Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användningsområde, 50/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Den brukar rekommenderas som porträtt-objektiv, främst till kameror med "1,6x-sensor", t.ex. Canon EOS 300D, 350D, 400D, 20D, 30D, 40D.

Själv har jag version 1 av objektivet, och tycker mycket om det till just porträttbilder.

Brukar även framlyftas som ett av de mest prisvärda objektiven, som "alla borde ha".

Vill man ha något mer "normalaktigt" till kameror som 400D eller 40D, finns det även en EF 28/1,8 USM. Den motsvarar knappt 50 mm på fullformat.

Jag använde mitt till att stå under/bakom basketkorgarna när ungarna lirar.
Notoriskt mörkt i innomhushallar och ungj.vlarna springer fort ;-)

Använde, för att jag tappade det och kameran från ½m och fick två (25/0.6 ?) objektiv.
Numera använder jag 50/1.4.

apersson850 skrev:
Vill man ha något mer "normalaktigt" till kameror som 400D eller 40D, finns det även en EF 28/1,8 USM. Den motsvarar knappt 50 mm på fullformat.
Instämmer ! 50 mm blir lite för mycket tele, funkar bäst utomhus och i stora lokaler, ett 28 el. 30 el. 35 mm är betydligt mer alround. Själv använder jag Sigma 30/1.4 på en Canon 30D. Har även en Canon 50/1.4 men den använder jag nästan bara till den analoga. Känns också "fel" på 30D.

/ Erik

ekemannen skrev:
Känns också "fel" på 30D
Jag tror jag fattar vad du menar men jag har faktiskt bytt åsikt i frågan. Jag kör 50/1.2 på 400D och så fort man vant sig så känns det helt ok och ser rätt "snyggt" ut på ett lite knasigt vis. Jag är väldigt glad att jag bytte åsikt om "knasigheten"

En fråga på samma tema men ändå inte riktigt. Jag har fotat en del med ett lånat 50 1.8 och gillar ljusstyrkan, skärpan och priset, men har samtidigt lite problem med brännvidden som är lite svårjobbad inomhus om man inte ska ta porträtt och autofokusen som jag tycker är lite väl slö och högljudd.

Min fråga är då vad det finns för alternativ runt 30mm och hur de står sig bildkvalitetsmässigt mot 50 1.8. Till att börja med de som nämns i tråden Canon 28 1.8 och Sigma 30 1.4. Har läst att sigman har en del "måndagsex" som har problem med fokuseringen, men är den i övrigt lika bra som 50 1.8? Och hur är det med autofokusen på Sigman, är den snabb och tyst?

Om jag trots allt bestämmer mig för en 50:a är då 1.4an lika bra som 1.8an men bättre AF (snabb och tyst)?

Jumfer skrev:
1.4 är nog "bättre" på det mesta jämfört med 1.8, utom då pris, storlek och vikt...
Lysande, hade för mig att 1.4an fått sämre recensioner här på FS men när jag kollar så visade det sig att jag hade fel. På vilket sätt menar du att storlek och vikt är "sämre" på 1.4an? 1.8an är ju väldigt liten och väger nästan inget så om 1.4an är lite större och tyngre ser jag det snarare som positivt så länge den inte är JÄTTEstor och JÄTTEtung.

the_chunk skrev:

Min fråga är då vad det finns för alternativ runt 30mm och hur de står sig bildkvalitetsmässigt mot 50 1.8. Till att börja med de som nämns i tråden Canon 28 1.8 och Sigma 30 1.4. Har läst att sigman har en del "måndagsex" som har problem med fokuseringen, men är den i övrigt lika bra som 50 1.8? Och hur är det med autofokusen på Sigman, är den snabb och tyst?

Om jag trots allt bestämmer mig för en 50:a är då 1.4an lika bra som 1.8an men bättre AF (snabb och tyst)?
Man bör köpa Sigman i sverige så det är smidigt att skicka tillbaka den, jag köpte mitt på Cyberphoto (jag har inte haft några problem med objektivet). Det har en snabb ock tyst autofocus bra byggkvalite (det är ju ett EX). Kvalitemässigt ska det ligga strax under Canon 35/1.4 L (som ju kostar ca. 13000 kr). Som på alla 1.4'r är skärpan sådär under ca. bl. 2.2. Jag använder mitt ca. 50% av tiden.

Autofokusen är betydligt snabbare på Canon 50/1.4 än 50/1.8.

/ Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto