Annons

Att resa med film?

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej,

Ger mig ut på en långresa till Sydamerika i höst. Sju månader ska vi vara borta och jag är idag ägare till en finfin analog utrustning. Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska köra på den eller gå över till digitalt.

Hur som helst, blir det analogt kommer samtliga filmrullar (dia) att inhandlas i Sverige innan utresan och jag undrar mest lite om hur filmen kommer att tåla att fara runt i en packning. I kyla och värme? Filmen kommer att framkallas först när jag kommer hem.

Finns det inte yrkesfotobutiker/yrkeslabb i sydamerika?
Är det kanske inte bättre att handla och framkalla på plats om du ska vara på resande fot så länge.

Utifrån den info jag har ska det inte vara helt lätt att få tag på diafilm där nere. Och billigt ska det inte heller vara..

roypeter skrev:
Utifrån den info jag har ska det inte vara helt lätt att få tag på diafilm där nere. Och billigt ska det inte heller vara..

Rackarns vad snopet!!
Har du möjlighet att kylförvara filmer på olika "baser"?

Om inte kanske du ska försöka hitta någon lösning för att se till att dina filmer inte utsätts för den allra värsta hettan. Borde inte en mjuk "kylväska" kunna isolera en del? Kanske också en kylklamp där som du kyler eller fryser när du får tillfälle.
Men allt är ju beroende på vad du har för möjligheter och utrymmen i din packning.

Jag har varit iväg på liknande resor, alltid handlat och framkallat film hemma så långt det varit möjligt och sällan stött på problem. Kylförvaring är inget måste men naturligtvis är det bra om du är lite extra uppmärksam så att filmen inte hamnar i det allra värsta solgasset. Unvik att bryta förpackningarna innan du ska använda filmen och förvara den i en skyddande väska så bör du klara dig långt. Om du är länge på en och samma (eller återkommande) plats kanske det även kan vara en möjlighet att lämna kvar en del av filmen i "lägret" men betänk samtidigt att filmen (både exponerad och i vissa sammanhang kanske oexponerad) kan vara minst lika värdefull som någon annan del av utrustningen. Vid synnerligen stora mängder kan det kanske vara lönt att skicka hem film när tillfälle ges och på så sätt bli av med både packning och onödigt ansvar.

Digital utrustning är som sådan långt ifrån en garant för att allting ska fungera smärtfritt men hur som helst så skulle jag rekommendera dig att göra eventuella kritiska nyinköp i god tid innan avresa så att du säkert hinna kontrollera att (och hur) den nya utrustningen fungerar.

Ladda upp med film här hemma!! Känns säkrast och du vet vad du får.
7 månader är egentligen inte så lång tid för "färsk" film men vill du vara på säkra sidan så satsa på "vanlig" konsument film som Kodak Elit eller fuji Sensia (tror jag dom heter). Dessa filmer har betydligt längre utgångsdatum.
Håll koll på filmen under resans gång och försök att ha den i skuggan och på så svala platser som möjligt. (bilen en varm sommardag är ingen höjdare..)
En kylväska är en bra ide om du har plats och kraft nog att asa med den.
Dock hade jag inte fyllt den med isklampar. Har inbillat mig att det är ont värre att frysa ner, tina, frysa ner, tina.

Det lilla jag kommer på så här en måndags kväll..

Trevlig resa!

Sydamerika i 7 månader, låter kanon! Hoppas att du får vad du väntat dig.

Jag gillar också att resa med kamera och jag skulle inte våga byta ut min mekaniska anologa utrustning mot en känslig elektronisk dito, ifall jag skulle på ett så´nt äventyr.

Nu vet ju inte jag hur du skall färdas eller bo, men flera dagars ihållande regn skapar ju rätt fuktig luft i dessa trakter som ju inte är någon höjdare för Kamerahus och annat elekroniskt.
Så det där med digitalt skulle jag nog stå över om jag vore du.

Hoppas du får en trevlig resa och att du kommer hem välhållen.

// Mats.

Jag ar har med samma problem!

Hejsan!

Skojigt att du ska sticka ner hit, ar inne pa mina sista veckor av ett halvar, tyvar.

Ska forsoka ge dig rad. Jag har satt mig in i amnet da jag rest med 35 mm och dia/neg fran Rio i brasilien, ner i patagonien, upp till Eucador och sitter nu i Costa Rica och ska hem snart fran mexico.

Vilka lander ska du till?

Jag skulle idag tagit med mig sa mycket film jag kunnat, har ar det dyrt och svartillgangligt. DU finner diafilm i storstader for ca 6 usd for en Sensia 100. och samma for en Reala.

Efter ca 20-30 rullar har jag framkallat dessa i proffisonella fotolabb, Buenos Aires, Santiago och Lima (basta_), sa mycket mer hittar du inte enligt en NG/fotograf jag pratat med.

Kan ge dig info om vart!!!
Sedan har jag skickat dem med FeDex, ca 45 dollar halvkilot och 3 dgr.

Problem jag stott pa ar bl a att hitta film, framkalla dem och forklara for tullen att de inte ska scanas, (du kan muta en dollar sa e det ok)

Varmen! jag packar mina ca 45 rullar at gangen i en vaska, omgedd av talt och klader i storpackningen, exponerad film vakar jag med livet i handbagaget... som jag desutom lamnar hos folk jag litar pa, i kylen etc. nar jag ar ute pa trekking eller likn.

Att skicka med snigelpost ar dumt, scaning och varme samt risken att dem hamnar hoss ngn nisse pa andra sidan klotet.

Jag kanske minns lite adresser om du vill ha till labben. Framkallning ar relativt billigt sa lange du skippar kopior.

Forvanta inte att hitta ovrig utrustning i ngn storre skala. I storstader hittar du en del, men kan vara dyrt som attan. I Panama ar det dock tokbilligt!

Nasta gang jag lamnar sveriga tar jag med mig allt, dvs rengoring, mer batterier, film etc.
Fraga pa, annars onskar jag dig en supernice resa, det kommer du ha...! mvh/Kristofer S

En sak till!

Jo, glommde namna huvudorsaken varfor jag skickar hem med FeDex...

Att sitta pa en nattbus, eller annlanda till en centralstation med ca 50 rullar exp film du ger livet till, ar ganska stressande. Det e skont att slippa oroandet da ranrisken ar lite hogre har an hemma i trygga Svedala

Beror dock pa hur du kommer resa? Hat gott/ K

Köp filmen här hemma och glöm kylfövaring och afrikanska labb,,,

Jag hade inte tvekat att låta filmerna ligga ett år i stugga och i plasturken som skyddar för hantering och dam,, bara dem inte står i fönsterkarmen:)

Oroa er inte och njut av resan!
Lite avis blir man så här i tentatider:-/

:)

Mvh Niclas.

Re: Jag ar har med samma problem!

Krippa skrev:
Hejsan!
Problem jag stott pa ar bl a att hitta film, framkalla dem och forklara for tullen att de inte ska scanas, (du kan muta en dollar sa e det ok)
...
Att skicka med snigelpost ar dumt, scaning och varme samt risken att dem hamnar hoss ngn nisse pa andra sidan klotet.

Är det inte onödigt att krångla med att slippa få filmen röntgad, då normal film utan vidare tål röntgen? Endast film med extremt högt ISO (6400 eller högre) är känslig för röntgen.

Tillägg: Blypåsar är ingen höjdare. Dels så är det tänkt att de ska skydda film som inte ens behöver skyddas, dels så ökar dom faktiskt dosen röntgen som filmen utsätts för. Detta på grund av att effekten på röntgenapparaten höjs för att orka lysa igenom blypåsen.

Mvh Walle

Tackar så mycket för denna uppsjö av svar!

Länderna jag ska resa till är följande (i nämnda ordning) : Venezuela, Ecuador (inklusive en vecka på Galapagosöarna), Peru, Bolivia, Chile, Argentina och Brasilien. Eventuellt blir det någon sväng in i Paraguay också.

Kontentan av det hela verkar vara:

Köp film och andra tillbehör (extra batterier t ex) hemma.

Framkalla hemma!

Sju månader är troligtvis inget problem för filmen att vistas i en packning. Undvik bara den värsta värmen.

Vi kommer nog att vara på resande fot hela tiden och inte stanna särskilt länge på något specifikt ställe. Vi kommer att tillbringa mycket tid i Patagonien dock.

En ytterligare fråga.

Kristoffer, du skriver att du skickar hem filmerna med DeFex ! Vad är det och hur säkert är det??

FedEx är ett stort (jättestort) fraktföretag (Amerikanskt), specialicerat på att frakta post och paket dörr-dörr. Säkerheten är hyffsad, så länge man inte skickar ömtåliga prylar. Jag har fått bl.a. en datorskärm totalhavererad när den skickades med FedEx.
Min erfarenhet är också att t.ex US mail har snabbare postgång än FedEx...

Skickade ett expressbrev till sverige från miami, med FedEx. Ett annat normalt brev som skickades samma dag kom fram dan efter det skickades. Expressbrevet tog fem dagar...

Måste också tömma mina besserwissernerver och påpeka att även FedEx röntgar post och paket. Inte för att det spelar nån roll...filmen påverkas ju inte

Jag personligen tar risken med att lata Fedex skota kuvaret med filmen, du kan be dem att inte kora paketet i rontgen om du vill, ok for fotoutr. I patagonien oroade jag mig inte for att bli av med packningen, ranad vill saga, men uppe i peru om du byter buss i Lima tex, hmmm... na jag har pyntat mycket och visst ar det krangligt men nu har jag ca 2000 foton som ligger hemma och vantar pa mig i sakert forvar, och tar resten med mig pa flyget nu. Ett sakertr kort enligt mig.

Na det ar nog riktigt, tror inte varmen ar det varsta, men jag rader dig att ha riktigt damsaker eller vattentat bag for kameran, i Patagonien ar det damm overallt och eucador fukt.

Det ar intressant att fota manniskor i sydamerika. De flesta accepterar dig med kameran om du vissar vanlig respekt for manniskorna, dock ar det riktigt marigt i Bolivia... da de kastar tomater efter en.
Lycka till med resan /k

ANNONS
Götaplatsens Foto