Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda Canon Speedlite 600EX-RT OCH 430ex trådlöst

Produkter
(logga in för att koppla)

balandreza

Ny medlem
Hej!
Har en liten fundering. Har sedan länge haft en Speedlite 430ex ll till min 5D MK lll. Nu har jag uppgraderaderat med en 600EX-RT(kommer köpa ytterligare en 600 till hösten/vintern)
Jag skulle gärna vilja använda 600an som master och 430an som slav. Jag får det att fungera med 600an fast på kameran.

Men jag skulle gärna vilja använda bägge trådlöst. Har en Hähnel Tuff TTL, trådlös blixtstyrning som jag använt till min 400ex. Men jag får det inte att fungera med den?

Vad finns det för lösningar? Ska jag köpa en extra mottagare till sändaren? Eller är det helt andra grejer som gäller? Eller är det så illa att det endast fungerar med 600an fast på kameran?

Tacksam för svar :)
/Baland

430EX styrs av ljus
600EX styr och styrs med ljus och radio
ST-E3-RT styr med radio
ST-E2 styr med ljus.

Med en ST-E2 kan du alltså styra både 600RX-RT och 430EX. Men frågan är om det inte är bättre att sälja din 430EX och köpa en 600REX-RT (tror fortfarande att Canon har cashback på den) än att köpa en ST-E2 som tillfällig lösning.

Trådlösa sändare som kan styra 430EX borde kunna styra 600EX-RT, men det är inte säkert eftersom Canon verkar ha börjat använda ett mer komplicerat protokoll för kommunicering med sina nya blixtar. Man måste komma ihåg att Canon inte delar sina hemligheter med andra utan de måste försöka räkna ut hur Canons system fungerar. Det har exempelvis varit svårt att få tredjeparts blixtsändare att fungera med EOS 1D X.

Men även med en till 600 måste jag väl ha en trådlös sändare?

Bror på kamera. Om kameran har inbyggd blixt kan du oftast styra blixtarna med den.

Sändarna ST-E2 eller ST-E3-RT fungerar ihop med 600EX-RT. ST-E3-RT fungerar bara med 600EX-RT, men är mer pålitlig och tålig. Ljussignaler kan bli störda av annat ljus.

Min 5D MKlll har ingen inbyggd blixt…

Men går det inte använda 600an - med en ST-E3-RT - som master? och 430 exll som slav?

Men går det inte använda 600an - med en ST-E3-RT - som master? och 430 exll som slav?

Nej, eftersom ST-E3-RT bara kommunicerar med radio till skillnad mot 600EX-RT som använder både ljus och radio.

600EX-RT och 430EX kan däremot fungera som slavar till en ST-E2. Du kanske hittar en sådan billigt begagnad. Men en solig dag som idag fungerar ljusstyrning dåligt utomhus.

Köp ST-E3-RT

Jag har också 5D Mark III och en 600EX-RT som jag kompletterade med Canons ST-E3-RT. Eftersom du precis som jag planerat att köpa ytterligare en 600EX-RT (även om jag skall köpa den nu i sommar) så får du ett smutt sätt att hantera blixtarna. ST-E3-RT är ju en direkt kopia av 600EX-RT vad det gäller manöverpanelen på baksidan, vilket gör blixtinställningen mycket enkel! Jag tycker ST-E3-RT är mycket pålitlig och platt och bra på kamerahuset! Jag ser detta som ett litet "dreamteam" när det handlar om att handtera en eller flera blixtar på/ till 5D Mark III.

ANNONS
Götaplatsens Foto