Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

att hålla stadigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Strutsen

Aktiv medlem
En fråga som kanske är svår att besvara på beroende på vilken kamera och glugg man använder.

Men hur långsam slutartid kan man hanter med en vanlig systemkamera med 80 zoom.
Finns det någon tumregel?

80 mm tumregel 1/80 dvs närmast då....typ inte långsammare än 1/60sekund skulle jag säga

Läste en tumregel någonstans att man ska undvika tider som är längre än 1/brännvidden i mm. Alltså som ols skrev för ett 80 mm objektiv blir det 1/80s och för ett 400mm blir det 1/400s och så vidare.

japp..kan bara tilllägga att håll båda armbågarna mot bröstet stadigt..(självklart båda händerna på kameran oxå) stå bredbent och ta bilden efter utandning.
sen tränar man upp sig och kan ta skarpa bilder vid kortare slutartid..halva den nämnda slutartiden klarar jag efter att ha tränat.

Senast ändrad:
Tack

för svaren. Jag ska försöka träna upp mig lite. Det borde ge bra resultat.
Trixet är väl att inte börja flaxa för tidigt efter man avfyrat.

Det finns också en annan tumregel som säger att man inte ska gå under 1/250s för att få skarpa bilder med handhållen kamera. Men tyvärr så är det sällan man har så korta slutartider. Varjefall så försöker jag undvika starkt soljus förmiddag och eftermiddag.

Den där tumregeln om 1/bännvidd håller inte. Den förutsätter att motivet blir liten med vidvinkel och stort med tele.
Exempel: Man tar två bilder, en med vidvinkel 28mm på kort avstånd och en med tele 135mm på långt avstånd så att avbildningsskalan blir lika. Då blir alla detaljer lika stora och skakar lika mycket. Då är det ju så att man inte kan ha 1/30 på ena bilden och 1/125 på den andra och få samma undvikande av skakningsoskärpa.

Använd alltid stativ eller stöd mod kroppen, trädstammar, soptunnor etc.

Ett sätt som brukar funka för mig är, att om man får lite dåliga tider och vill handhålla kameran.
Använd motorn på kameran, ta 3 bilder på en gång.
Den första brukar bli oskarp (skakningsoskärpa) men bild två eller tre brukar bli bra.
Men det säkraste sättet är stativ. Hellre släppa med sig ett stativ och få bilder än att få oandvändbara bilder.

objernulf skrev:
Den där tumregeln om 1/bännvidd håller inte. Den förutsätter att motivet blir liten med vidvinkel och stort med tele.
Njae, det har väl inte så mycket med avbildningsskalan att göra egentligen? Bakgrunden till tumregeln är hur mycket bilden på filmen rör sig vid en given rörelse av kameran. Står man nära med en vidvinkel för att få samma utsnitt som med ett teleobjektiv påverkar kamerarörelsen faktiskt filmbilden mindre.

Står man tio meter ifrån ett motiv med ett 200-objektiv och rör kameran en grad så förflyttar sig sökarbilden ganska mycket.

Står man istället en meter ifrån med ett 20 mm-objektiv ger en grads vinkelförändring inte alls lika mycket förändring av sökarbilden.

Så man kan väl säga att det är avståndet som styr. Långt borta = stor rörelseoskärpa.

Eftersom mitt inlägg blev så rörigt så gjorde jag en pedagogisk illustration också :)

Bilagor

• oskarpa.gif
    oskarpa.gif
    2.5 KB · Visningar: 192
ANNONS
Götaplatsens Foto