Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture, lightroom eller elements.

Produkter
(logga in för att koppla)

skorvdalen

Aktiv medlem
Jag har tidigare kört vista med elements 5. Har nu beställt en mac och skall välja sorterare/redigerare. Vilken skulle ni valt och varför.

Jag tycker att cs4 är för dyrt och komplicerat för mina ändamål men vill ändå kunna göra enklare korrigeringar.

Kom med komentarer om vad och varför.
 
Aperture och Lightroom är ganska likvärdiga program. Båda har bra redigerings- och sorteringsmöjligheter. Jag kör själv med Aperture sedan det kom för några år sedan, men idag kanske jag skulle välja LR, mest pga redigeringspenseln som Aperture saknar. Det finns förvisso en plugin, men den är inte lika smidig som i LR.

Annars tycker jag att Aperture fungerar bra och har alla de funktioner man kan önska och lite till. Den blir dock lite seg direkt efter import eftersom den sätter igång och producera previews, men när det är klart tuffar den på i bra fart.

Om ditt val endast är ett av programmen skulle jag dock välja Elements eftersom jag tror att du kommer att sakna många redigeringsmöjligheter som inte finns i råkonverterarna. För mig är Aperture OCH Photoshop två helt nödvändiga verktyg för att klara mitt jobb.
 
Jag har tidigare kört vista med elements 5. Har nu beställt en mac och skall välja sorterare/redigerare. Vilken skulle ni valt och varför.

Jag tycker att cs4 är för dyrt och komplicerat för mina ändamål men vill ändå kunna göra enklare korrigeringar.

Kom med komentarer om vad och varför.

Varför inte ta och ladda ner demoversioner av bägge programvarorna och testa vilken som passar bäst ditt sätt att arbeta? Det gjorde jag och fastnade för Aperture. Det lär komma en ny version nu i sommar, så om du är i startgroparna att köpa nytt, så kanske du ska vänta tills WWDC har gått av stapeln den 8-12 juni.
 
Arbetsflöde

Jag har använt Aperture i snart två år och är väldigt nöjd. Har ingen större erfarenhet av Lightroom men jag är övertygad om att det är ett bra program. Som föregående skribent skrev så är förmodligen en ny version av Aperture på gång.

Vad som är viktigt, tror jag, är att man bestämmer sig för vilket arbetsflöde man vill ha. Med andra ord vilket eller vilka program man ska använda i framtiden. Att byta då och då blir en krånglig historia då man har tusentals bilder i sitt bibliotek.

Både Aperture och Lightroom kan bl.a detta och det i ett enda program:

Import av bilder.
Katalogisering, betygsättning
Lägga till nyckelord
Avancerade sökfunktioner
Bra bildbehandling (fr.a RAW)
Möjlig koppling från programmet till Photoshop
Stöder plugins
Utskrift. Till skrivare, skicka e-mail direkt, ladda upp till Facebook, Flickr eller valfri FTP-server.
Säkerhetskopiering!!!

Det är otroligt smidigt och för mig fungerar det perfekt. Märk att någon RAW-konvertering inte sker i början av arbetsflödet utan i slutet. Man arbetar direkt mot RAW-filen i realtid.

Ladda ner demoversioner av både LR och Aperture och testa dig fram.
 
är det något av programen som (förutom elements) som kan använda katalogen som jag har idag. Som jag förstår det så kommer underkategorierna inte att hamna under varandra utan bredvid istället. Det blir alltså inte ett träd med olika underkategorier uttan alla hamnar bredvid varandra platt. Det ser i alla fall så ut när man tittar i windows fotogalleri.
 
Import

I Aperture kan man importera enskilda filer och hela mappar. Man kan skapa projekt som är ett övergripande bibliotek. I ett projekt kan finnas album, hur många som helst. Även mappar där man kan lägga projekt. Ex:

Du fotograferar åt en förening. Du kallar projektet för föreningens namn. Sedan skapar du album, ett för varje fototillfälle t.ex. Vill du underkatalogisera skapar du mappar istället där du lägger dina album.

En liten tutorial från Apple hur man importerar bilder:

http://www.apple.com/se/aperture/tutorials/#organizeimport-importbasics
 
är det något av programen som (förutom elements) som kan använda katalogen som jag har idag. Som jag förstår det så kommer underkategorierna inte att hamna under varandra utan bredvid istället. Det blir alltså inte ett träd med olika underkategorier uttan alla hamnar bredvid varandra platt. Det ser i alla fall så ut när man tittar i windows fotogalleri.

1. Elements till Mac kommer utan Sorteraren. Istället skickas Bridge med som inte innehåller någon katalog.

2. Lightroom ska klara av att konvertera Elements databas. Men jag har inte gjort det från 5:an och mellan Mac / PC.
 
då känns det som att elements går bort. lutar åt lightroom. går det att köpa lightroom med studentrabatt?
 
+1 på Aperture. Har både den och LR men föredrar absolut Aperture. Men jag vet faktiskt inte riktigt varför. Har använt den längst så det kanske är därför den känns väldigt smidig och intuitiv.

Men som sagt, båda finns i testversioner så det är ju bara att prova en månad och se vilken som passar dig bäst.
 
ANNONS