Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsgång IR-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Tänkte fota lite IR med min D70 så här på vårkanten, fick just mitt filter.

Frågan är, hur går arbetsflödet till när jag vill få min bild till en svartvit finfin bild likt de man kanske är vana att förknippa med IR-fotografering? Tänkte använda Photoshop CS till efterarbetet.

Andra tips ang. IR-foto som är nyttiga att veta om?

Channelmixer / Blanda kanaler eller vad den kan heta i den svenska varianten tycker jag är bra för att kunna mixa till en bra blandning av kanalerna till svartvitt.

bara ett tips... läs det översta inlägget i forumet efterbehandling.

Detta forum handlar inte OM efterbehandling; här ger vi varandra "hemläxor" som att fixa till en felexponerad bild, retuschera ett porträtt etc.

För bara diskussion om själva teknikerna, frågor odyl gå istället till forument Digital Efterbehandling.

Rätt publicerat kanske ger svar !

/Kristian

Varför svartvitt när man kan göra färg-IR? :)

http://dumbo.mine.nu/bilder/ir.jpg

Men visst kan man göra svartvitt åxå:
http://dumbo.mine.nu/bilder/IR_CWB_PP_BW.jpg

Jag har bara testat lite som hastigast ännu, så jag har inte något arbetsflöde för IR ännu, men en bra början är att ställa vitbalansen manuellt med filtret på och riktat mot något grönt, tex lövverk på på träd, gräs eller liknande. Jag tycker det verkar funka bra med matrismätning och +2EV. Fokus ställer man ju lämpligen på hyperfokalen. Hyperfokalen är visserligen inte samma för IR. Kommer inte ihåg om det är närmare eller längre bort dock.

Därefter är det, om man ska göra bilden svartvit, bara att ta bort färgmättnaden, eller leka till det själv i channelmixer och avsluta med att ge bilden lite mer kontrast.

ANNONS
Götaplatsens Foto