Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antinewtonglas

Produkter
(logga in för att koppla)

Boris

Aktiv medlem
Är det någon som vet lite om "antinewtonglas".
Vad är det som är speciellt med den (förhållandet till vanligt glas). Heter det alltid antinewtonglas eller är det bara inom fotobranschen? Har ringt till flera glastillverkare men de har aldrig hört talas om antinewtonglas. Var kan man köpa den i frit mått.
Behöver den till min förstornings apparat. Fotoaffäre har den men storleken passar inte mig.

>Är det någon som vet lite om "antinewtonglas".

I ett vanligt plan-glas kan ljuset brytas lite
olyckligt så att det bildas interferensringar (newton-ringar). Du har säkert sätt det på bilder som är tagna i starkt solsken och utan motljusskydd eller på filmer. Ibland kan ringarna vara riktigt effektfulla. :)

Grejen med antinewtonglas är att det är små, små bucklor i glaset som gör att brytningsfelen inte
uppstår.

Själva fenomenet interferens är ganska komplicerat och rör alla former av vågrörelser. T.ex. ljud och vattenvågor. Läs om det i nån fysikbok om du är mer intresserad av det tekniska.

>Heter det alltid antinewtonglas eller är det
>bara inom fotobranschen?

Det är nog mest i fotobranschen man är ute efter
ta bort brytningfel i optik. Jag kan inte komma
på något annat område.

>Var kan man köpa den i frit mått.Behöver den
>till min förstornings apparat. Fotoaffäre har >den men storleken passar inte mig.

Det finns att köpa i fotoaffärer men i formen
av 6x6cm glasade dia-ramar. Dessa går utmärkt att
hålla under lampen i kopieringsapparaten med
resultatet att du får en softad bild.

/MVH Everhill

orginal

Tack för svaret!

undrar om det är små bucklor i den? Jag vet att den används i diaramar, men även i förstornings apparater som "orginal" grej. Det ligger (2st) i negativhållare. Jag tittade på sådan i fotoaffären men kan inte minas att det var bucklor. Tror att det var helt plant. Photax har på sin hemsida som reservdelar man kan köppa, men som sagt inte rätt storlek för mig. Du kan kolla på www.photax.se
under Försturningsapparater.
Därför undrar jag om bilden blir softad.
Eller kanske det finns flera olika "antinewtonglas"

Bucklorna är alltså supersmå men man kan se dom
med blotta ögat om man tittar mot ljus och i vissa vinklar. Man ser ju inte riktigt buckorna utan mer att det är något skumt med glasytan. :)

>Därför undrar jag om bilden blir softad.
>Eller kanske det finns flera >olika "antinewtonglas"

Jag trodde det var det som var vitsen med att
använda antinewtonglas under kopiering. Vad vill
du ha för effekt av det?

Tror inte att det finns andra typer av antinewtonglas.

/MVH Everhill

Senast ändrad:
Antinewtonglas softar inte. Man har dem i förstoringsapparaten för att, ja bli av med problem med newtonringar och inget annat.

Man har bara ett antinewtonglas i apparaten om det är dubbelglas och då mot ljuskällan. Personligen kör jag bara ett glas och har då antinewton. Det räcker bra för planhållningen i och med att filmens böj är uppåt mot bassidan.

Sen är det inte brytningar i glaset som skapar ringarna, utan i skiktet mellan film och glas. Har ingen vetenskaplig förklaring på hur det går till men det blir i alla fall inga newtonringar i en naken glasskiva.

Jasså? Jag har använt antinewtonglas i form av
diaramar och det fungerar alldeles utmärkt att softa med.

/MVH Everhill

För den som vill rota i hur det verkligen fungerar kan jag rekommendera följande länk...
http://scienceworld.wolfram.com/physics/NewtonsRings.html

Kort sammanfattat går det ut på att när ljuset från två reflektioner är förskjutna med en halv våglängd uppstår destruktiv interferens som innebär att de två reflektionerna tar ut varandra (det blir mörkt). Om det å andra sidan inte finns någon förskjutning mellan de två reflektionerna uppstår i stället konstruktiv interferens som i sin tur innebär att de två reflektionerna förstärker varandra i stället (det blir ljusare).

Detta får räcka med fysikundervisning för denna lördagseftermiddagen...

/AK

everhill skrev:
Jasså? Jag har använt antinewtonglas i form av
diaramar och det fungerar alldeles utmärkt att softa med.
Det går naturligtvis, men det är inte därför man har det i neghållare.

>Antinewtonglas softar inte.

Då är ju det där påståendet felaktigt. Det beror
ju på hur man använder det. :)

/MVH Everhill

jimh skrev:
Sen är det inte brytningar i glaset som skapar ringarna, utan i skiktet mellan film och glas.

Just det. Newtonringar uppstår om man har en luftficka med varierande tjocklek mellan en slät filmyta och en slät glasyta. Det blir då interferens mellan ljusstrålar som studsar mellan luftfickans gränsytor, precis som Anders beskriver.

Poängen med antinewton-glaset just är att glasytan är så skrovlig (jämfört med ljusets våglängd) att synliga newtonringar inte kan uppstå.

KÖPA ANTINEWTONGLAS

Lyfter upp diskussionen.

Skulle behöva en antinewtonglasskiva, ca 12x15 cm. Vet någon var man kan måttbeställa sådana?

Det undre glaset i negativhållaren. Räcker det med en helt vanlig glasskiva?

Bästa hälsningar
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto