Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

woodo

Ny medlem
Hej.
Jag har sökt lite här och hittat endel information om hur man ska ta sig tillväga för att räkna ut hur många exponeringar kameran har gjort. Dock har jag bara sett ett tydligt svar och det har ändå varit stort ovetande bland många. Jag har helt enkelt inte fått en klar uppfattning om hur man ska räkna.

Min mapp heter 143 och bilden heter 4367

Stämmer det då att kameran har tagit 4367 exponeringar helt enkelt? Eller blir det något annat?
Kan någon förklara varför den delar upp de ti olika mappar osv.. och hur man räknar.

Kameran är en EOS 350D

Nu vet jag inte exakt hur räkningen går till men det är iallafall inte så lätt som bara sista filnamnet.

Sök. Finns otagliga trådar om just det här.

Matthias,

En 350D skapar en ny mapp efter 100 bilder - irriterande (400D tillåter 1000 bilder innan ny mapp skapas),

Om du inte ändrat de förvalda inställningarna för hur bildräkningen går till och bara använt ett minneskort (och inte använt det kortet i någon annan kamera) - ja då är sannolikheten mycket stor att du tagit 4300 bilder.

Mappnamnen börjar på 101, alltså är du inne på din 43:e mapp á 100 bilder.

Möjligen kan ovanstående spricka om du formaterat kortet utanför kameran - t ex i en dator men jag är inte säker.

Mvh
Anders

ANNONS