Annons

Anonyma kommentarer i blogg

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Som jag förstått så går det inte att kommentera ett blogginlägg om man inte är medlem på fotosidan. Skulle man inte kunna tänka sig att det var tillåtet då det inte alltid är bilden som är i den absoluta fokusen när det gäller bloggar?

Om någon snubblar in på min blogg från någon länk och har synpunkter på mitt inlägg och vill kommentera så måste personen först bli medlem i FS vilket känns klart begränsande.

Du får gå upp ett steg och bli guldmedlem. Då finns det möjlighet för icke medlemmar att kommentera om man går in via portfoliosidan.

Du får gå upp ett steg och bli guldmedlem. Då finns det möjlighet för icke medlemmar att kommentera om man går in via portfoliosidan.
Med all respekt men det låter som ett omständigt och rent ut sagt dåligt förslag. Jag har ingen portfolio på fotosidan idag och vill inte heller ha någon, lika lite vill jag betala ytterligare för en funktion som jag tycker borde ingå i det jag redan betalar för (d.v.s. bloggen i silverpaketet).

Med all respekt men det låter som ett omständigt och rent ut sagt dåligt förslag. Jag har ingen portfolio på fotosidan idag och vill inte heller ha någon, lika lite vill jag betala ytterligare för en funktion som jag tycker borde ingå i det jag redan betalar för (d.v.s. bloggen i silverpaketet).

Det var inget förslag, bara ett konstaterande av faktiska förhållanden. Ca 50 öre extra om dagen så får du funktionen.

Det var inget förslag, bara ett konstaterande av faktiska förhållanden. Ca 50 öre extra om dagen så får du funktionen.
Jag vill att det skall ingå i det jag redan betalar för mitt silverpaket d.v.s att funktionen "blogg" skall utvecklas med en möjlighet för icke-medlemmar att kommentera blogginlägg.

Detta oavsett om det bara kostar 50 öre om dagen att uppgrader eller hur lite du nu kan bryta ner en kostnad i för att den skall verka betydelselös.

Någon annan som också ser positivt på detta?
Någon kommentar från ansvariga på FS?

Jag vill att det skall ingå i det jag redan betalar för mitt silverpaket d.v.s att funktionen "blogg" skall utvecklas med en möjlighet för icke-medlemmar att kommentera blogginlägg.

Detta oavsett om det bara kostar 50 öre om dagen att uppgrader eller hur lite du nu kan bryta ner en kostnad i för att den skall verka betydelselös.

Någon annan som också ser positivt på detta?
Någon kommentar från ansvariga på FS?

Men kan du tänka dig att betala mera över huvud taget för att få funktionen i ditt silvermedlemskap utan portfolio? Fotosidan är ju ett företag med vinstkrav och man ger nog inget gratis till oss som använder deras produkt?

Men kan du tänka dig att betala mera över huvud taget för att få funktionen i ditt silvermedlemskap utan portfolio? Fotosidan är ju ett företag med vinstkrav och man ger nog inget gratis till oss som använder deras produkt?
Nu får du väl ge dig, skall vi ha detta förhållande till varje nytt önskemål så lär få saker bli utvecklade. En möjlighet till anonyma kommentarer på blogginlägg ryms nog under "allmänna förbättringar" som inte nödvändigtvis måste resultera i ökade kostnader att ta ut på kund.

Valet att tillåta eller inte tillåta är nog mer ett strategiskt val och det vore bra om någon initerad kunde kommentera i tråden.

Vill du inte ha några svar, så fråga inte i forumen. Här kommer alla infallsvinklar att avspegla sig. T.ex den att jag själv står i valet och kvalet om jag ska förnya mitt guldmedlemskap som går ut om några dagar, eller t.ex gradera ner till silver? Om ungefär samma funktioner finns i silvermedlemskapet kan jag ju lika gärna använda det. Portfolion är ju ingen vits att ha då, för album att visa bilder finns ju även i den vanliga profilen. 400 bilder är mer än nog för mig. Jag startade även en annan blog på google där alla kan kommentera, detta innan möjligheten infördes här via portfolion nyligen. Hade då tänkt gradera ner till brons eller silver. Men nu när denna service införts i gulkdmedlemskapet hade jag tänkt att behålla det. Fast blir det som du vill kan man ju gradera ner ändå och spara de 200:-. Så helt irrelevanta kan väl mina frågor ändå inte vara i sammanhanget?

Edit: Vore därför tacksam om redax meddelade hur det kommer att bli med detta snarast.

Senast ändrad:
Som jag förstått så går det inte att kommentera ett blogginlägg om man inte är medlem på fotosidan. Skulle man inte kunna tänka sig att det var tillåtet då det inte alltid är bilden som är i den absoluta fokusen när det gäller bloggar?

Om någon snubblar in på min blogg från någon länk och har synpunkter på mitt inlägg och vill kommentera så måste personen först bli medlem i FS vilket känns klart begränsande.

Ja, det kan man tycka faktiskt borde funka i silver oxå!

Tillåter mig att ha en avvikande mening. En av de faktorer som gör att FS håller en så pass trevlig stämning i allmänhet, tror jag beror på att man deltar med sitt riktiga namn. Det gör att man kanske är lite försiktigare med hur man uttrycker sig. Anonyma kommentarer fungerar naturligtvis på andra ställen, men jag ser ingen vinst med detta på FS.

Orkar man inte regga sig, kanske det inte var så viktigt med kommentaren.

Tillåter mig att ha en avvikande mening. En av de faktorer som gör att FS håller en så pass trevlig stämning i allmänhet, tror jag beror på att man deltar med sitt riktiga namn. Det gör att man kanske är lite försiktigare med hur man uttrycker sig. Anonyma kommentarer fungerar naturligtvis på andra ställen, men jag ser ingen vinst med detta på FS.

Orkar man inte regga sig, kanske det inte var så viktigt med kommentaren.

Håller helt med. Kommentarer har en tendens att hålla rätt låg nivå om man skriver anonymt, det kan vara lätt att skriva något om man inte behöver stå för det.

Jag är oerhört kluven. Å ena sidan så tycker jag att en av de saker som utmärker fotosidan är icke-anonymiteten. Jag irriterar mig på idioter som inte respekterar detta krav och registerar sig med fingerade namn. Å andra sidan riktar jag ibland min egen blogg till en större publik än fotosidans, och då hade det varit trevligt att även utomstående skulle kunna lämna en rad.

Mitt förslag blir att inloggade medlemmars kommentarer syns direkt, precis som idag, medan icke-inloggade användares kommentarer enbart syns för bloggägaren, om inte denna väljer att "publicera" kommentarerna. Då tror jag att man stävjar problemet med anonymt idiotkommenterande.

Jag är oerhört kluven. Å ena sidan så tycker jag att en av de saker som utmärker fotosidan är icke-anonymiteten. Jag irriterar mig på idioter som inte respekterar detta krav och registerar sig med fingerade namn. Å andra sidan riktar jag ibland min egen blogg till en större publik än fotosidans, och då hade det varit trevligt att även utomstående skulle kunna lämna en rad.

Mitt förslag blir att inloggade medlemmars kommentarer syns direkt, precis som idag, medan icke-inloggade användares kommentarer enbart syns för bloggägaren, om inte denna väljer att "publicera" kommentarerna. Då tror jag att man stävjar problemet med anonymt idiotkommenterande.
Precis detta är min poäng, bra skrivet Walle. Du lyckades bättre än mig att få fram detta. Exakt så som du beskriver det skulle jag vilja att det fungerade.

Hur fungerar det med denna typ av förslag?

Måste man skriva ner det i ett mail till ansvariga eller läser de inläggen och bemöter förfrågningarna direkt?

Hur fungerar det med denna typ av förslag?

Måste man skriva ner det i ett mail till ansvariga eller läser de inläggen och bemöter förfrågningarna direkt?

Redaktionen brukar vara duktiga på att läsa trådarna i det här forumet, de brukar också oftast svara. Däremot kan jag tänka mig att de har väldigt mycket att göra, så kanske har de missat denna tråd, eller bara inte haft tid att svara i den :)

Efter de här "bumpsen" ökar chanserna :)

David? Christer?

Det kanske står mellan raderna i förslaget, men om den funktionen skall införas vill jag ha möjlighet att själv välja om oinloggade skall kunna kommentera eller ej. Borde vara en enkel funktion att själv kunna aktivera/avaktivera detta.

/Arne

Det kanske står mellan raderna i förslaget, men om den funktionen skall införas vill jag ha möjlighet att själv välja om oinloggade skall kunna kommentera eller ej. Borde vara en enkel funktion att själv kunna aktivera/avaktivera detta.

/Arne

Bra synpunkt, och jag håller med till 100%. Införs det möjlighet för icke-inloggade att kommentera så är det en smal sak rent tekniskt, som du skriver, att göra detta konfigurerbart på användarbasis.

I dag har jag ägnat en bra stund åt att leta efter information om hur jag skulle göra för att tillåta kommentarer från utomstående på min blogg. Detta eftersom jag lite vagt kom ihåg att jag, här på FS, tidigare läst om att det skulle vara möjligt. Till slut hittade jag information om att det endast gällde för guldmedlemskap.

Jag håller alltså med om önskemålen om att tillåta kommentarer från utomstående och att man själv som bloggare ska kunna styra detta. Även tankarna om hur det skulle kunna gå till rent praktiskt tycker jag låter bra.

Även jag tycker det är ett bra förslag

Som guldmedlem har man en portfolio och en blogg. Man har alltså även bilder i sina portfolioalbum, och det är inte alltid samma bilder där som i de vanliga albumen på fotosidan. Nu ska man ju kunna använda bilder direkt från sina album i bloggen, det är en ny funktion som även de som har blogg via silvermedlemskapet har fått. Men som guldmedlem kan man idag tyvärr inte använda alla sina uppladdade bilder direkt i bloggen, eftersom denna funktion inte fungerar för bilder i portfolioalbumen. Varför ska jag som betalar mera inte kunna direktanvända alla mina albumbilder till bloggen? Varför ska guldmedlemmen behöva ladda upp dom igen för att kunna använda dom i bloggen när inte silvermedlemmar behöver det? Detta måste ni på redaktionen ändra!

Sen återigen, om man blir guldmedlem så får man funktionen med bloggkommentarer även från icke medlemmar. Hur man sen löser det med vilka kommentarer som ska synas bryr jag mig inte om. Men ska vi hålla på och tillgodose alla såna här önskemål som kommer så är det ju ingen mening att ha olika medlemskapsnivåer. Vilket blir nästa förslag som vi ska tillgodose? Kanske att silvermedlemmar även ska få en portfolio, för det finns det säkert många som vill? Betalar man mera ska man också få mera, det är en grundprincip som inte bör ändras bara för att det finns olika önskemål och krav. Och riktar man sin blogg och sina bilder till en större publik än fotosidans, och vill få kommentarer utifrån, då är det logiskt att man också får betala för det. Guldmedlemskapet med portfolion är ju till för precis detta, att rikta sig till en publik utanför fotosidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto