Annons

Ansikts retouch

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Kan nån hjälpa mig med hur man skärper tex endast ett öga, jag begriper inte hur jag skall göra och hittar ej heller nån bra beskrivning då det i de artiklar jag hittat alltid handlar om att skärpa hela bilden.

För att bara ändra en del av en bild så markerar du den delen innan du lägger på filter, justeringen eller vad du ska göra.

Säker på att du har valt bakgrundslagret(eller det lagret med bilden på)? Så att du inte står på ett Adjustment layer t.ex. för då händer det ingenting med bilden.

Hrmm... tackar, jag behöver nog "djuploda" i nån PS-bok. (jag skapade ett layer först, vilket tydligan var fel)

Jo, det är bra att dela upp i lager men i detta läget ska du göra en kopia av bakgrundslagret(Dra bakgrundslagret till nytt lager-ikonen)

Tackar för hjälpen... nu har jag gjort som beskrivit, jag har markerat området jag vill skärpa en aning (med ett lasso runt ögat)
ögat blev aningen rödfärgat och lassot är kvar.
Men vad är nästa steg för att se förändringen ?

Hej Jimmy,

Jag föreslår att du börjar med att markera det område du vill skärpa, högerklickar i markeringen och väljer nytt lager genom kopia (eller liknande). Applicera sedan den mängd skärpa du vill lägga på.

Du har nu en skärpt kopia av området du markerade och kan stänga av/slå på effekten genom att klicka på den lilla ikonen som ser ut som ett öga bredvid lagret.

Blev effekten för stark är det bara att ändra styrkan med opacitetsregeln. Blev den för svag så kopierar du hela lagret genom att dra det till ikonen för nytt lager längst ner till höger i lagerpaletten.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen.
//D

snabbt och enkelt

Välj Sharpen tool
(om du inte ser den i verktygsfönstret kan den ligga under Blur tool som ser ut som en droppe)
Styrka: 30 %
Måla sedan med en penselstorlek som är lite mindre än ögat. Bara några gånger -se till så du inte överskärpar det, då ser det väldigt dumt ut.
Lycka till

Snabbt och enkelt - ja
Destruktivt - ja

Se isåfall till att kopiera bakgrundslagret eller kopiera del av lagret som jag beskrev tidigare.
Man ångrar sig tyvärr väldigt ofta när man pysslar med bildbehandling :)

//D

Senast ändrad:
helt rätt

absolut. lätt att glömma att man alltid ska jobba i olika lager för olika redigeringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto