Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Använda 31 år gammal film

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Hittade en rulle Panatomic-X 16 DIN (s/v) från 1979... är medveten om att jag inte kan förvänta mig nåt vidare bra resultat, men tänkte ändå exponera den för att se hur det blir. För att det är kul. :)

Fråga: hur ska jag exponera? Ska jag ställa kameran på 16 DIN eller ska jag gå ner nåt snäpp så den får överexponera lite? Har ingen erfarenhet av att använda så gammal film.

Så vitt jag vet ska du överexponera en del eftersom filmen tappar känslighet med tiden.

Hittade en rulle Panatomic-X 16 DIN (s/v) från 1979... är medveten om att jag inte kan förvänta mig nåt vidare bra resultat, men tänkte ändå exponera den för att se hur det blir. För att det är kul. :)

Fråga: hur ska jag exponera? Ska jag ställa kameran på 16 DIN eller ska jag gå ner nåt snäpp så den får överexponera lite? Har ingen erfarenhet av att använda så gammal film.

Hej!
Vad jag förstår så har du inte haft filmen sedan den var ny (1979). Och därmed vet du inte hur den har "lagrats" som oexponerad. Att det är skillnad vad gäller livslängd- förvaring djupfyst (-18) eller i rumstemperatur (under +24) det vet vi alla. Klart är också då att detta inverkar på filmens kvalité idag. Det blir därför lite av ett lotteri. Att rakt av säga att du skall överexponera har jag inte som uppfattning. Det kan vara så trist att filmen blivit "stekt" av värme och utsatt för skiftande fuktighet så att den redan är "död". Eller så har du tur och den lever. Men det är nog bara att testa. Kul i alla fall med gammal film.
Denna film är på 16 DIN vilket motsvarar 32 ISO.

mvh
rolf
www.enbrabild.se

Jag körde nyss en rulle dia som var bäst före 1990 samt crossprocessade den. Blev helt ok.

Jag körde nyss en rulle dia som var bäst före 1990 samt crossprocessade den. Blev helt ok.

Hej Anders,
ja det är alltid ett lotteri med äldre filmer men.... din film är från 1990 och Fredrik är från 1979 och svartvitt. Detta är skillnad för mig. Att du "cross körde "den gör att du inte kan avgöra hur den skulle se ut om du framkallat dia som dia och inte som nu med C-41, eller har jag fel. Du får ju helt andra färger eller ?
Men inte för inte din dia från 1990 kunde mycket väl ha varit helt perfekt men som sagt det vet vi ju inget om efter som du som sagt "cross körde" den.
Skulle vara kul att se bilderna

Millhouse, det var Lomografi jag lekte med, så perfekt resultat är av underordnad betydelse. Jag ville bara flika in i debatten att filmen var vid liv. Dock skulle jag ha exponerat den ett-två steg mera.
Bilderna finns HÄR

En svartvit rulle borde klara sig betydligt bättre med tiden än färgfilm förresten.
För inte så länge sen framkallade jag en rulle verichrome pan som exponerades på tidigt 70-tal. Det blev bilder av den också, om än inte så bra. Skulle ha framkallat dubbels så länge. De bilderna finns oxo på bloggen någonstans.

PÅ 70 talet testade vi ( ID-foto i Strängnäs) svartvit films förändring över tid. Exponerad film försämrades snabbt medan ej exponerad film klarade sig mycket bättre.
Jag misstänker att en så gammal film kommer att ge ett mycket mjukt resultat och därför kanske du skall framkalla för lite extra kontrast. Jag hade nog testat med Rodinal.

En svartvit rulle borde klara sig betydligt bättre med tiden än färgfilm förresten.
För inte så länge sen framkallade jag en rulle verichrome pan som exponerades på tidigt 70-tal. Det blev bilder av den också, om än inte så bra. Skulle ha framkallat dubbels så länge. De bilderna finns oxo på bloggen någonstans.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Millhouse, det var Lomografi jag lekte med, så perfekt resultat är av underordnad betydelse. Jag ville bara flika in i debatten att filmen var vid liv. Dock skulle jag ha exponerat den ett-två steg mera.
Bilderna finns HÄR
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, som sagt aldrig fel med lite experiment- vilket är lite av det som gör fotografering så spännande.Men vi kan vara översen om att din dia inte framkallades "normalt"- E-6 och därför kan vi inte heller säga vad som hänt.
Om s/v kontra negfärg och dia så helt klart dom senare är "svårare" och känsligare. Men det kvarstår hur man förvarat den oexponerade filmen. Eller har jag helt fel. Det är alltid trevligt när man lyckas få fram bilder från en gammal film. Det kanske är bilder som är värdefulla för någon, ja ni förstår allt det där.....
trevlig sommar alla...

ANNONS
Götaplatsens Foto