Annons

Att fota utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

annalu

Medlem
Vad tycker ni att man behöver? Älskar att fota utomhus, men ibland känns det som att bilderna skulle kunna bli så mycket bättre med mer/rätt ljus osv.

Är en canon-tjej som vill köpa till lite prylar för att utvecklas :) Har i princip bara en kamera och ett objektiv nu.
 

iBoat

Aktiv medlem
Vad tycker ni att man behöver? Älskar att fota utomhus, men ibland känns det som att bilderna skulle kunna bli så mycket bättre med mer/rätt ljus osv.

Är en canon-tjej som vill köpa till lite prylar för att utvecklas :) Har i princip bara en kamera och ett objektiv nu.

Hej Kanon-tjejen :)
En kamera och objektiv är en bra start. Det behövs inte så himla mycket annat. Kanske ett stativ för att klara långa slutartider, ett polfilter för att fördjupa kontraster i himmel och lövträd etc. Om du plåtar porträtt kan en reflexskärm vara bra för att lätta upp stora kontraster. Det går bra med ett stor, vit kartongbit också.

Nya prylar är kul och kan trigga igång kreativiteten, men det är alltid du själv som riktar kameran och har ideérna.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Pratar du om modell/människofoto utomhus är det två saker jag nog skulle vilja rekommendera... En reflexskärm och en diffuserings-skärm.

Annars är det svårt att få "mer eller bättre ljus" utomhus... :) Du får upp på väldigt tuffa saker för att kunna konkurrera med solen som ljuskälla...

Mats nämnde ju reflex-skärm innan också, men det som kan vara bra att tänka på (om man inte alltid har lyxen av att ha en assistent med sig!) är att man behöver sätta fast reflex-skärmen på något. Ljus-stativ finns att få tag på för hyffsat billiga penningar också - men de lägger ju till ytterligare en sak att släpa på. Vill man utveckla sin ljus-sättning är detta dock ganska oundvikligt.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Man kan också använda kamerablixtar och ha dem på stativ med paraply eller så, och trigga dem med radiosändare. Jag gillar när "studio"-ljus blandas med naturligt ljus, när man kan styra lite själv av hur ljus och skugga hamnar på modellen. ( ex på min far , kamerablixt i paraply snett framifrån vänster och en till från höger och så kommer solljuset bakifrån. http://www.flickr.com/photos/studiobild2/3651406694/in/set-72157614601283165/lightbox/ ). Felr bilder med kamerablixtar här .... http://www.flickr.com/photos/studiobild2/sets/72157614601283165/with/3322624846/
 

Puttri

Medlem
En annan sak att tänka på är att leta upp platser med bra ljus och eller vänta in bra naturliga ljusförhållanden tex när det är ett tunnt molntäcke över största delen av himlen. Det blir som en natrulig softbox. Själv undviker jag nästan helt soliga dagar med mycket ljuskontraster för allt annat än landskapsfoto.

/Petri
 

aswe

Aktiv medlem
En annan sak att tänka på är att leta upp platser med bra ljus och eller vänta in bra naturliga ljusförhållanden tex när det är ett tunnt molntäcke över största delen av himlen. Det blir som en natrulig softbox. Själv undviker jag nästan helt soliga dagar med mycket ljuskontraster för allt annat än landskapsfoto.

/Petri
Är inte det en myt? Jag tycker själv att det blir rätt fula bilder när det är monigt. Platt ljus och mörka ögon på dem man fotar.
Men visst är ljuset viktigt.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Det beror helt på hur pass täckande molntäcket är, är det 100% eller däromkring så är det klart att du tappar all kontrast och direktionalitet från det ljus som finns. Men är det relativt tunnt och/eller uppsprucket så får du en snygg mjuk skuggning av det naturliga solljuset på dina subjekt. Men det finns även många fördelar med att fota utomhus i när molntäcket är 100% täckande och det är exempelvis om du ska fota en yta (textur) typ en tegelvägg som du vill ha en jämn belysning på utan direktionalitet i skuggorna från solen.

/ Magnus
 
ANNONS