Annons

Apples nya Ipod

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
En ipad vore bra att ha med sig om man är ute och fotar landskap, att kunna koppla ihop kameran med ipaden, om det fanns en apps typ Nikon Camera Control. Det vore bra att direkt kunna se bilden på en skärm som är större än kamerans./Tjobbe
Dessvärre måste kameran vara kopplad till en vanlig dator för att det ska fungera.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Tja, man kommer inte att kunna göra allt på iPad. Det ÄR INTE en dator helt enkelt.
Den kommer att få en helt egen plats i prylsfären.
Jag tror vi kommer att se den som nästan oumbärlig om ett par år.
Jag kommer nog att köpa en till Farfar. Han är otroligt fascinerad av internet men har svårt för möss och menyer.
Själv köper jag en - till att börja med.
 

paco

Aktiv medlem
Inget i den storleken kommer bli oumbärligt. Telefoner som N900 däremot, som börjar sudda ut gränsen mellan bärbar dator och telefon på riktigt, och i fickformat, det är snart oumbärligt.
 

paco

Aktiv medlem
När nästa Iphone släpps, kommer folk och börja undra varför de köpt en Ipad. Känns det mindre som äpplen och päron nu då?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Hur menar du nu?
Om det någon släpper en applikation och något för att koppla ihop kameran med ipaden så behövs väl ingen vanlig dator?

/P
Jo, så är det nu. Kameran kopplas med USB kabel till en dator. Vet inte om tex. det trådlösa batteritreppet till Canon kan köra direkt mot en iPhone, men det kostar 8000 så det är oftast inget alternativ ändå.
Vi kan hoppas på att kamerorna har WLAN/Bluetooth inbyggt i framtiden. En sådan kombikrets (Broadcom) sitter i alla iPhones/iPod och kostar under femtilapppen...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo, så är det nu. Kameran kopplas med USB kabel till en dator.
En viktig skillnad mellan Iphone och den kommande Ipad är att den senare kommer att fungera som usb host, dvs man kan t ex koppla en kamera med usb-sladd och tanka över bilderna i sin Ipad. Och eftersom det går är det väl inte speciellt otroligt att det kommer mjukvara som gör att man kan använda sin Ipad som kameradisplay och se bilderna live.
 

Linmajon

Aktiv medlem
När nästa Iphone släpps, kommer folk och börja undra varför de köpt en Ipad. Känns det mindre som äpplen och päron nu då?
De finns inte ens på samma planet. Det är två helt olika maskiner, som en cykel och en bil ungefär. De konkurrerar inte.
Du kommer troligen själv att ha en iPad snart. Du vet bara inte om det just nu.
 

Anders Östberg

Guest
Jag ser inget USB-jack (det sitter i dockan), IPad:en verkar inte ha några ingångar för några kablar, bara WiFi och koppling för dockningsstationen. Den hade kunnat vara användbar som extern monitor men nu går den ju bort av det skälet.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag ser inget USB-jack (det sitter i dockan), den verkar inte ha några ingångar för några kablar, bara WiFi och koppling för dockningsstation. Den hade kunnat vara användbar som extern monitor men nu går den ju bort av det skälet.
För använda en dongle i dockingsporten för att koppla in USB-greejor.
(Tror jag)
 

Anders Östberg

Guest
Ja det är förstås troligt att det dyker upp ett gäng adapters och andra tillbehör...
 

paco

Aktiv medlem
De finns inte ens på samma planet. Det är två helt olika maskiner, som en cykel och en bil ungefär. De konkurrerar inte.
Du kommer troligen själv att ha en iPad snart. Du vet bara inte om det just nu.
Nä, jag kommer att ha en N900 snart. Vill man ha nåt med 7- eller 9-tumsskärm så finns det internet tablets från Archos. De flesta tycker att vissa mobiler är för stora, för att inte tala om handdatorer med 9-tumsskärm.
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
För er som vill skaffa en Ipad, räkna med detta..
http://img.ly/system/uploads/000/101/701/large_image.jpg?1264830485

Som det verkar så kommer det bli allt utom en dröm att surfa på.
Apple vill inte ha något samarbete med Adobe, dvs inte inkludera flashstöd i sitt OS. Många kanske tänker att det är skönt att slippa all reklam, men man får inte glömma att många sajter är delvis/helvis i flash samt vissa applikationer kommer inte kunna användas alls.
 

nurfen

Medlem
För er som vill skaffa en Ipad, räkna med detta..
http://img.ly/system/uploads/000/101/701/large_image.jpg?1264830485

Som det verkar så kommer det bli allt utom en dröm att surfa på.
Apple vill inte ha något samarbete med Adobe, dvs inte inkludera flashstöd i sitt OS. Många kanske tänker att det är skönt att slippa all reklam, men man får inte glömma att många sajter är delvis/helvis i flash samt vissa applikationer kommer inte kunna användas alls.
Klart det är tråkigt att inte kunna se den Flash som faktiskt inte är äckelreklam, men jag förstår ändå Apple - Flash suger prestanda som ingenting annat.

Visst, det finns mobila enheter som Flash fungerar på, men det fungerar inte BRA på någon! Min netbook drar igång fläktarna på max så fort jag besöker en sida med Flash, oavsett om jag kör Windows XP, Ubuntu eller OS X.

Tyvärr vill många människor ha fler funktioner istället för bra funktionalitet. Jag förstår verkligen inte varför.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Klart det är tråkigt att inte kunna se den Flash som faktiskt inte är äckelreklam, men jag förstår ändå Apple - Flash suger prestanda som ingenting annat.

Visst, det finns mobila enheter som Flash fungerar på, men det fungerar inte BRA på någon! Min netbook drar igång fläktarna på max så fort jag besöker en sida med Flash, oavsett om jag kör Windows XP, Ubuntu eller OS X.

Tyvärr vill många människor ha fler funktioner istället för bra funktionalitet. Jag förstår verkligen inte varför.
Problemet var val att Macromedia skapade flash, bra funktionalitet men hur buggit som helst, och nar Adobe kopte sa har de inte gjort nagot for att forbattra flash alls..

Jag hoppas av den anledningen att HTML5 kommer ta over.
 
ANNONS