Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Asus eee 701 + USB-disc = Funkande kombo?

Produkter
(logga in för att koppla)

rockmaster

Aktiv medlem
Hej!

Har suttit ett tag nu och funderat på en Asus eee 701 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267668), eller den nya 900 som släpptes härrom dagen om man kan få tag i den. Storleken, vikten och priset är tilltalande!

Är det någon som har erfarenhet av att använda den som urtankningsenhet till bilder? Hårddisken i den är ju inte så stor, så jag tänker mig två externa USB-diskar som jag laddar ner och speglar allt på. Det borde väl funka? Eller kan det bli problem med att det inte är spänning nog i USBn för att driva en extern disc?

Tanken är att ha den med på längre resa i höst.

Kollade lite i forat efter bra Linux-program som man kan lägga in för att granska och sortera bilder ned (NEFar från en D300a), men blev inte helt klok av det. Rekomendationer någon?

Som sagt, alla funderingar och kommentarer tas emot med glädje, jag är inte helt hemma på hur man får allt att funka på en linux-plattform.

/M

Har inte provat, men det fungerar säkert fint. Är det inte smidigare med en annan billig bärbar med inbyggd disk?

Mjukvara:

Ja, det finns mängder beroende på vad du vill göra med bilderna. Stoppar du i ett minneskort/kamera i en Ubuntu- burk så hoppar F-spot igång automatiskt. Det är ett alternativ. Ett annat är Picasa som du får ladda ner från http://picasa.google.com/linux

Senast ändrad:
Jo, har kollat på en "vanlig" bärbar också, men det blir lätt väldigt dyrt om man vill ner i vikt och storlek... Om man kan tänka sig en "släpbar" finns det ju gott om alternativ för ganska små pengar.

Jag tänkte även att den kunde vara enkel och liten att ha med på resor här, lite som underhållningsmaskin. På 20 Gb på 900an bör man ju iaf kunna laddda en film eller två på disken.

Tack för tipsen på program, skall kolla dessa.

/M

Min kompis skaffade en eee 700,
lade in windows Xp och 2gb sodimm.
Funkar klockrent, stabil och riktigt snabb.
Undvik Vista, då det är gigantiskt.
Kan vara värt att kolla på program för att ta bort onödiga funktioner i xp typ XpEdit Ombyggda Tiny Xp
eller liknande.
Interna disken på 4 gb, känns lite i underkant men man kan ju sätta in 16 gb i den interna läsaren.

Den funkar super med en extern 2,5" (160WD)
Vet inte, men två kanske kan bli mycket.

Tangentbordet känns klart godkänt, den svaga punkten är nog skärmen.
Funderar själv på e900 eller den nya Asus 1000h.

Den säljs i paket med en bus powered 160 GB disk här: http://www.laptopsdirect.co.uk/Asus...Hard_Drive_BUN-EEEPC2GS-W001-1668/version.asp

Fördelen med 700'an är att det finns mängder med tutorialer på nätet om hur man bygger in mer lagringskapacitet genom att koppla in ett USB-minne till den interna USB porten (finns altså ingen USB-kontakt, man måste löda och fixa direkt på moderkortet).

Men jag kommer satsa på 900'an att ha i bilen, för skärmens skull.

Tänkte du satsa på 900 eller 901?
Såg några testvärden och det var märkligt nära trots den på pappret rejält kraftigare processorn.

Walle skrev:
Den säljs i paket med en bus powered 160 GB disk här: http://www.laptopsdirect.co.uk/Asus...Hard_Drive_BUN-EEEPC2GS-W001-1668/version.asp

Fördelen med 700'an är att det finns mängder med tutorialer på nätet om hur man bygger in mer lagringskapacitet genom att koppla in ett USB-minne till den interna USB porten (finns altså ingen USB-kontakt, man måste löda och fixa direkt på moderkortet).

Men jag kommer satsa på 900'an att ha i bilen, för skärmens skull.
Det finns 2 eller 3 externa (helt normala) USB-kontakter samt anslutning för en intern USB-enhet på kortet. Med lite lödhack kan den användas för lite av varje. Jag såg ett exempel på inbyggnad av BlueTooth.
---/T

meLf skrev:
Tänkte du satsa på 900 eller 901?
Såg några testvärden och det var märkligt nära trots den på pappret rejält kraftigare processorn.

Jag har faktiskt inte kollat närmare på skillnaden mellan dem, men jag tar nog vilken som är billigast. Jag behöver absolut ingen prestanda, den ska bara användas för att köra gps på, trådlöst internet för att min arbtsgivare ska kunna maila nya jobb samt att jag kan maila avrapporteringar på utförda jobb, eniro, dagbok, samt urtankning för jobbrelaterade bilder. Jag behöver altså ingen kraft, utan enbart litenhet (eftersom den ska monteras i bilen).

TA0 skrev:
Det finns 2 eller 3 externa (helt normala) USB-kontakter samt anslutning för en intern USB-enhet på kortet. Med lite lödhack kan den användas för lite av varje. Jag såg ett exempel på inbyggnad av BlueTooth.
---/T

Jag menade altså att den interna USB-porten inte har någon kontakt.

900:an är ersatt av 901. Nya versionen har intels atom-processor och det var snack om både pekskärm och BT, av detta blev det bara BT. Kommer i augusti, tro't om ni vill.
Ps, väljer man win-versionen så får man 4+8 GB istället för de 4+16 GB an får men Linuxversionen.

Jeppe skrev:
900:an är ersatt av 901. Nya versionen har intels atom-processor och det var snack om både pekskärm och BT, av detta blev det bara BT. Kommer i augusti, tro't om ni vill.
Ps, väljer man win-versionen så får man 4+8 GB istället för de 4+16 GB an får men Linuxversionen.

Är Linuxversionen lika i övrigt, förutom just minnet och operativet? I så fall så lär man ju köpa Linuxversionen och installera någon TinyXP på (om man vill ha XP, d.v.s, vilket jag vill).

Har precis installerat XP på en nyinförskaffad 701 512/4. Vilken gullig liten apparat :) Synd att den inte är rosa eller babyblå.

Kräm för extern hårddisk finns. Den har inte gnällt över förbrukningen på den Lacie som Dellen brukar stänga av.

XP-installationen gick fint. Jag installerade från en minnespinne där jag hade klämt in en bantad XP med hjälp av guiderna här och här.

Den är mindre i verkligheten än den ser ut på bild. Och prestandan känns helt ok så här långt.

Nu behöver jag bara löda ihop krämmatning till bilen och skaffa en usb-gpspuck eller usb till serieadapter så är den redo för sommaren.

Tackar för de länkarna Jim!

Får man fråga vart du köpte den? Begagnad eller i butik? Man kanske ska skaffa en 701'a så länge, det dröjer ju en stund tills 901'an släpps, och jag skulle behöva bildator rätt snart.

Den är från Dustin. Enligt prisjakt finns den hos Phonehouse för 2700 inkl moms.

jimh skrev:
Synd att den inte är rosa eller babyblå.

Webbhallen hade, åtminstone tidigare, 701:an både i rosa och babyblått utförande. I och för sig med engelsk tangentbord men vad spelar det för roll, den är ju rosa :)
---/Thomas

Walle skrev:
Är Linuxversionen lika i övrigt, förutom just minnet och operativet? I så fall så lär man ju köpa Linuxversionen och installera någon TinyXP på (om man vill ha XP, d.v.s, vilket jag vill).

Japp, det är förmodligen enbart beroende på prisskillnaden mellan Linux och Windows som återspeglar sig i det mindre lagringsutrymmet.

Jeppe skrev:
Japp, det är förmodligen enbart beroende på prisskillnaden mellan Linux och Windows som återspeglar sig i det mindre lagringsutrymmet.

Ah, ja det är ju logiskt!

Jag tänkte just "Undrar varför båda kostar lika mycket men den ena har mer minne", men det är ju en tvärlogisk förklaring :)

I början av nästa vecka ska jag handla en :)

Hej!

Har suttit ett tag nu och funderat på en Asus eee 701 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267668), eller den nya 900 som släpptes härrom dagen om man kan få tag i den. Storleken, vikten och priset är tilltalande!

Är det någon som har erfarenhet av att använda den som urtankningsenhet till bilder? Hårddisken i den är ju inte så stor, så jag tänker mig två externa USB-diskar som jag laddar ner och speglar allt på. Det borde väl funka? Eller kan det bli problem med att det inte är spänning nog i USBn för att driva en extern disc?

Tanken är att ha den med på längre resa i höst.

Kollade lite i forat efter bra Linux-program som man kan lägga in för att granska och sortera bilder ned (NEFar från en D300a), men blev inte helt klok av det. Rekomendationer någon?

Som sagt, alla funderingar och kommentarer tas emot med glädje, jag är inte helt hemma på hur man får allt att funka på en linux-plattform.

/M

Tjena!

Det kommer snart en ny version som heter 904HD med Atomprocessor, 2GB minne och 80GB SATA-disk. Den är nog den mest intressanta för fotografer hittils. Borde ju inte vara svårt att byta ut hårddisken mot en större heller..

Källa: IDG.se

Dock är 904HD rätt lik MSI Wind så det kan vara läge att jämföra de olika tillverkarnas varianter.

Jag har 701'an (?) tror jag. Köpte från Taiwan på ebay. Svart, 7", 1GB RAM, 8 GB SSD-HD.

Installerade XP mha guiderna som länkades till innan, från USB-sticka. På resan till Pripyat hade jag med mig den, och min Thecus Nano N1050 (tror jag den heter, kolla på komplett.se, leta efter Thecus). Det blev en bra kombo som inte vägde mycket och inte tog mycket plats. En stor fördel är att trafon till Eee är stor som en telefonladdare, alltså inte en bjässe på några hekto som de andra laptop-laddare jag sett.

Jag tog ibland med mig dem när jag jobbade och kollade film från Thecusen på jobbet, funkade smutt! Nu vet jag inte om det beror på att hårddisken är trögstartad (mest ström behövs i startögonblicket), men ibland gick den inte igång. Då försökte jag ett par gånger till, sen funkade det. Det kan hjälpa också (märkte jag i Pripyat) att koppla in den både till USB'n för data, och lilla strömkabeln till ett andra USB-uttag, då funkade det direkt varje gång.

Thecusen har funktion för att kopiera över från minneskortsläsare ute i fältet, nåt jag använt under 2 månader i Asien, och nu i Ukraina då. Däremot märkte jag att det går snabbare att göra det via Eee'n (copy/paste i utforskaren).

Min främsta kritik mot Eee'n med 7" är såklart att skärmen är för liten, tangentbordet för litet för att jobba längre stunder med, samt att den nog inte har CPU nog för att jobba med råfiler. Batteriet är rätt dåligt också, men laddaren är liten som sagt.

Blev en liten uppsats, men hoppas det hjälper =)

Läs gärna recensionen av Thecus'en som jag skrivit, och sök i forumet på det så hittar du fler erfarenheter jag haft. Thecus är alltså ett hårddisk-kabinett med kopieringsfuktion som jag beskrivit ovan. Jag köpte den + 120 GB 2.5"-HD för ~1300 för ett år sen, helt ok =)

Edit:
till Xp finns ett program för att "överklocka" (använda alla 900 MHz, och inte vara låst till de 630 som den är inställd i) och ändra bakgrundsbelysningen. Eeectl heter det.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto