Annons

Arbetsflöde, mappupplägg, backup mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Tjenare!

Skall börja jobba som fotograf i min fars webbyrå (cyberworks.se) f.o.m imorgon, och sitter och klurar ut ett bra upplägg på arbetsflödet, upplägg av mappar på hdd, backup mm.

Hur gör ni? Ta allt gärna från scratch, dvs t.ex:

Fotografering ---> Lightroom som importerar till en intern hdd ---> Backup på extern ---> osv osv..

I dagsläget kör jag:

Fotografering ---> Import i lightroom till extern hdd ---> redigering ---> export till samma externa hdd ---> ingen backup.

...vilket är väldigt riskabelt. Dock har jag inte gjort några större jobb, plus att jag bara fotat i drygt ett år, så jag har inte några tankar på det här med lagring och smidig backup mm.
Jag har även bara en katalog till alla bilder, snart 30 000 i en och samma.

Hur gör ni här? En katalog för varje enskilt jobb, och hur sorterar ni dessa?
Färdigexporterade bilder, hur sorteras dessa?

Jag skulle väldigt gärna vilja höra från någon erfaren som har ett stabilt system. Jag kommer att köra med Win 7, en intern hdd, en extern hdd som backup. Lightroom importerar till interna, kör backup på hela interna på den externa, hur ofta? en gång i veckan, varje dag?

Tjenare!

Skall börja jobba som fotograf i min fars webbyrå (cyberworks.se) f.o.m imorgon, och sitter och klurar ut ett bra upplägg på arbetsflödet, upplägg av mappar på hdd, backup mm.

Hur gör ni? Ta allt gärna från scratch, dvs t.ex:

Fotografering ---> Lightroom som importerar till en intern hdd ---> Backup på extern ---> osv osv..

I dagsläget kör jag:

Fotografering ---> Import i lightroom till extern hdd ---> redigering ---> export till samma externa hdd ---> ingen backup.

...vilket är väldigt riskabelt. Dock har jag inte gjort några större jobb, plus att jag bara fotat i drygt ett år, så jag har inte några tankar på det här med lagring och smidig backup mm.
Jag har även bara en katalog till alla bilder, snart 30 000 i en och samma.

Hur gör ni här? En katalog för varje enskilt jobb, och hur sorterar ni dessa?

Jag skulle väldigt gärna vilja höra från någon erfaren som har ett stabilt system. Jag kommer att köra med Win 7, en intern hdd, en extern hdd som backup. Lightroom importerar till interna, kör backup på hela interna på den externa, hur ofta? en gång i veckan, varje dag?

1: import från minneskort till lokal disk
Sorterar upp i kataloger efter datum filerna döps om så de har tid & datum för exponering som namn. (Sköts snyggt och enkelt av lightroom)

2: Sätter label/tag som visar att bilden behöver taggas, dvs taggar för vem/vart/hur/varför finns inte på korten. (Har just nu 3000kort som behöver taggas)

3: Flyttar kataloger till servern någon gång då och då (typiskt var tredje import) inne i lightroom

Låter lightroom göra backup på databasen en gång i månaden till servern. Kör TimeMachine en gång per dygn.

Servern kör backup en gång per dygn (inkrementell backup)
Kopierar ut data till extern disk någon gång i kvartalet från servern och stoppar i säkerhetsskåpet på jobbet.

Mitt tips är att du tittar på den här lösningen:

http://thelightroomlab.com/2009/05/my-photo-storage-system-two-external-hard-drives/

Efter flera års optimerande av mitt arbetsflöde övergick jag till det här sättet att jobba för en dryg månad sedan. För mig är det helt perfekt och det löste ett stort problem: Jag har inte alltid tillgång till min stationära dator när jag är på jobb och har min bärbara med mig, och att hela tiden försöka synkronisera min Lightroom-katalog och alla inställningar på de båda datorerna fungerade inte till slut.

Nu har jag Lightrooms katalog, alla inställningar OCH mina bilder på en och samma externa hårddisk. Jag gör backup på allting till en annan extern hårddisk så snart jag lagt in nya bilder. På det här sättet har jag alltid bilderna med mig, och en komplett backup jag kan använda direkt om min förstadisk skulle krascha.

Mitt tips är att du tittar på den här lösningen:

http://thelightroomlab.com/2009/05/my-photo-storage-system-two-external-hard-drives/

Efter flera års optimerande av mitt arbetsflöde övergick jag till det här sättet att jobba för en dryg månad sedan. För mig är det helt perfekt och det löste ett stort problem: Jag har inte alltid tillgång till min stationära dator när jag är på jobb och har min bärbara med mig, och att hela tiden försöka synkronisera min Lightroom-katalog och alla inställningar på de båda datorerna fungerade inte till slut.

Nu har jag Lightrooms katalog, alla inställningar OCH mina bilder på en och samma externa hårddisk. Jag gör backup på allting till en annan extern hårddisk så snart jag lagt in nya bilder. På det här sättet har jag alltid bilderna med mig, och en komplett backup jag kan använda direkt om min förstadisk skulle krascha.

Ganska smart med två externa om man inte alltid jobba på stationär. Dock gör jag inte det, än, och då tänkte jag att en intern kanske är lite snabbare än en extern, och därav valet av intern hdd.

ANNONS
Götaplatsens Foto