Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
att hålla stadigt
- Trådstartare Strutsen
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
japp..kan bara tilllägga att håll båda armbågarna mot bröstet stadigt..(självklart båda händerna på kameran oxå) stå bredbent och ta bilden efter utandning.
sen tränar man upp sig och kan ta skarpa bilder vid kortare slutartid..halva den nämnda slutartiden klarar jag efter att ha tränat.
sen tränar man upp sig och kan ta skarpa bilder vid kortare slutartid..halva den nämnda slutartiden klarar jag efter att ha tränat.
Senast ändrad:
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Det finns också en annan tumregel som säger att man inte ska gå under 1/250s för att få skarpa bilder med handhållen kamera. Men tyvärr så är det sällan man har så korta slutartider. Varjefall så försöker jag undvika starkt soljus förmiddag och eftermiddag.
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Kim7i skrev:
sen tränar man upp sig och kan ta skarpa bilder vid kortare slutartid.
Längre slutartid är det nog Kim menar
objernulf
Aktiv medlem
Den där tumregeln om 1/bännvidd håller inte. Den förutsätter att motivet blir liten med vidvinkel och stort med tele.
Exempel: Man tar två bilder, en med vidvinkel 28mm på kort avstånd och en med tele 135mm på långt avstånd så att avbildningsskalan blir lika. Då blir alla detaljer lika stora och skakar lika mycket. Då är det ju så att man inte kan ha 1/30 på ena bilden och 1/125 på den andra och få samma undvikande av skakningsoskärpa.
Använd alltid stativ eller stöd mod kroppen, trädstammar, soptunnor etc.
Exempel: Man tar två bilder, en med vidvinkel 28mm på kort avstånd och en med tele 135mm på långt avstånd så att avbildningsskalan blir lika. Då blir alla detaljer lika stora och skakar lika mycket. Då är det ju så att man inte kan ha 1/30 på ena bilden och 1/125 på den andra och få samma undvikande av skakningsoskärpa.
Använd alltid stativ eller stöd mod kroppen, trädstammar, soptunnor etc.
TT.
Aktiv medlem
Ett sätt som brukar funka för mig är, att om man får lite dåliga tider och vill handhålla kameran.
Använd motorn på kameran, ta 3 bilder på en gång.
Den första brukar bli oskarp (skakningsoskärpa) men bild två eller tre brukar bli bra.
Men det säkraste sättet är stativ. Hellre släppa med sig ett stativ och få bilder än att få oandvändbara bilder.
Använd motorn på kameran, ta 3 bilder på en gång.
Den första brukar bli oskarp (skakningsoskärpa) men bild två eller tre brukar bli bra.
Men det säkraste sättet är stativ. Hellre släppa med sig ett stativ och få bilder än att få oandvändbara bilder.
Njae, det har väl inte så mycket med avbildningsskalan att göra egentligen? Bakgrunden till tumregeln är hur mycket bilden på filmen rör sig vid en given rörelse av kameran. Står man nära med en vidvinkel för att få samma utsnitt som med ett teleobjektiv påverkar kamerarörelsen faktiskt filmbilden mindre.objernulf skrev:
Den där tumregeln om 1/bännvidd håller inte. Den förutsätter att motivet blir liten med vidvinkel och stort med tele.
Står man tio meter ifrån ett motiv med ett 200-objektiv och rör kameran en grad så förflyttar sig sökarbilden ganska mycket.
Står man istället en meter ifrån med ett 20 mm-objektiv ger en grads vinkelförändring inte alls lika mycket förändring av sökarbilden.
Så man kan väl säga att det är avståndet som styr. Långt borta = stor rörelseoskärpa.
Eftersom mitt inlägg blev så rörigt så gjorde jag en pedagogisk illustration också
Bilagor
sagan
Avslutat medlemskap