Annons

AntiShake med tredjeparts-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ohlen

Aktiv medlem
Jag har nu haft min Dynax 7D i några månader och jag är mycket nöjd, men efter att ha läst instruktionsboken (redan), så har sett att det står att AS eventuellt inte fungerar med objektiv från andra tillverkare än Konica/Minolta.

Jag har precis beställt ett Tamron 28-75/2,8, och vill ju såklart att AS skall funka även med det objektivet. AS fungerar med mitt Tamron 180mm macro, även om det inte märks lika mycket som på mitt Minolta 18-70/3,5-5,6 vilket jag antar är pga. brännvidden.

Min fråga är alltså om någon av er har stött på ett objektiv som inte fungerar med AS, eller om de skriver detta bara för att slippa problem och bråk med folk som använder objektiv från andra märken OM det skulle uppstå något problem.

AntiShake fungerar med alla objektiv, däremot om det skulle vara ett som inte rapporterar brännvidden till kameran så har jag för mig att kameran antar att det är 50mm, och då blir det lite fel om man har ett 200mm på :p

Bara om man kör t.ex. M42 med adapter så bör man stänga av AS, men nu för tiden finns det adaptrar som kan emulera andra objektiv, så om man har ett 200/2.8 M42 kan man få kameran att tro att det är ett KM/Sony/Sigma/Whatever 200/2.8, så funkar det.

Tamron 28-75 är dessutom ett KM/Tamron-utvecklat objektiv, så det behöver du knappast oroa dig för.

ANNONS
Götaplatsens Foto