Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullen03

Aktiv medlem
Sorry Janne..såg inte ditt inlägg,när jag skrev.
Ska skriva ut din kundlista och ta med den.
Förstår om du inte tycker om att diskutera inköp,men för mig är detta
jätteviktig information då jag har noll koll på hur mycket jag behöver lägga ner
på en dator som ska klara mina inte alltför höga krav, och vilka typer av fråger som
man ska ställa en säljare.Tack för all hjälp...!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska till att uppgradera från min fyra år gamla Sony Vaio dator.
Vill köpa en bra dator som ska hålla för film,surfande och bild/film redigering.(ej spel)
Om ni rekomenderar pc-datorn vill jag även att ni rekomendera en passande skärm
som inte får kosta mer än 5.000kr.

Har fått en offert från Alina Systems på 22.000kr för en dator med följande specifikationer:
*Windows 7 Home Premium SP1 64-bit
*Gamer God Kronos
*Alina Case Midi Tower Silencio 550 Black Sound
*Antec TrueQuiet Pro 120
*Blu-Ray recorder
*Intel core i7 3820-No cooler
*Intel BXRTS2011LC Liquid Heat Sink 800
*Corsair Vengeance 8 Gb(2x4GB) XMS3 1866MHz
*Asus Geforce GTX 690 4GB
*Asus P9x79-Socket 2011
*Vertex 4 serie Sata III 2,5¨SSD-256
*Western Digital Caviar Green 2TB 64ram

Eller ska jag välja något av följande Macdatorer som ett par mediamark killar rekomenderar.

*Pris: 27.335kr
27-tums iMac
3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 680MX med 2 GB GDDR5

--------------------------
Pris: 21.165kr
21,5-tums iMac
3,1 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5

Tack på förhand för all eventuell hjälp och råd...

Jag hade valt Mac alla dagar i veckan, på grund av möjlighet till 32GB minne, och fusion drive. Det kommer att ge dig betydligt snabbare arbetsprocess.

Dessutom har du en grej mindre som tar plats i och med att macen är en integrerad enhet.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag hade valt Mac alla dagar i veckan, på grund av möjlighet till 32GB minne, och fusion drive. Det kommer att ge dig betydligt snabbare arbetsprocess.

Dessutom har du en grej mindre som tar plats i och med att macen är en integrerad enhet.
De Windowsmaskiner vi talar om här har möjlighet till 64GB RAM, och är så mycket snabbare i Premiere Pro att en iMac skulle gråta.

Sorry, men så enkelt är det.

Designen vet jag ju inte om jag ser som en fördel ärligt talat, men det är ju enbart en personlig smaksak.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade valt Mac alla dagar i veckan, på grund av möjlighet till 32GB minne, och fusion drive. Det kommer att ge dig betydligt snabbare arbetsprocess.

Dessutom har du en grej mindre som tar plats i och med att macen är en integrerad enhet.
Intels SSD-cache är minst lika bra som fusion drive, men att ha en ren SSD där man kan välja själv vad man vill ska gå fort är oftast den bästa lösningen. 32GB klarar vilken Core i-konfiguration som helst om det inte är ett Micro-moderkort.

/Karl
 

unoengborg

Aktiv medlem
SSD disk med operativet på samt STORA hårddiskar till foto o annat.

Rickard
Macens fusion drive är vanlig disk som cachas i SSD, kör man OS:et på det kommer det att räcka för att få nästan samma prestanda som om allt vore SSD fast till lägre pris.

Skulle sedan som du rekommendera att man som du säger lägger till mer disk för extern RAIDAad lagring via macens thunderbolt port efter hand som det behövs mer utrymme.
 

ubbe73

Aktiv medlem
Hej
Är en amatör men fått mycket hjälp på FS i mitt val av dator.

Här kommer mitt bidrag. Har själv beställt denna uppsättning i dagarna. Vad jag förstår så skall du använda den till ungefär samma applikationer som jag förutom att du håller på med film.

Lägg till ett grafikkort och en luftkylning så bör du vara hemma. Såg att du ämnade att köpa 64GB i RAM, kolla bara så att moderkortet stöder så mycket. Sen vet jag inte om du har nytta av så mycket RAM.........

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2858439/2013-01-17

//Urban
 

Falumas

Aktiv medlem
Macens fusion drive är vanlig disk som cachas i SSD, kör man OS:et på det kommer det att räcka för att få nästan samma prestanda som om allt vore SSD fast till lägre pris.

Skulle sedan som du rekommendera att man som du säger lägger till mer disk för extern RAIDAad lagring via macens thunderbolt port efter hand som det behövs mer utrymme.
Det finns en egen tråd om detta fusion drive cachar inte det är en tier-lösning. Fördel mer utrymme (SSD+HD), nackdel lite långsammare.

Intel och Asus har cachelösningar som kommer med gratis om man köper moderkort med deras senaste teknologi.

/Karl
 

unoengborg

Aktiv medlem
De Windowsmaskiner vi talar om här har möjlighet till 64GB RAM, och är så mycket snabbare i Premiere Pro att en iMac skulle gråta.

Sorry, men så enkelt är det.

Designen vet jag ju inte om jag ser som en fördel ärligt talat, men det är ju enbart en personlig smaksak.
Ja, mer minne och snabb disk, är väldigt viktigt för hastigheten i sådana läen. Nu var PC:n dock inte specad med 64GB så redan att föreslå 32 GB kändes som att jag kanske skulle få det att gå över budget. Ska du få PC:n att komma till sin fulla rätt borde man nog även se till att den får snabbare lagring med t.ex. SSD, eller snabb SAS disk och en bra RAID controller. Men då sticker priset i höjden ganska radikalt. Mac lösningen känns mera balanserad i det skick som de är beskrivna i offerterna.

En annan sak att tänka på, är hur mycket låter de här maskinerna. iMac brukar vara ganska tysta, kan du höra PC:n i butiken låter den förmodligen på tok för mycket när du startar den i ett tyst kontorsrum.
 

j2^

Aktiv medlem
Ja, mer minne och snabb disk, är väldigt viktigt för hastigheten i sådana läen. Nu var PC:n dock inte specad med 64GB så redan att föreslå 32 GB kändes som att jag kanske skulle få det att gå över budget. Ska du få PC:n att komma till sin fulla rätt borde man nog även se till att den får snabbare lagring med t.ex. SSD, eller snabb SAS disk och en bra RAID controller. Men då sticker priset i höjden ganska radikalt. Mac lösningen känns mera balanserad i det skick som de är beskrivna i offerterna.

En annan sak att tänka på, är hur mycket låter de här maskinerna. iMac brukar vara ganska tysta, kan du höra PC:n i butiken låter den förmodligen på tok för mycket när du startar den i ett tyst kontorsrum.
Men snälla? Du LÄSER ju inte ens?

Maskinen ÄR speccad med SSD, och jag garanterar att den är tystare än en iMac.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, mer minne och snabb disk, är väldigt viktigt för hastigheten i sådana läen. Nu var PC:n dock inte specad med 64GB så redan att föreslå 32 GB kändes som att jag kanske skulle få det att gå över budget. Ska du få PC:n att komma till sin fulla rätt borde man nog även se till att den får snabbare lagring med t.ex. SSD, eller snabb SAS disk och en bra RAID controller. Men då sticker priset i höjden ganska radikalt. Mac lösningen känns mera balanserad i det skick som de är beskrivna i offerterna.

En annan sak att tänka på, är hur mycket låter de här maskinerna. iMac brukar vara ganska tysta, kan du höra PC:n i butiken låter den förmodligen på tok för mycket när du startar den i ett tyst kontorsrum.
Den konfigurationen som j2 föreslog låter betydligt mindre än en iMac. Du kan ju googla den fläkten och se att det är en bjässe som låter otroligt lite. Framför allt fortsätter j2:s konfiguration att prestera fullt när den blir varm vilken inte en iMac gör.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
En annan sak att tänka på, är hur mycket låter de här maskinerna. iMac brukar vara ganska tysta, kan du höra PC:n i butiken låter den förmodligen på tok för mycket när du startar den i ett tyst kontorsrum.
Den konfiguration j2 föreslog kommer att vara väldigt tyst. Chassit är ljuddämpat och den CPU-kylaren låter i princip inget alls på låga fläkthastigheter. Över huvud taget tycker jag den konfigurationen känns vettig, och allt är prylar som Alina säljer och kan sätta ihop (såvitt jag vet).
 

j2^

Aktiv medlem
Den är väl som tre Mac Mini staplade på varandra ungefär :)
Nej, det tror jag inte. Det var ju inte NH-C14 jag pekade ut ;)

Anledningen tilla tt jag INTE valde NH-C14 är att den kräver lågprofilminnen, och de kostar lite mer, och om man har minnen med kylflänsar så behöver man inte någon undre fläkt... och det är ju inte ont om plats i lådan så. :)
 

afe

Aktiv medlem
Nej, det tror jag inte. Det var ju inte NH-C14 jag pekade ut ;)

Anledningen tilla tt jag INTE valde NH-C14 är att den kräver lågprofilminnen, och de kostar lite mer, och om man har minnen med kylflänsar så behöver man inte någon undre fläkt... och det är ju inte ont om plats i lådan så. :)
I din länk var det ju en NH-D14, och inte C14 (C14 är den som har en undre fläkt som går att ta bort, medan D14 har fläktarna på andra ledden och inte funkar med vilka minnen som helst).

Åtminstone min NH-D14 ser ut så här: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/8273149140/in/photostream
 

j2^

Aktiv medlem
I din länk var det ju en NH-D14, och inte C14 (C14 är den som har en undre fläkt som går att ta bort, medan D14 har fläktarna på andra ledden och inte funkar med vilka minnen som helst).

Åtminstone min NH-D14 ser ut så här: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/8273149140/in/photostream
Mea culpa. Du har rätt, Noctua har ingen liggande för Socket 2011... Så jo.. Ditt uttalande om 3xMacMini stämmer nog :)

Jaja, jag valde rätt nör jag pklockade ihop grejjerna iallafall.
 

afe

Aktiv medlem
Jag byggde ihop min med Z77, men X79 hade nog egentligen varit ett bättre val. Inte för att det är direkt slött och så ändå ...

Hyfsat tyst är det i alla fall i Fractal Design Define XL, trots att där sitter hyfsat många fläktar ...

Noctua NH-D14_2012-12-14.jpg
Större bild här
 
ANNONS