Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Att köpa begagnat
- Trådstartare Mette B
- Start datum
hbengtsson
Aktiv medlem
Vad är det för objektiv och vad är priset?
Tja, allmänt skick, repor osv som du själv skriver, samt att bländarlamellerna är OK - jag brukar testa med den lilla "spaken" (vet inte vad den heter) för att se att de löper som de skall och inte är sega. Annars vet jag inte. Du får ju även testa på din kamera också och ta några bilder?
By the way! Såg att du hade en bild på en ängstrollslända som är väldigt lik en bild jag har! Jag har även en exakt likadan variant till "I'm watching you", dock ej på fotosidan. Kanske inte helt ovanligt med alla bilder som finns på fotosidan, men jag tyckte det var kul ialla fall!
Tja, allmänt skick, repor osv som du själv skriver, samt att bländarlamellerna är OK - jag brukar testa med den lilla "spaken" (vet inte vad den heter) för att se att de löper som de skall och inte är sega. Annars vet jag inte. Du får ju även testa på din kamera också och ta några bilder?
By the way! Såg att du hade en bild på en ängstrollslända som är väldigt lik en bild jag har! Jag har även en exakt likadan variant till "I'm watching you", dock ej på fotosidan. Kanske inte helt ovanligt med alla bilder som finns på fotosidan, men jag tyckte det var kul ialla fall!
Senast ändrad:
Per_tissen
Aktiv medlem
Du kan testa att skaka objektivet lite försiktigt, skramlar det kan bländarlamellerna vara lösa eller i värsta fall en linsgrupp slagits loss. Det förra visar på ett rätt slitet objektiv och det senare är katastrofalt.
Se genom objektivet också, är det ett äldre objektiv kan det ha bildats en "hinna" på linserna med dålig kontrast och skärpa som följd.
Vrid på alla ringar, de ska gå jämt och mjukt hela vägen med distinka stopp (på de flesta objektiv iaf, budgetobjektiv kan vara rätt dåliga redan från fabrik) ett slitet objektiv kan tappa friktion och blir svårare att hantera. Mekaniken internt kan också vara så sliten att objektivet hänger sig.
Givetvis är det även en fördel att testa på kameran också, autofokus (rätt fokus, inga missljud osv), nedbländning (snabb åt båda håll, distinkt ljud) och naturligtvis är det bra om du kan titta på hur bilderna blir då det (troligen) är detta som är målet med objektivköpet
Se genom objektivet också, är det ett äldre objektiv kan det ha bildats en "hinna" på linserna med dålig kontrast och skärpa som följd.
Vrid på alla ringar, de ska gå jämt och mjukt hela vägen med distinka stopp (på de flesta objektiv iaf, budgetobjektiv kan vara rätt dåliga redan från fabrik) ett slitet objektiv kan tappa friktion och blir svårare att hantera. Mekaniken internt kan också vara så sliten att objektivet hänger sig.
Givetvis är det även en fördel att testa på kameran också, autofokus (rätt fokus, inga missljud osv), nedbländning (snabb åt båda håll, distinkt ljud) och naturligtvis är det bra om du kan titta på hur bilderna blir då det (troligen) är detta som är målet med objektivköpet
Palletheking
Aktiv medlem
Jag brukar kolla säljarens sida om han har någon på fotosidan. Där kan jag se hur länge han varit medlem, hur många annonser som han lagt ut och hur många av de som är aktiva. Om personen lagt ut bilder så kan det vara tecken på ett seriöst fotointresse. Om säljaren ex har en annonshistorik på 40 annonser var av ca 8-10 aktiva så skulle jag dra öronen åt mig, då kan det vara en som hela tiden säljer och köper utan koll på om prylarna fungerar. Jag tycker det är viktigt att veta om filter alltid suttit på gluggen, om en optik använts ca ett år men aldrig burit filter är det myvket svårt att undvika repor på frontlinsen. En medlem som funnits i ca ett år utan bilder och utan någon presentation av sig själv, kan vara en som utnyttjar medlemsskapet enbart för att köpa och sälja via Fotosidans annonsmarknad, som ju faktiskt kanske är den bästa i Sverige vad gäller fotoutrustning. På en begagnad optik bör du också kolla glapp (zoomring, focusring) och allmänna missljud vid hantering. Djupare hack kan innebära rejäla smällar som eventuellt skulle kunna påverka linsgrupperna. Sörj för att du får tillhörande originallock och att motljusskydd följer med. Om dylika prylar saknas be gärna om en förklaring varför. Till Nikon följer som regel motljusskydd alltid med vid köp och jag skulle bli misstänksam om säljaren ville kränga en glugg utan, hur har han skaffat sig sin glugg? har gluggen fått en smäll så att motljusskyddet gått sönder och hur ser då optikens bajonett ut?Mette B skrev:
Jag vill köpa ett begagnat objektiv. Det är trots att det är mindre begagnat ganska dyrt och därmed vill jag försäkra mig om att jag inte blir lurad.
Vad kan jag kolla? Repor självklart men vad mera?
Säljaren ifråga har kvitton och garantier kvar sedan inköpet..
Senast ändrad:
Mette B
Aktiv medlem
Tack! Det är ett Canon 70-200 2,8 IS USM
Det är inte via annons på fotosidan utan via blocket och det är kanske det som gör mig lite mer oroad. Jag har dock möjlighet att träffa personen och testa objektivet. Kvitton skall finnas..likaså garantier. Objektivet är endast en månad gammalt och jag var/är i färd att köpa ett exakt likadant fast nytt. Detta skulle förstås innebär att jag spar några tusenlappar och det vill jag förstås gärna.
Det är inte via annons på fotosidan utan via blocket och det är kanske det som gör mig lite mer oroad. Jag har dock möjlighet att träffa personen och testa objektivet. Kvitton skall finnas..likaså garantier. Objektivet är endast en månad gammalt och jag var/är i färd att köpa ett exakt likadant fast nytt. Detta skulle förstås innebär att jag spar några tusenlappar och det vill jag förstås gärna.
Palletheking
Aktiv medlem
Det låter som ett pålitligt köp, eftersom du får möjlighet att testa varn innan köp.Mette B skrev:
Tack! Det är ett Canon 70-200 2,8 IS USM
Lycka till.