Annons

Att använda makrolins

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag valde nyss mellan ett Canon 100mm Macro IS och ett MP-E, och det fick bli det vanliga makrot p.g.a. att jag vill kunna använda det till annat också. Men, jag undrar om det fungerar bra att öka förstoringsgraden genom att sätta på en Raynox makrolins, eller att använda mellanringar för att komma närmare objektet? Med mellanring på det här objektivet så kanske fokus kommer inne i objektivet, vad vet jag.
Är det någon som testat och har erfarenhet av hur t.ex. bildstabilisering o.s.v. fungerar tillsammans med tillbehören?

Jag har kikat på en del makrofilmer på tuben men när folk använder mellanringar eller makrolinser så är det alltid med normalobjektiv.
 
Ja det verkar ju funka bra. Stod inget om hur bildstabiliseringen reagerar när man sätter en Raynox framför, men det borde ju funka. Tack för länken
 
Personligen har jag inte testat 100mm L gluggen. Har dock haft canons billigare 100mm macro.
Den gick det med lite träning att fota handhållet med, 100mm macro + raynox 250 + extern blixt.
Dock blev det en hel del bilder som fick åka i papperskorgen p.g.a. Rörelseoskärpa iaf. IS lär ju åtminstonde minska antalet dåliga bilder.

Tror det är lönlöst att testa handhållet utan blixt.
 
Tack för infon. Jag köpte en Raynox 250 igår och testade lite nyss.

Bild

Bilden är tagen med mitt Tamron 17-50mm (50mm) då jag inte fått macrot än. Kameran var inte handhållen, togs med extern avtryckare. Objektivet är inte knivskarpt direkt, vilket verkligen syns här, men linsen fungerar ju klockrent.
 
ANNONS