Annons

att ordna en fotoutställning...vad ska man tänka på??

Produkter
(logga in för att koppla)

Faton

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt mig att ordna en fotoutställning utomlands men vad ska man tänka först för att ordna en fotoutställning ...
Jag har tänkt på lokalen och bilderna och andra saker men jag har säkert missat något och därför ska ni komma med förslag.
Jag vet några andra saker som man ska tänka på men vill veta hur ni tänker om ni ska ordna en fotoutställning??? ...
Det är inte så lätt, jag vet. Men därför frågar jag. Det finns säkert folk som har ordnat fotoutställningar förut och vet hur det går till...

MVH
/Faton

HALLÅ DÄR---
behöver hjälp...är ingen som kan svaret eller...???

Jo, jag är säkert att många kan ... men kanske topicen är på fel plats...

Det är en omfattande fråga som också är en personlig sådan,,

Tänka på är ev föräkring av bilder som kommer till skada. Också att transport och packetering eller annan frakt sker tryggt.

Kolla in lokalen.
Tänk ut vilka förutsättningar som lokalen har. Hur rör sig folk?
Vart placerar du de största bilderna, eller bör alla ha samma storlek?
Vilka storlekar fungerar bäst med tankne på betraktningsavståndet i förhållande till "flytet" inne i lokalen?

Blanda inte för många format och storlekar, hellre tre än fyra olika,,

Tänk också på vernisaget,, kannapéer och ev öppningstal. inbjudningar hör till en sseriöss utställning. Fixa kanske en vän som spelar ett musikstycke,, varför inte cello! eller ett ovanligare sträginstrument som kansks klingar med det etniska folkgrupper du visar i bild,,

mm
mm
mm
/Mvh Niclas,

Sätta priser är svårt men nog så viktigt.

Du skriver att du tänkt på lokalen. Betyder det att lokal är klar?
Har du även kollat och tänkt på belysning?

Du kan ju försöka fixa några personliga sponsorer om det drar iväg. Kolla tryckeri, fotofirmor, cateringsfirmor t e x.
Programblad (med titlar, priser, info mm,) övrig marknadsföring och gott till vernissaget kostar också, och sen ramar, kanske lokalkostnad, framställning av bilder e t c som är lika självklart.

Reklam i pressen? Kontakta olika medier för att kolla om de kan skriva om din utställning.

(..och smygreklam kanske? ;)
Vi är 20 som jobbar hårt för att få ihop det inför kommande utställning. http://bellapictura.info.se )

Kan man ställa ut bilderna med passpourto istället för ramar??
Jag tycker att det är ganska snyggt med passpourto också ---

visst går d bra.

Man tänker automatiskt på ppourto + glasram i fotosammanhang.

När det gäller utställning så har man såklart stor frihet, ial om den är "separat".

Presentationen skall såklart så i ton och samklang med bilderna och själva utställningskonseptet. Viktigt är också att ramarna skapar enhet så att inte allal bilder har olik storlek form och färg.

Man slipper ju en stor kostnad om man skippar ramarna men det är ju en investering, en investering som jag själv funderar aktivt på.
**
Jag söker själv efter en ok kvalitetsram i storleken 60x80cm,, ngn som vet vart hittar jag det på internet?

/Vh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto