Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att spara digitala rutor för framtida tittar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
När jag plåtar med film så händer det ofta att jag inte är riktigt nöjd med vissa rutor.
Jag låter låter då bli att göra bilder av dom och det brukar sluta med att filmen hamnar i någon pärm.

Efter ett par månader händer det att jag tar fram pärmen igen för att titta igenom negativen. Då kan plötsligt de dåliga rutorna bli väldigt intressanta. Såpass att jag jag gör kopior på dom.

Det är en av styrkorna med film tycker jag.

Hur gör ni som använder digitala kameror?
Finns det inte en risk att man är lite för snabb med att radera bilder som man inte tycker om just för tillfället?
Dessa bilder kanske blir bättre vid en andra titt.

Raderar ni direkt eller sparar ni allt på disk?

jag sparar alla digitalbilder (på cd), utom direkt misslyckade bilder.
samma sak som med mina diafilmer..ingen skillnad.

Raderar inget. Sparar rubbet på hårddisk och tar backup med bandstation.

Ingen skillnad mot traditionell fotografi för mig.

Det verkar ju nästan som om digitalfotografer sparar mer än vi analogdinosaurier gör. Det är ju enklare att spara många bilder eftersom arkivet tar så liten fysisk plats och går att söka i så mycket snabbare (om man ser till att skapa en process som möjliggör det i alla fall).

Jag sparar kanske en tiondel av mina dior, resten åker i soptunnan. Negativ sparar jag allt av praktiska skäl, vill ha hela lätthanterliga remsor, men skulle nog vilja gallra där också om jag kom på nåt sätt.

Förmodligen kommer jag att gallra mindre hårt när jag blir digital.

Jag tar bort "förstörda" bilder och spara resten på CD med namn/plats och datum. Har aldrig varit med om att jag saknat någon bild som jag raderat. Däremot har jag en nedrans massa CD-skivor att gå igenom om jag inte kommer ihåg när jag tog bilden jag letar efter.

Även jag sparar i princip allt, undantaget är rena testbilder ibland men oftast blir även dom kvar.

Någon gång har det hänt att jag tvingats rensa direkt i kameran p.g.a minnesbrist men det ser jag snarast som att digitalt media har en "nödutgång" som saknas med vanlig film.

Plåtar jag ett porträtt åt en fackföreningstidning så slänger jag en del. Tar jag 15 rutor på raken där de är i princip likadana, spar jag tre-fyra o slänger resten. Det tar bara plats annars.
Privata bilder däremot, t.ex mina industribilder sparar jag nästan allt, utom uppenbart misslyckade grejer, typ skakningsoskärpa osv.

Jag sparar oxå alla bilder, utom dom som är direkt misslyckade typ ingen skärpa alls m.m.
Bara att bränna ner på cd:). För det är ju tråkigt att trycka delete och sedan komma på att man ville haft bilden.

Sparar Allt

Jag sparar alla mina bilder på cd även dom misslyckade (dock i en separat mapp) det kan vara kul att titta på dessa en dag kanske. och om jag lär mig PS så kanske kan jag klippa ut ett litet hörn eller ngt annat i den misslyckade bilden och göra ngt kul med det...

ANNONS
Götaplatsens Foto