Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)

fsahlstrom

Aktiv medlem
Och vad händer när du lessnar på iTunes och vill byta till något annat? Du kan sluta tramsa om 70-tal, det är inte det detta handlar om. Fattar du inte det så är du rätt lost.

Det handlar inte heller om vad iTunes klarar av i mängd, det är min kontroll över vad som händer mitt data.

Jag använder dessutom mitt bibliotek i flera miljöer, flera av dem finns inte ens iTunes att tillgå.
Då har jag mina ID3-taggar som katalogiserar på samma sätt i nästa program. Nytt program, samma ordning. Hur mapparna ser ut har jag slutat bry mig om sen jag lämnade WinAmp
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Och vad händer när du lessnar på iTunes och vill byta till något annat? Du kan sluta tramsa om 70-tal, det är inte det detta handlar om. Fattar du inte det så är du rätt lost.

Det handlar inte heller om vad iTunes klarar av i mängd, det är min kontroll över vad som händer mitt data.

Jag använder dessutom mitt bibliotek i flera miljöer, flera av dem finns inte ens iTunes att tillgå.
Nej du, det ar ju du som ar ratt lost om du inte forstar vad ett RDBMS ar och valjer sjalvmant at anvanda ett ostruktruerat katalogsystem (i.e. ingen metadata). Det ar pre-1970-tals tank.

Jag har absolut inga problem med att andra system laser iTunes filstruktur, t.ex. har mitt Sonos system tillgang till samma filsystem som befinners sig pa en filserver, och Sonos kan spela varenda lat som iTunes har katologiserat, och till och med visa ablumomslag osv osv, efter som det ar baserat pa en standard. Sa, helt klart, ar det inte jag som ar "lost", jag nyttjar mordern teknik nar den finns att tillga, men som sagt, somlig vill leva i det forflutna, och det ar upp till dem.
 

Mesch

Aktiv medlem
Nej du, det ar ju du som ar ratt lost om du inte forstar vad ett RDBMS ar och valjer sjalvmant at anvanda ett ostruktruerat katalogsystem (i.e. ingen metadata). Det ar pre-1970-tals tank.

Jag har absolut inga problem med att andra system laser iTunes filstruktur, t.ex. har mitt Sonos system tillgang till samma filsystem som befinners sig pa en filserver, och Sonos kan spela varenda lat som iTunes har katologiserat, och till och med visa ablumomslag osv osv, efter som det ar baserat pa en standard. Sa, helt klart, ar det inte jag som ar "lost", jag nyttjar mordern teknik nar den finns att tillga, men som sagt, somlig vill leva i det forflutna, och det ar upp till dem.
Du kan ju börja med att tagga ner typ tio punkter och inte såga alla som inte håller med dig till 100% vid fotknölarna omedelbart.

Vem har sagt att jag inte använder metadata? Du gör rätt många antaganden om hur jag använder mina datorer och hanterar mina filer.

Sedan kom ju faktiskt mp3-formatet 1991 och rejäla privata filarkiv av något slag dök inte direkt upp på 70-talet utan snarare andra halvan av 90-talet.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Du kan ju börja med att tagga ner typ tio punkter och inte såga alla som inte håller med dig till 100% vid fotknölarna omedelbart.

Vem har sagt att jag inte använder metadata? Du gör rätt många antaganden om hur jag använder mina datorer och hanterar mina filer.

Sedan kom ju faktiskt mp3-formatet 1991 och rejäla privata filarkiv av något slag dök inte direkt upp på 70-talet utan snarare andra halvan av 90-talet.
Uppenbarligen sa var det en om ta, du visste helt enkelt inte hur iTunes hanterar filer. Sa vem var det som skulle tagga ner?

Har du forresten sett dessa tva valmojligheter i iTunes? Dar kan man alltsa bestamma om iTunes ska organisera at dig eller om du far gora det sjalv... Sa vad var ditt argument igen?
 

Bilagor

Mesch

Aktiv medlem
Uppenbarligen sa var det en om ta, du visste helt enkelt inte hur iTunes hanterar filer. Sa vem var det som skulle tagga ner?

Har du forresten sett dessa tva valmojligheter i iTunes? Dar kan man alltsa bestamma om iTunes ska organisera at dig eller om du far gora det sjalv... Sa vad var ditt argument igen?
Jag sa att jag använde iTunes eller hur? Hur tror du jag gör det och behåller min egen struktur?

Du gör återigen egna antaganden om hur jag använder mina datorer. Sluta med det är du snäll jag vet faktiskt själv vad jag gör på mina datorer.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Jag sa att jag använde iTunes eller hur? Hur tror du jag gör det och behåller min egen struktur?

Du gör återigen egna antaganden om hur jag använder mina datorer. Sluta med det är du snäll jag vet faktiskt själv vad jag gör på mina datorer.
Sa egentligen klagar du for att du inte har nagot battre att gora. Sa bra, da var det avklarat!
 

Leo S

Avslutat medlemskap
I allt detta OT-svammel får jag ställa en fråga trots att jag propagerat för Padden:
- eftersom inte iTunes tillåter att jag för över mina iPod Touch-filer till iPod Nano, vad säger att det kommer funka med en Pad? Vore intressant om det finns ett svar som inte använder ordet "tredjepartsprogram". Och som inte tar längre tid än att installera Windows-98.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Egentligen retar jag mig mest på hur du agerar i denna tråd. Du går ju över styr fullständigt över en så trivial sak som iTunes.
Naja, nu var det ju anda inte jag som borjade med iTunes om vi ska vara i sandladan ett tag till. Alla klagar pa iTunes som faktiskt ar ett riktigt bra program for mediahantering och apphantering. Det ar ju ratt lojligt att folk "jailbreakar" sina Apple produkter for att de inte gillar, som du, hur iTunes hanterar filstrukturer, nar man kan konfigurera iTunes att inte gora nagot alls med filerna, utan bara katalogisera filerna. Sa det ar ju egentligen vad det hela handlar om, och igen, jag ar helt overtygad om att ha en "jailbreakad" telefon eller iPad inte ger nagonsom helst nytta, framfor allt inte eftersom ingen vill andra pa andra saker, utan accepterar att de ar gjorda for ett andamal eller vill inte kopa en telefon som kan gora allt de vill.

Sa, varfor bryr jag mig om nagon annan jailbreakar deras iPhone eller iPad, for att i langden sa sabbar det for alla, precis som piratkopiering osv.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tja du kan ju testa. iTunes kopierar in allting (i standard inställning) så din befintliga struktur kommer att vara intakt. När filerna väl är inporterade så kommer all info du lägger till i taggarna vara i de nya kopiorna. Dessutom så kategoriserar iTunes musiken fint efter Artist/Album/låt. Och de plattor som du markerar som samling blir i en egen mapp, Samlingar/Album/låt.

MEN! Man måste lägga ner lite jobb på att tagga filerna. iTunes läser inte info från filnamnet på rätt sätt. men när det väl är gjort så..

Men saken är ju den att när man väl har det i iTunes så behöver man ju aldrig ner i strukturen längre. Allt är ju sökbart i iTunes-interfacet. Dessutom så är det ju rätt snyggt med coverflow om man har tryckt in bilder till sina album.
Håller faktiskt på och testar vad exakt jag kan göra med iTunes mitt i denna röra :)

Grunderna verkar ju rätt ok, ska gå in i mera specialfall och se vad som händer. iTunes är dock inte världens stabilaste program vilket inte talar för den direkt.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
I allt detta OT-svammel får jag ställa en fråga trots att jag propagerat för Padden:
- eftersom inte iTunes tillåter att jag för över mina iPod Touch-filer till iPod Nano, vad säger att det kommer funka med en Pad? Vore intressant om det finns ett svar som inte använder ordet "tredjepartsprogram". Och som inte tar längre tid än att installera Windows-98.
Nano och Touch/iPhone/iPad kor ju olika operativsystem, sa jag kan tanka mig att det ar darfor.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Håller faktiskt på och testar vad exakt jag kan göra med iTunes mitt i denna röra :)

Grunderna verkar ju rätt ok, ska gå in i mera specialfall och se vad som händer. iTunes är dock inte världens stabilaste program vilket inte talar för den direkt.
Alright. Har du frågor så har jag kört iTunes rätt länge nu (sedan första versionen långt innan iPoden kom) och jag svarar gärna på det jag kan. Jag har inte kört det så mycket på PC men på min Vista-burk är det stabilt och så även på min gamla XP-burk. På Macen har det aldrig varit något problem heller.

M
 

Mesch

Aktiv medlem
Alright. Har du frågor så har jag kört iTunes rätt länge nu (sedan första versionen långt innan iPoden kom) och jag svarar gärna på det jag kan. Jag har inte kört det så mycket på PC men på min Vista-burk är det stabilt och så även på min gamla XP-burk. På Macen har det aldrig varit något problem heller.

M
Kör det bara på mac just nu, är inne i en mac-period nu med min nya macbook pro :)
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
- eftersom inte iTunes tillåter att jag för över mina iPod Touch-filer till iPod Nano, vad säger att det kommer funka med en Pad?
Vad är dessa "Touch-filer" du vill flytta? Musik? Applikationer?

Varför behöver du flytta filer mellan två iPoddar? Det normala sättet att använda en iPod är att låta itunes synka över det man vill ha i iPodden, dvs man betraktar en iPod/iPhone/iPad som en satellit som bara innehåller kopior. När jag bytte från iPod touch till iPhone anslöt jag bara iPhonen och bad iTunes att fylla den med samma saker som min gamla iPod touch. Allt viktigt finns i datorn.
 

Mesch

Aktiv medlem
Intressant. Själv har jag kört det i ganska många år nu (iofs bara på Mac) och aldrig råkat ut för en krasch eller frysning.
Kanske bara varit otålig, den kan stå och tuffa på utan att man direkt ser att något händer rätt länge.
edit: fick precis en 98Mb patch till just iTunes :) Får se om något händer.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Intressant. Själv har jag kört det i ganska många år nu (iofs bara på Mac) och aldrig råkat ut för en krasch eller frysning.
Det verkar finns tre grupper av iTunes-användare:
1. Använder iTunes med Mac OS X och har inga allvarliga problem.
2. Använder iTunes med MS Windows och har inga allvarliga problem.
3. Använder iTunes med MS Windows och har mängder av allvarliga problem. Tycker iTunes är en total katastrof.
Jag vet inte vad den tredje gruppen har gjort annorlunda mot andra gruppen.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det verkar finns tre grupper av iTunes-användare:
1. Använder iTunes med Mac OS X och har inga allvarliga problem.
2. Använder iTunes med MS Windows och har inga allvarliga problem.
3. Använder iTunes med MS Windows och har mängder av allvarliga problem. Tycker iTunes är en total katastrof.
Jag vet inte vad den tredje gruppen har gjort annorlunda mot andra gruppen.
Jag passar i så fall inte in i din världsbild ;-)
 

tormig

Aktiv medlem
Vad är dessa "Touch-filer" du vill flytta? Musik? Applikationer?

Varför behöver du flytta filer mellan två iPoddar? Det normala sättet att använda en iPod är att låta itunes synka över det man vill ha i iPodden, dvs man betraktar en iPod/iPhone/iPad som en satellit som bara innehåller kopior. När jag bytte från iPod touch till iPhone anslöt jag bara iPhonen och bad iTunes att fylla den med samma saker som min gamla iPod touch. Allt viktigt finns i datorn.
Därför att han vill det? Vi har ju fått lära oss här att det är fria människor med kreativa yrken som diggar Apples produkter (du vet, reklamfolk, konstnärer osv). Och denne kreativa och fria människa vill kunna flytta filer mellan sina i(nånting). Fast det är uppenbart onormalt. För fritt tänkt liksom.

Tänk gärna fritt så länge du tänker rätt. Det fanns en biltillverkare som lackerade sina bilar med samma inställning.
 
ANNONS