Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Arbetsplatsbelysning
- Trådstartare Maverick
- Start datum
Eeros
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Kostar 130 kr på ahlsells (måste dock vara kund).
Så jag betalade alltså det dubbla priset för vad Philips rör kostar. Kul.. sista gången jag beställer från Madeco iaf. Ni andra får gärna beställa därifrån, men förvänta inte att ni får det ni beställt, de kan skicka med en billigare vara, men debiterar för det dyrare. Påtalar man detta så ställer de sig helt oförstående till saken. Ännu kuligare..
-Eero
P.S. Visserligen erbjöd de att de visst kan specialbeställa Just Normlicht rör från Tyskland, bara för min räkning, om jag nu "absolut måste ha dessa, fastän Philips lysrör är samma med en annan etikett". Hur mycket det skulle skapa merkostnader framgick aldrig. Jag tackade nej till erbjudandet och bestämde mig för att ta smällen som redan levererats och ta lärdom av detta. Som egeföretagare har jag inte ens ångerrätt. Fast, vänta nu, felaktig marknadsföring får de väl inte ens ha mot företagskunder, eller? Äh, orka! Inte värt att bråka.
Nu letar jag efter en ny webbutik som inte bara marknadsför Just, utan dessutom levererar Just. Förslag, någon? (Min belysningssäljare i Borlänge var totalt omedveten om Just och vägrade beställa något han inte kände till, så det blir till att webbhandla för min del.) Just rekommenderade NI, men de säljer väl bara till återförsäljare?
Senast ändrad:
Eeros
Aktiv medlem
Verkar vara precis samma som Just Daylight 5000 Pro Graphic, så så långt verkar Madeco ha rätt att det är samma tillverkare och samma tub (titta på den runda bilden på båda PDF-bladen där de plottat ljuset i olika färgområden, de är identiska).
Men jag misstänker att Just rör är samma, men ändå inte samma; förmodligen handplockade exemplar. Precis som med olika Eizo-skärmar med samma panel men olika modellbeteckning och pris, beroende på panelens kvalitét (plus lite annat förstås).
Jonas Ullberg
Medlem
Ett litet bidrag till föregående diskussioner…
Har under det senaste året beställt två omgångar av Philipsrören och de har varit av varierande kvalité. Vid det första tillfället fanns det både bra och dåliga, mest dåliga rör, men vid det andra tillfället var alla rör väldigt lika våra JUST NORMLICHT-rör.
Vad det beträffar skärmkalibreringen så instämmer jag i Stefans kommentar (Jag antar att jag är killen ;-) ). Min referens förutom egna erfarenheter är UGRA ”Swiss Center of Competence for Media and Printing Technology” som tillsammans med RIT i USA, gjort praktiska studier inom ämnet och kommit fram till att någonstans i området 5600 och 6000 k tycker de flesta att man har en vitpunkt som överensstämmer mellan papperet i betraktningsboxen och skärmen.
/Jonas
Har under det senaste året beställt två omgångar av Philipsrören och de har varit av varierande kvalité. Vid det första tillfället fanns det både bra och dåliga, mest dåliga rör, men vid det andra tillfället var alla rör väldigt lika våra JUST NORMLICHT-rör.
Vad det beträffar skärmkalibreringen så instämmer jag i Stefans kommentar (Jag antar att jag är killen ;-) ). Min referens förutom egna erfarenheter är UGRA ”Swiss Center of Competence for Media and Printing Technology” som tillsammans med RIT i USA, gjort praktiska studier inom ämnet och kommit fram till att någonstans i området 5600 och 6000 k tycker de flesta att man har en vitpunkt som överensstämmer mellan papperet i betraktningsboxen och skärmen.
/Jonas
Jeppe
Aktiv medlem
Jonas Ullberg skrev:
Ett litet bidrag till föregående diskussioner…
Hur tar man reda på om rören håller bra kvalité eller inte?
Eeros
Aktiv medlem
Jonas Ullberg skrev:
(Jag antar att jag är killen ;-) ).
Jajamän!
Hoppas du är frisk imorgon, vi ses!
-Eero
Eeros
Aktiv medlem
Härligt Madeco
Den person som ansvarar för Madeco (Rolf) ringde upp mig i morse, angående leveransen av lysrören. Han hade upptäckt att det hade blivit ett fel med min leverans och bad om ursäkt för detta. Som kompensation erbjöd han att betala tillbaka pengarna, men att jag fick behålla lysrören. Jag tackade naturligtvis ja till hans generösa erbjudande.
Helt enkelt utmärkt Madeco. Då var det ändå rätt aningar som jag hade från början, om att det här är en proffsbutik som är måna om sina kunder och sitt imago. Som jag redan nämnde i mitt första inlägg så kunde man redan se på hur de hade förpackat lysrören att jag hade med proffs att göra. Olyckligtvis hade det smugit in ett fel i min order och när jag ringde och berättade om detta, missförstod telefonisten mig kapitalt. Lätt hänt, men det rättade Madeco till på bästa möjliga sätt.
Det var ju trevligt, nu vet jag iaf att jag vågar beställa saker igen från Madeco (och kommer att göra det också). Det känns som att jag har full tillit för dem igen. Inte så mycket för att jag fick pengarna tillbaka, utan för att de tog sitt ansvar och rättade till felet. Det är det viktigaste en butik som vänder sig till proffs kan göra.
-Eero
Den person som ansvarar för Madeco (Rolf) ringde upp mig i morse, angående leveransen av lysrören. Han hade upptäckt att det hade blivit ett fel med min leverans och bad om ursäkt för detta. Som kompensation erbjöd han att betala tillbaka pengarna, men att jag fick behålla lysrören. Jag tackade naturligtvis ja till hans generösa erbjudande.
Helt enkelt utmärkt Madeco. Då var det ändå rätt aningar som jag hade från början, om att det här är en proffsbutik som är måna om sina kunder och sitt imago. Som jag redan nämnde i mitt första inlägg så kunde man redan se på hur de hade förpackat lysrören att jag hade med proffs att göra. Olyckligtvis hade det smugit in ett fel i min order och när jag ringde och berättade om detta, missförstod telefonisten mig kapitalt. Lätt hänt, men det rättade Madeco till på bästa möjliga sätt.
Det var ju trevligt, nu vet jag iaf att jag vågar beställa saker igen från Madeco (och kommer att göra det också). Det känns som att jag har full tillit för dem igen. Inte så mycket för att jag fick pengarna tillbaka, utan för att de tog sitt ansvar och rättade till felet. Det är det viktigaste en butik som vänder sig till proffs kan göra.
-Eero
stefohl
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
De har ett datablad Du får jättegärna tolka det åt mig![]()
Det intressanta är denna del. Du ser då hur ljuset är fördelat över spektrat. Ett bra ljus skulle inte ha de spikar som dessa lysrör har i blått och grönt.
Stefan
Bilagor
stefohl
Aktiv medlem
Man mäter ljuset med en spektrofotometer.Jeppe skrev:
Hur tar man reda på om rören håller bra kvalité eller inte?
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Just rekommenderade NI, men de säljer väl bara till återförsäljare?
Ja, men alla åf som säljer produkter från Epson, Crumpler, Eizo kan ju också sälja Just. Inte svårare att beställa lysrör än en väska.
Stefan
Jeppe
Aktiv medlem
Tack Stefan, det blir till att beställa Just från Madeco, nu när de är att lita på 
Eller så knallar man in på Janssondata i Helsingborg, de säljer Crumpler.
Just nu håller jag på att måla väggen vid arbetsplatsen i NCS3000
Nu ska jag bara ha tag i någon lämplig takarmatur med T8-sockel, 36W.. Några förslag?
Nu ska jag bara ha tag i någon lämplig takarmatur med T8-sockel, 36W.. Några förslag?
Gadget
Aktiv medlem
Sedan bör man ju tänka på det infallande ljuset mot skärmen..
Är ljusstyrkan på skärmen 85-100cd så bör det väl vara c:a 32 lux och runt det dubbla, 64 lux, för 150-200 cd/m2.
Jag gjorde mätningar med en luxmätare och i mitt rum använder jag bara 1 x 18w lysrör, som jag dessutom fick täcka över en bit.
För att minska reflektioner mot skärmen så är takarmaturen vänd mot taket och så har jag tjocka heltäckande grå gardiner för att undvika dagsljus från fönster!
Gardinerna heter "Tupplur" ifrån Ikea..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40112029
"Kraftig tät väv; dämpar ljus, ljud och insyn.
Vävkonstruktion med tre skikt; stänger ute ljus helt"
/Benny
Är ljusstyrkan på skärmen 85-100cd så bör det väl vara c:a 32 lux och runt det dubbla, 64 lux, för 150-200 cd/m2.
Jag gjorde mätningar med en luxmätare och i mitt rum använder jag bara 1 x 18w lysrör, som jag dessutom fick täcka över en bit.
För att minska reflektioner mot skärmen så är takarmaturen vänd mot taket och så har jag tjocka heltäckande grå gardiner för att undvika dagsljus från fönster!
Gardinerna heter "Tupplur" ifrån Ikea..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40112029
"Kraftig tät väv; dämpar ljus, ljud och insyn.
Vävkonstruktion med tre skikt; stänger ute ljus helt"
/Benny
TonyC
Medlem
Jeppe skrev:
Hej,
jag funderade ett tag på takarmaturen på Just's hemsida, 2x18, då jag blev avråd att handla Jula's eller liknande. Det skulle vara intressant att testa några armaturer (med Just lysrör) och se hur mycket som skiljer, vad som funkar och inte funkar. Jag är också nyfiken om någon har en bra, 'vanlig' armatur som de kan rekommendera.
För mig lutar det åt den nya 'iLux D50 Reference Light Skrivbord' som säljs på photo-shop.se.
Enligt försäljaren är den testad av Stefan Olsson, och enligt hemsidan ska den ha en bättre spektralkurva än Just rören och dubbla ljusstyrkor. Där finns också en länk till Svenska Fotografers Förbund där den också testas.
Någon som har erfarenhet av denna lampa?
Tony
freka586
Aktiv medlem
En kort fråga, såhär hyffsat i anslutning till ursprungsämnet....
Finns det glödlampor med egenskaper som lämpar sig för bildbehandling? Temperatur och Ra antar jag är grundegenskaperna man tittar på, något mer?
En så bra som möjligt glödlampa skulle kanske kunna vara ett intressant alternativ där man inte har möjlighet att ersätta själva armaturen till lysrör?
Finns det glödlampor med egenskaper som lämpar sig för bildbehandling? Temperatur och Ra antar jag är grundegenskaperna man tittar på, något mer?
En så bra som möjligt glödlampa skulle kanske kunna vara ett intressant alternativ där man inte har möjlighet att ersätta själva armaturen till lysrör?
Håkan Hansson
Aktiv medlem
armatur
Jag köpte nyligen armatur på Biltema som verkar helt ok, den är dock inte vänd mot taket. Finns i 18 och 36 W med 2 rör/ armatur. Pris ex 18W c.a 150kr
Jeppe skrev:
Tack Stefan, det blir till att beställa Just från Madeco, nu när de är att lita på
Jag köpte nyligen armatur på Biltema som verkar helt ok, den är dock inte vänd mot taket. Finns i 18 och 36 W med 2 rör/ armatur. Pris ex 18W c.a 150kr
stefohl
Aktiv medlem
freka586 skrev:
En kort fråga, såhär hyffsat i anslutning till ursprungsämnet....
Jag har inte sett någon sådan.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
TonyC skrev:
Enligt försäljaren är den testad av Stefan Olsson, och enligt hemsidan ska den ha en bättre spektralkurva än Just rören och dubbla ljusstyrkor. Där finns också en länk till Svenska Fotografers Förbund där den också testas.
Någon som har erfarenhet av denna lampa?
Tony
Det är jag som gör testerna till Sv Fotografers Förbunds hemsida, så det är samma test som refereras till i båda fallen. Jag har själv köpt ett par sådana lampor och använder dem hela tiden.
Stefan