Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture eller Lightroom till Mac ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragdollar

Aktiv medlem
Använder f n Capture NX2 (för redigering av RAW filer) men funderar nu på att investera i Aperture eller Lightroom, både för enklare bildredigering men främst för att få en bättre organisation av alla mina foton.

Någon som har erfarenhet av Lightroom och hur väl integrerat det är i Apple miljö ?
Aperture användare som kan ge lite input om varför det är det bästa valet för Mac användare ?

Min dator är MacBook Pro Retina 15"
Jag har Nikon utrustning och fotograferar uteslutande i RAW (NEF) format.
 

Redaktör

Aktiv medlem
LR funkar klanderfritt

Jag kör Lightroom på både den stationära 27 tums iMacen och min 13-tums Retina och jag har aldrig stött på några problem.






Använder f n Capture NX2 (för redigering av RAW filer) men funderar nu på att investera i Aperture eller Lightroom, både för enklare bildredigering men främst för att få en bättre organisation av alla mina foton.

Någon som har erfarenhet av Lightroom och hur väl integrerat det är i Apple miljö ?
Aperture användare som kan ge lite input om varför det är det bästa valet för Mac användare ?

Min dator är MacBook Pro Retina 15"
Jag har Nikon utrustning och fotograferar uteslutande i RAW (NEF) format.
 
Jag har testat både lightroom och aperture. Har dock fastnat fastnat för lightroom som jag nu kört i ca 4 år. Jag tycker arbetsflödet och organiseringen var näst där. Har man även en dator som inte är jättesnabb och ett stort bibliotek så segar inte lightroom ner ändå trots allt. Detta var ett problem med aperture.

Sedan har ju aperture fördelen att vara utvecklat av apple så det imtegerar mer med övrig applemjukvara så som bildstöm,
 

Magf

Avslutat medlemskap
Använder f n Capture NX2 (för redigering av RAW filer) men funderar nu på att investera i Aperture eller Lightroom, både för enklare bildredigering men främst för att få en bättre organisation av alla mina foton.

Någon som har erfarenhet av Lightroom och hur väl integrerat det är i Apple miljö ?
Aperture användare som kan ge lite input om varför det är det bästa valet för Mac användare ?

Min dator är MacBook Pro Retina 15"
Jag har Nikon utrustning och fotograferar uteslutande i RAW (NEF) format.
För mig fungerar Aperture alldeles ypperligt.

Använder det nästan uteslutande på min IMac 27 tums men även tidigare på en äldre 15 tums MacBook PRO.

Jag ha gjort ett lite större fotoprojekt under hösten och jag tycker att programmet hjälpt mig mycket med att sortera, bedömma och jobba med bilderna.

Priset talar ju till en viss fördel för Aperture, men oavsett vad du väljer så vill jag rekommendera Nik Software's plugin program. Bra och lätt programvara att jobba kreativt med.

/magnus
 

andnils

Aktiv medlem
Jag kör både Aperture 3 och Lightroom 4 (jag kan meddela att Aperture är det jag använt mest: drygt 4 år, och Lightroom har jag använt i 2 år).

Lightroom fungerar utan problem, men jag kan inte påstå att det är integrerat i Apple-miljön.
Kör du Aperture så får du direktkoppling till ditt fotobibliotek från andra program exempelvis iMovie, Pages etc. Dessutom så har du tillgång till din PhotoStream om du använder den.
Har du sedan dessutom en Apple-TV, så kommer du åt Aperturebiblioteket från den och kan smidigt visa dina bilder på din 90-tums plasma-TV :)

Bägge programmen är väldigt bra. Jag tycker inte det finns någon brist hos vare sig Lightroom eller Aperture som gör att det andra alternativet framstår som en klar segrare. Vissa funktioner är lite bättre hos Aperture, vissa är lite bättre hos Lightroom.
Exempel:
Jag tycker att jag får bättre "färghantering" med Aperture. Jag vill gärna dra ner på färgmättnad i mina bilder utan att påverka hudtoner. Aperture klarar denna operation mycket bättre än Lightroom.
Å andra sidan så är Lightroom betydligt bättre på att rädda utbrända partier.


Min högst personliga och kortfattade sammanfattning är: om det inte vore för just integrationen med övriga "Applosfären" så skulle jag säkert valt Lightroom. Men, jag gillar hur smidigt det blir när allting bara funkar, så därför väljer jag Aperture.
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Tack alla för den tid ni lagt på att ge mig input, info och tips !

Apple-TV har jag vilken också fungerar utmärkt för visning med ex.vis ViewNX, inte på 90-tummaren men väl på min 55-tummare :)

Vad gäller bildredigering så misstänker jag att Capture NX2 är oslagbar, det lutar i alla fall åt Aperture som kompletterande applikation. Jag har ju trots allt en Mac och väl fungerande integration med andra applikationer är trots allt väldigt viktigt.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har själv testat båda och fastnat för Aperture. Mest för att jag trivs med arbetsgången och att det känns mest naturligt. Nu minns jag inte i detalj vad det var, men jag vet att jag lite då och då gjorde "fel" i LR då det inte fungerade som jag förväntade mig. Visst kan jag lära mig det, men det är rätt skönt att Aperture fungerar precis som förväntat och på samma sätt som andra program på datorn. Om det är ett bättre eller sämre sätt att jobba är för mig ointressant, men eftersom jag är van vid Apples program är det enklare för mig. Båda programmen är utan tvekan tillräckligt bra.

Jag tog hem en 15 tums med Retinaskärm i går och testade Aperure. Galet snyggt på den skärmen och den tuffade på i bra fart. Jag laddade in ett par hundra bilder i ett nytt projekt för att testa (RAW från EOS 5DII). Jag ställde in det på att bygga previews i obegränsad storlek i kvalitet 10 och lät den jobba igenom bilderna medan jag fixade kaffe. Att efter det gå igenom, märka och välja bilder i previewläget var riktigt imponerande. Fel forum att skriva om sexuella känslor kanske, men det var på gänsen till att jag hade st... när jag sorterade bilderna och då är jag ändå van vid en Mac Pro med dubbla fetskärmar.

Om du väljer att testa eller köpa Aperture så är det viktigaste rådet att låta datorn jobba igenom bilderna och fixa previews efter att du importerat dem. Många missar det och dömer snabbt ut det som segt och långsamt. Tankar man in ett helt fotoliv på många tusen bilder så tar den importen tid. Så är det bara och det går inte att komma ifrån.
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Jag har själv testat båda och fastnat för Aperture. Mest för att jag trivs med arbetsgången och att det känns mest naturligt. Nu minns jag inte i detalj vad det var, men jag vet att jag lite då och då gjorde "fel" i LR då det inte fungerade som jag förväntade mig. Visst kan jag lära mig det, men det är rätt skönt att Aperture fungerar precis som förväntat och på samma sätt som andra program på datorn. Om det är ett bättre eller sämre sätt att jobba är för mig ointressant, men eftersom jag är van vid Apples program är det enklare för mig. Båda programmen är utan tvekan tillräckligt bra.

Jag tog hem en 15 tums med Retinaskärm i går och testade Aperure. Galet snyggt på den skärmen och den tuffade på i bra fart. Jag laddade in ett par hundra bilder i ett nytt projekt för att testa (RAW från EOS 5DII). Jag ställde in det på att bygga previews i obegränsad storlek i kvalitet 10 och lät den jobba igenom bilderna medan jag fixade kaffe. Att efter det gå igenom, märka och välja bilder i previewläget var riktigt imponerande. Fel forum att skriva om sexuella känslor kanske, men det var på gänsen till att jag hade st... när jag sorterade bilderna och då är jag ändå van vid en Mac Pro med dubbla fetskärmar.

Om du väljer att testa eller köpa Aperture så är det viktigaste rådet att låta datorn jobba igenom bilderna och fixa previews efter att du importerat dem. Många missar det och dömer snabbt ut det som segt och långsamt. Tankar man in ett helt fotoliv på många tusen bilder så tar den importen tid. Så är det bara och det går inte att komma ifrån.

Tack Henrik!
Ditt inlägg gav mig ytterligare en push mot Aperture, dessutom ett gott skratt när jag läste om dina känslor för applikationen :)
 

Upaflash

Aktiv medlem
Använder f n Capture NX2 (för redigering av RAW filer) men funderar nu på att investera i Aperture eller Lightroom, både för enklare bildredigering men främst för att få en bättre organisation av alla mina foton.

Någon som har erfarenhet av Lightroom och hur väl integrerat det är i Apple miljö ?
Aperture användare som kan ge lite input om varför det är det bästa valet för Mac användare ?

Min dator är MacBook Pro Retina 15"
Jag har Nikon utrustning och fotograferar uteslutande i RAW (NEF) format.
Podcast som kan spelas på webbsidan somn ger en ganska bra bild på skillnaderna.
http://thedigitalstory.com/2012/10/aperture-34-vs-light.html
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Det blev Aperture.

Ser bra ut vid en första anblick och härligt väl integrerat i Mac miljön.
Mycket bra och smidig bild & projekt hantering vad jag kan se.
Ser lovande ut, men har naturligtvis en hel del att lära och upptäcka innan jag kan ge ett mer trovärdigt, relevant och korrekt betyg.
 
ANNONS