Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Därför att han vill det? Vi har ju fått lära oss här att det är fria människor med kreativa yrken som diggar Apples produkter (du vet, reklamfolk, konstnärer osv). Och denne kreativa och fria människa vill kunna flytta filer mellan sina i(nånting). Fast det är uppenbart onormalt. För fritt tänkt liksom.
Nu antar jag du är sarkastiskt, jag kan inte se varför det skulle gå. Det är ju som att tycka det borde gå att flytta filer mellan två kameror bara för att de båda har USB-port.

Klart att (för mig i alla fall) det krävs något mer, hur kreativ man än är.

Tänk gärna fritt så länge du tänker rätt. Det fanns en biltillverkare som lackerade sina bilar med samma inställning.
Hur, vad, va? Förklara!
 

Mesch

Aktiv medlem
Vilket program är bättre?
Det finns ett antal miljoner nöjda användare.
Har inte sagt att något är bättre, bara att det har hängt för mig på min Macbook. Tre gånger på en kväll faktiskt. Fast jag sitter ju och testar och skapar bibliotek gör saker i mest troligt fel ordning :)

Det har varit Genie-funktionen som inte riktigt hängt med i svängarna för mig utan uppspelningen har stannat av mellan låtarna i någon minut eller så länge att jag gett upp, avbrutit och startat om applikationen.

En sak som dock iTunes är dålig på är att göra saker som lägga till filer i biblioteket i bakgrunden. GUI:t tvärstannar ju när man gör det, sedan är det bara vackert att sitta och vänta :-(
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Vad är dessa "Touch-filer" du vill flytta? Musik? Applikationer?

Varför behöver du flytta filer mellan två iPoddar? Det normala sättet att använda en iPod är att låta itunes synka över det man vill ha i iPodden, dvs man betraktar en iPod/iPhone/iPad som en satellit som bara innehåller kopior. När jag bytte från iPod touch till iPhone anslöt jag bara iPhonen och bad iTunes att fylla den med samma saker som min gamla iPod touch. Allt viktigt finns i datorn.
Du förstår uppenbarligen inget alls av frågeställningen, eller vill inte förstå

Om jag har en iPod Touch med musikfiler och talböcker som jag KÖPT!!! - är det OK i din värld att använda både en iPod Nano och Touch som musikspelare? - och jag köper en iPod Nano till min fru för att hon ska kunna lyssna på samma talböcker och en del låtar så går det inte att föra över i iTunes. Det finns en jävla massa tredjepartsprogram varav de flesta kostar några hundralappar, skapade för att Apple skapat detta problem.

Köper jag en liknande manick från Creative, Sony, Samsung eller vad fan som helst är det inga problem.

Betraktar du en iPod Touch som en scanner och en Nano som en kamera, eller???
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Du förstår uppenbarligen inget alls av frågeställningen, eller vill inte förstå

Om jag har en iPod Touch med musikfiler och talböcker som jag KÖPT!!! - är det OK i din värld att använda både en iPod Nano och Touch som musikspelare? - och jag köper en iPod Nano till min fru för att hon ska kunna lyssna på samma talböcker och en del låtar så går det inte att föra över i iTunes. Det finns en jävla massa tredjepartsprogram varav de flesta kostar några hundralappar, skapade för att Apple skapat detta problem.

Köper jag en liknande manick från Creative, Sony, Samsung eller vad fan som helst är det inga problem.

Betraktar du en iPod Touch som en scanner och en Nano som en kamera, eller???
Hm. Ok, jag har missforstatt dig totalt, jag har inga problem med att synca saker jag har kopt pa min iPhone till min Nano.. Vad ar det for nagot som inte fungerar att flytta specifikt?
 

fsahlstrom

Aktiv medlem
Du förstår uppenbarligen inget alls av frågeställningen, eller vill inte förstå

Om jag har en iPod Touch med musikfiler och talböcker som jag KÖPT!!! - är det OK i din värld att använda både en iPod Nano och Touch som musikspelare? - och jag köper en iPod Nano till min fru för att hon ska kunna lyssna på samma talböcker och en del låtar så går det inte att föra över i iTunes. Det finns en jävla massa tredjepartsprogram varav de flesta kostar några hundralappar, skapade för att Apple skapat detta problem.

Köper jag en liknande manick från Creative, Sony, Samsung eller vad fan som helst är det inga problem.

Betraktar du en iPod Touch som en scanner och en Nano som en kamera, eller???
Jag antar att du har köpt musiken i iTunes Store

Då kan du genom att högerklicka på Touchen i iTunes välja överför inköp. Sen kan du fritt synka med Nanon.

Jag har inte koll på hur man gör med två datorer och den nya nätverksdelningen. Men om jag har fattat det rätt kan man synka sin ipod med innehåll från en annan dator i nätverket.
Om jag har fattat knasigt är det bara att upprepa proceduren på din frus dator för att föra över de inköpta låtarna. Du måste antagligen autentsiera den datorn också. Svårare än då är det inte.

Om jag har fattat det hela rätt är detta omständiga förfarande något som var tvunget för att få igång iTMS 2003.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nej, har inte köpt via iTunes Store. Det är CD-skivor och talböcker nedtankade från Bokus (iTunes har ju inget utbud där) som förts över på annan dator till Touchen. Denna dator fick sedan gå i pension.

Min nya datorn har sedan fått iTunes installerad, både Touch och Nano dyker upp med de filer som finns på respektive enhet, men jag kan alltså inte kopiera över filer på Touchen till den nya Nanon jag köpt.

Det finns naturligtvis vägar - hitta gamla CD:r, återinstallera talböcker på nya datorn och via iTunes föra in i Nanon. Men för en gammal Windowsanvändare är det obegripligt krångligt. Och jag hittar inte heller alla talböcker på CD heller.

Hade jag haft t ex två Creative-enheter hade allt varit enklare än enklast.

Men jag älskar fortfarande min Touch och kommer inte låta bli att skaffa en iPad.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Nej, har inte köpt via iTunes Store. Det är CD-skivor och talböcker nedtankade från Bokus (iTunes har ju inget utbud där) som förts över på annan dator till Touchen. Denna dator fick sedan gå i pension.

Min nya datorn har sedan fått iTunes installerad, både Touch och Nano dyker upp med de filer som finns på respektive enhet, men jag kan alltså inte kopiera över filer på Touchen till den nya Nanon jag köpt.

Det finns naturligtvis vägar - hitta gamla CD:r, återinstallera talböcker på nya datorn och via iTunes föra in i Nanon. Men för en gammal Windowsanvändare är det obegripligt krångligt. Och jag hittar inte heller alla talböcker på CD heller.

Hade jag haft t ex två Creative-enheter hade allt varit enklare än enklast.

Men jag älskar fortfarande min Touch och kommer inte låta bli att skaffa en iPad.
Problemet är alltså att du inte förde över itunesbiblioteket från din gamla dator.

M
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Problemet är alltså att du inte förde över itunesbiblioteket från din gamla dator.

M
Kan man kanske tycka. Jag har förstått att iTunes är navet i mångas liv, dock inte mitt. Har bara sett det som ett medel för överföring.

Problemet är att jag som haft MP3-spelare o d sedan Creative lanserade sin 32 MB-pinne inte inser att jag inte äger min spelare och dess filer sedan jag gick över till Appleprodukter.

Det absurda är ju att om iTunes identifierar två Appleenheter på samma dator så tillåts inte dessa att kommunicera. Det kommer ju bli samma med iPoden förutom då alla appar jag köpt.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Det är CD-skivor och talböcker nedtankade från Bokus (iTunes har ju inget utbud där) som förts över på annan dator till Touchen. Denna dator fick sedan gå i pension.
Du har alltså investerat i massa mediafiler som du sedan har laddat ner i en liten lättstulen och lätttappad musikspelare, kastat datorn och har ingen backup? ... och sedan skyller du på Apple?
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Du förstår uppenbarligen inget alls av frågeställningen, eller vill inte förstå
idigare har du bara yrat om att två musikspelare inte kan flytta filer mellan två musikspelare. Det är först nu du har förklarat vad du menar.

Betraktar du en iPod Touch som en scanner och en Nano som en kamera, eller???
När det gäller dess möjligheter att vara säkra och effektiva platser för långtidsförvaring av filer betraktar jag dessa enheter som helt lika.

Mallar och fonter som jag laddar ner till skrivarens hårddisk har jag kvar i datorn. De finns bara i skrivaren för att användas, inte för att bevaras.

Musik och filmer som jag laddar ner till iPhonens flashminne har jag kvar i datorn. De finns bara i iPhonen för att användas, inte för att bevaras.
 

MaagnusJ

Aktiv medlem
Nej, har inte köpt via iTunes Store. Det är CD-skivor och talböcker nedtankade från Bokus (iTunes har ju inget utbud där) som förts över på annan dator till Touchen. Denna dator fick sedan gå i pension.

Min nya datorn har sedan fått iTunes installerad, både Touch och Nano dyker upp med de filer som finns på respektive enhet, men jag kan alltså inte kopiera över filer på Touchen till den nya Nanon jag köpt.

Det finns naturligtvis vägar - hitta gamla CD:r, återinstallera talböcker på nya datorn och via iTunes föra in i Nanon. Men för en gammal Windowsanvändare är det obegripligt krångligt. Och jag hittar inte heller alla talböcker på CD heller.

Hade jag haft t ex två Creative-enheter hade allt varit enklare än enklast.

Men jag älskar fortfarande min Touch och kommer inte låta bli att skaffa en iPad.
Vad jag förstått så går det inte utan tredjepartsprogram.
Apple har inte tänkt att man skall kopiera filer från en enhet utan bara till den.

Ja hade du tex haft två Creative-enheter hade det bara varit drag and drop.

Men väljer man Apple enheter har man ju valt att göra allt som Apple vill via iTunes. Eller så installerar man tredjepartsprogram för allt som man vill gör som man själv vill.
 

Tjobbe

Aktiv medlem
En ipad vore bra att ha med sig om man är ute och fotar landskap, att kunna koppla ihop kameran med ipaden, om det fanns en apps typ Nikon Camera Control. Det vore bra att direkt kunna se bilden på en skärm som är större än kamerans./Tjobbe
 

Heikkinen

Aktiv medlem
En ipad vore bra att ha med sig om man är ute och fotar landskap, att kunna koppla ihop kameran med ipaden, om det fanns en apps typ Nikon Camera Control. Det vore bra att direkt kunna se bilden på en skärm som är större än kamerans./Tjobbe
Här har su svaret på de plus MYCKET billigare.
 

Linmajon

Aktiv medlem
En ipad vore bra att ha med sig om man är ute och fotar landskap, att kunna koppla ihop kameran med ipaden, om det fanns en apps typ Nikon Camera Control. Det vore bra att direkt kunna se bilden på en skärm som är större än kamerans./Tjobbe
Det är bara att köra den på iPad. Skulle tro att många appar kommer att blixtsnabbt anpassas med en version till den större skärmen. Det är ju i princip bara skärmstorleken som skiljer den från en iPod.
 
ANNONS