Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användare av EOS 30/33

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har nyligen köpt en EOS 33 och tänkte använda mig av funktionen att lämna en bit av filmrullen ute efter återspolning.

Jag undrar nu bara om jag fattat rätt (manualen ger inte så tydlig information om användningsområdet)

Jag tänker mig att jag tar 10 portrrättbilder med en svart och vit film, spolar tillbaka med fliken ute. Lägger i ny film och tar de bilder jag önskar.

När jag sedan skall fortsätta på min svartvita rulle, tar jag 10 bilder med objektivlocket på i ett mörkt rum - och fortsätter sedan med bild 11 . eller...?

Tips önskas från någon som använder funktionen

Jag har inte använt den metoden, men jag vet folk som gör det.

Tänkte bara säga att du för säkerhets skull också kan ta den minsta bländaren (störst f-tal)för att unvika ännu mer ljus.

Det ska ju gå ganska snabbt att spola tillbaka filmen på "high speed". Dock drar "normal/low speed" mindre batteri.

Risken för denna metod är tydligen att damm och liknande kan repa filmen... men "måste" man byta film så måste man.

Du behöver inte gå in i ett mörkt rum. Sätt på objektivlocket. Ställ in på manuell fokusering. Tiden på 1/4000 och bländaren på 22 (32). Stod räkneverket på 11 när du spolade tillbaka filmen så kör fram till 12 för säkerhetsskull. Du kan annars få bilder som överlappar varandra.
Glöm inte att sedan ställa tillbaka objektivet o kameran från de manuella lägena.

Det bli ytters sällan repor på filmen om du mellanlagrar den i filmburken. Stoppar du ner den i en ficka däremot kan du få damm eller ett sandkorn i som repar filmen.

Jag använder funktionen ofta, och det funkar fint så som Mats beskriver.

Ytterligare ett tips är att sätta en liten bit papperstejp på filmburken så du kan skriva upp vilken ruta du är på, så slipper du fundera på hur många bilder du har tagit, eller förväxla filmen med en annan rulle ifall det går några dagar innan du sätter i den igen.

/Tobias

För mig funkar det jätte bra. Har inte fått några repor att tala om ännu. Som snål student brukar jag dock inte mata fram en extra ruta utan vara nogran med vart jag lägger filmen när jag stoppar inte den. I min kamera finns det ett litet rött streck som jag tycket är bra att altid lägga flerpen vid.

Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto