Annons

Att närma sig okända människor

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Tänkte försöka ta lite porträtt på okända människor på stan.
Skulle behöva lite tips på hur jag skall närma mig dessa personer och övertala dom att gå med på detta.
Och samtidigt verka seriös vilket det här projektet också är.

Jag har fotoat en del för mig okända människor. De flesta alkisar. Men även annat folk.

Någon gennerell tumregel finns kanske inte. Jag brukar nästan känna på mig vilken väg man skall ta, beroende på vad det är för person man vill fota. Vissa går jag bara fram till med kameran över axeln och frågar: "Får jag ta några bilder på dig?". De allra flesta har inget emot det. Vissa säger nej, och då tycker jag inte det är någon ide att fortsätta. stämmningen/fötroendet är redan förbrukat då.

Det beror iofs helt på vad för typ av bilder du vill ha. Du har full laglig rätt att trycka upp kameran mitt framför näsan och bränna av en hel rulle, även om de ber dig sluta. Detta är inget jag tillämpat, eftersom jag föredrar att först ha en form av dialog med personen i fråga. Det brukar nästan alltid resultera i att man får mer avslappnade porträttbilder.

Om du känner på dig att det kanske kan bli svårt att få ta bilder på någon, så kan du ju alltid förklara hela iden. Typ; "jag håller på med ett porjekt som handlar om det och det, det jag vill visa med mina bilder är det och det. Kan jag få ta några bilder på dig?"

Jag har aldirg behövt berätta det i förväg. Oftast blir de intreserade när man börjar ta bilderna och frågar vad jag skall ha dem till. Detta är bra i och med att man då kan prata med personen samtidigt som man tittar genom sökaren. På så vis slappnar modellan ofta av en smula.

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto