin kiv. Det är medvetenheten om att det faktiskt
finns regler som saknas. En ordentlig upplysningskampanj vore alltså på sin plats.