Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film och värme

Produkter
(logga in för att koppla)

poetacts

Ny medlem
Hej,

Jag fotar analogt. Jag ska resa i Asien under ett antal månader 2011. Dit jag ska kommer det dagtid vara mellan 25 och 40 grader varmt mer eller mindre hela tiden. Ofta minst 30.

Är det möjligt att förvara analoga rullar i väskan/kameran under flera månader i denna typ av värme utan att de förstörs? Jag gillar fulsnygga bilder, så jag är inte jättekräsen, men totalförstörda fotografier undviker jag gärna.

Jag har funderat på om det kanske vore smartare att framkalla på plats när en rulle är slut istället för att bära runt på dem för att sedan framkalla i Sverige. Problemet är att jag tänkte fota svartvitt och jag vet inte hur pass vanligt det är med ställen som framkallar S/V i Asien nu när alla fotar digitalt. Kanske borde jag använda svartvita C-41-rullar, så de kan framkallas var som helst där borta? Har tyvärr inte hittat någon sådan med mindre än ISO 400 än, dock, vilket kanske inte är idealt soliga dagar.

Helst av allt skulle jag vilja fota med vanlig svartvit film där borta och sedan framkalla hemma, men jag är alltså beredd att kompromissa om det visar sig vara en dum idé.

Så vad tror ni om värmen och filmen?

Hoppas detta var rätt del av forumet, förresten.

Tack på förhand.

ANNONS
Götaplatsens Foto