Annons

Aperture processing

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Hallå!

Aperture beter sig väldigt konstigt på min mac. Jag har valt att importera en hel del foto som ligger lagrade på en extern disk. Jag valde "RAW as primary" och att "store in the current location" eftersom jag inte har plats på min lokala disk för alla 18 000 bilderna. Jag har också ställt in Aperture att inte generera previews när ett nytt projekt skapas utan vill göra det i efterhand själv. Jag har också ställt in att importera "Folders as projects"

Problemet är att trots att jag valde bort att skapa previews så processar den konstant och det går riktigt långsamt. Den har efter 24 timmar endast "processat" 5000 av den 18000 bilderna jag har. Kolla i bifogat screenshot. Frågan är varför processar den och vad gör den? Den genererar väl inte previews för det har jag valt bort.

Bilagor

• processing.jpg
    processing.jpg
    7.3 KB · Visningar: 413
Den borde ju inte göra previews, men man kan inte lita på datorer. Du kan ju testa genom att välja att visa preview (tryck P) och se vad som visas.

Det tar tid även om det inte ska byggas preview, men inte så lång tid för att fixa tumnaglar och annat. Är det en seg dator, har du dåligt med minne eller plats på hårddisken. Är det en seg extern disk eller är det kopplad via trådlöst eller annat som kan vara långsamt?

Tack för ditt svar. Den verkar inte ha genererat previews. Har jag quick-preview igång så visar den bara en suddig bild, stänger jag av det så genererar den en preview. Så troligtvis är det bara thumbnails som genereras. Thumbnails katalogen i Aperture biblioteket är ungefär 3 GB just nu och previews katalogen är endast 200 MB så det verkar stämma att den bara genererar thumbnails. Men det går verkligen inte fort.

Jag har en extern USB-hårddisk kopplad med USB2 på min macbook pro. Den är en core2duo 2,8ghz med 4gb minne. Vet inte riktigt vad som skulle snabba upp processen. Känns ju inte som mer minne skulle hjälpa. Det är processorn som jobbar mest eftersom datorn blir varm.

Jag testade också att stänga av faces och då går det fortare. Den genererar tydligen en thumbnail-fil för varje ansikte den hittar.

Senast ändrad:
Datorn ska absolut inte vara flaskhalsen. Jag har en ungefär likadan när jag är på fältet och där flyter det på rätt bra. Fast där är det sällan mer än max 1000 nya bilder samtidigt.

Faces testade jag när det kom, men tröttnade snart då det kändes mer som en kul grej än något praktiskt användbart. Det som till slut fick mig att trötta var när den för femte gången visade samma bild på ett fiskstim och frågade om det var Jonas. Så stäng av faces med gott samvete. Är det stor skillnad utan det förresten, eller är det fortfarande segt.

Haha, ja, jag har råkat ut för liknande med faces. Börjar tröttna på det också. Det är en schysst funktion men man kan väl också tagga bilderna som vanligt.
Det är säkerligen 20% snabbare utan faces men det tar ändå väldigt lång tid. Troligtvis ett dygn till. Jag är kanske lite bortskämd med Lightroom där det går betydligt fortare. Gjorde en likadan katalogisering för att jämföra och den är nog klar på 3-4 timmar med standard-previews och allt. Vill däremot inte göra denna tråd till en Aperture vs Lightroom diskussion. :)

Jag har kört Lightroom innan men ville testa Aperture av några anledningar:
1) Att kunna på ett enkelt sätt få med iphoto i flödet där jag ofta gör fotoböcker och kalendrar genom Apple.
2) Sätta Aperture till att göra half-size previews och sedan enkelt öppna upp dessa med iPhoto med ett klick.
3) Gillar det enkla gränssnittet där jag ibland tycker Lightroom gör det lite för invecklat.
4) Tagga med hjälp av faces som jag nu fick stänga av för att inte sitta med det till månadsskiftet.

Tyvärr så blev ju det här med previews en historia för sig själv i Aperture eftersom det tar så fruktansvärt lång tid. Jag kör nu katalogiseringen/processing utan previews och det tar lång tid. Sedan när den är klar ska jag göra previews på alla 18000 bilderna också och det kommer säkerligen ta ett par dagar om inte mer. Därefter kan jag dela alla jpeg-previews med iPhoto. Tidigare har jag exporterat half-size bilder från Lightroom till iPhoto i separat katalog.

Vi får väl se vad jag ska göra men jag undrar hur fotografer med bibliotek på 50 000 bilder eller mer gör i Aperture. Måste ju ta en halv evighet att importera med previews. Och en annan grej jag märkte var att biblioteket inte raderar gamla thumbnails/previews när originalfotot raderas. Mycket märkligt.

Fast det är något knas med din långsamhet. Jag har runt 20 000 bilder på min bärbara som är lite klenare än din. På min stationära har jag åtminstone 50 000 bilder. Eftersom jag ofta flyttar hela pojekt mellan datorerna och då alltid skapar nya previews så borde det ta lång tid för mig. Nu gör det inte det, så något lurt är det. Det enda jag vet som skiljer är att jag alltid har alla bilder i Aperturebiblioteket och aldrig löst.

Tack för tipsen, ska ge det ett försök till :)
Riktigt härliga och snygga bilder på din hemsida, Patrik!

Förresten, hur gick du tillväga när du gick från Lightroom till Aperture. Har du ett mer detaljerat workflow så är det alltid nyttigt och intressant att läsa. Samlade du alla bilder i Aperture biblioteket eller ligger RAW-bilderna kvar på extern disk och är endast länkade?
Intressant att veta eftersom det tog evigheter för mig med processing photos. Själva importen går väl relativt snabbt. Och har du/ni några bra inställningar eller tweaks i Aperture så är det alltid välkommet :)

Senast ändrad:
Tack för tipsen, ska ge det ett försök till :)
Riktigt härliga och snygga bilder på din hemsida, Patrik!

Förresten, hur gick du tillväga när du gick från Lightroom till Aperture. Har du ett mer detaljerat workflow så är det alltid nyttigt och intressant att läsa. Samlade du alla bilder i Aperture biblioteket eller ligger RAW-bilderna kvar på extern disk och är endast länkade?
Intressant att veta eftersom det tog evigheter för mig med processing photos. Själva importen går väl relativt snabbt. Och har du/ni några bra inställningar eller tweaks i Aperture så är det alltid välkommet :)

Hej! kul att du gillade bilderna! :)
Jag exporterade alla bilder och sen skapade jag nya xmpfiler för alla bilder. Jag kör allt från mitt netgear nv+ NAS på 4tb..Speglade diskar. Dock går det snabbt att leta bilder då jag har previews och tumbnails på min arbetsdator. Processing är väl att den bygger preview och tummnaglels kan jag tro.

Hej! kul att du gillade bilderna! :)
Jag exporterade alla bilder och sen skapade jag nya xmpfiler för alla bilder. Jag kör allt från mitt netgear nv+ NAS på 4tb..Speglade diskar. Dock går det snabbt att leta bilder då jag har previews och tumbnails på min arbetsdator. Processing är väl att den bygger preview och tummnaglels kan jag tro.

Ok glöm allt gott jag sa..... Alla inställningar är inte med märkte jag nu. Och tydligt är det att flera haft problem.... Går det på något sätt fixa in alla justeringar i rawfilen och xmpfilen till aperture3?? Annars ska jag faktiskt häva köpet. Känns lite trist med tanke på hur bra den för övrigt är, men hur ska man orka detta då man har ett stort antal redigerade bilder som är redigerade i LR3.... Suck och åter suck

Någon som har en lösning!?

Det var ju riktigt trist, borde finnas en lösning. Jag har alla mina foto konverterade till DNG och det skrivs ju direkt i master-filen när man gör ändringar men jag har inte riktigt koll på hur det funkar. Hittade detta om det kan vara till någon hjälp:

"Use the export masters and export with the sidecar file option(under metadata in the export dialog). Just export into a folder and then use the Adobe convertor to convert these files to DNG. The DNG files will contain all the metadata such as keywords. Then import these DNGs into Aperture, Aperture will read the embedded metadata in the DNG and then I believe you can lift and stamp your adjustment settings from the original cr files onto the new DNGs and then if you want to remove the canon files you may.
As you know Aperture does not itself create DNGs from another raw format but once you import a DNG Aperture can export it as a master and embed any metadata into that DNG upon export. Remember that if you export a master that is not a DNG, if you choose to include metadata, use the sidecar option. An application such as Adobe Bridge will read the exported raw files sidecar to see its metadata. "

Justeringar från Bridge/LR går inte att få in i Aperture och vice versa.

Alla raw-konverterare som jobbar oförstörande sparar justeringar i en "sidofil", xmp-fil. Eftersom alla konverterare beräknar justeringarna olika och har olika verktyg för justeringarna går det inte att tillämpa en xmp från LR i Aperture.

Sen finns det säkert en marknadsmässig förklaring. Varför ska Adobe underlätta flytten från deras program till en konkurrents?

Förstår att det är jobbigt med stora bibliotek. Men går det inte att trycka ut färdigjusterade jpegs från Bridge/LR också? Då kan man importera både raw-filen och jpegen till Aperture. Stackar man sedan som slipper man dubbla filer i bläddringsläget.

Edit: Brasklapp; såg tipset ovan när jag skrivit klart, vore ju bra om det funkade. Lycka till!

Senast ändrad:
Det var ju riktigt trist, borde finnas en lösning. Jag har alla mina foto konverterade till DNG och det skrivs ju direkt i master-filen när man gör ändringar men jag har inte riktigt koll på hur det funkar. Hittade detta om det kan vara till någon hjälp:

"Use the export masters and export with the sidecar file option(under metadata in the export dialog). Just export into a folder and then use the Adobe convertor to convert these files to DNG. The DNG files will contain all the metadata such as keywords. Then import these DNGs into Aperture, Aperture will read the embedded metadata in the DNG and then I believe you can lift and stamp your adjustment settings from the original cr files onto the new DNGs and then if you want to remove the canon files you may.
As you know Aperture does not itself create DNGs from another raw format but once you import a DNG Aperture can export it as a master and embed any metadata into that DNG upon export. Remember that if you export a master that is not a DNG, if you choose to include metadata, use the sidecar option. An application such as Adobe Bridge will read the exported raw files sidecar to see its metadata. "

Detta låter ju som en fungerande lösning.
Man gör alltså om dem till dng:filer och importerar dem i aperture och sen exporterar man xmpfilerna i aperture?

Låter rimligt!!
Ska testa detta imorgon!

Detta låter ju som en fungerande lösning.
Man gör alltså om dem till dng:filer och importerar dem i aperture och sen exporterar man xmpfilerna i aperture?

Låter rimligt!!
Ska testa detta imorgon!

Precis, ja det är ju värt ett försök. Man kan ju testa med ett gäng foto till att börja med.

ANNONS
Götaplatsens Foto